50 ms hvad svarer det til i salinitet ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

50 ms hvad svarer det til i salinitet ?

Indlæg af Frank »

Hej

Har et refraktometer jeg ikke synes måler helt korrekt .

Jeg kalibrerer med destilleret vand , og måler derefter på mit akv vand , som jeg med andre instrumenter måler til 1,026 , men mit refraktometer måler 1,030 til 1,031 , det synes jeg er en stor afvigelse .

Jeg har noget test væske fra ghl , på 50 ms til at kalibrere probe med , så mit spgm er om der er nogen der ved hvad 50 ms svarer til i salinitet ? :y

Og et lille tillægsspørgsmål ,,, hvad mener i andre er det mest nøjagtige instrument at måle salt med ?
hilsen Frank
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 50 ms hvad svarer det til i salinitet ?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej frank,

Stol ikke på en probe til at måle salinity. Et rent og kalibreret refraktometer er pålideligt - det andet er blot lidt elektronisk gejl/gøjl - skidtet virker ikke.

Velkommen hjem, håberdu har nydt det :-)

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
13

Indlæg af Frank »

Ved jeg , men jeg måler salt med 3 andre instrumenter de måler alle 1,026 plus/minus 0,001 , derfor tror jeg mit refraktometer ikke måler korrekt , er kun kalibreret med destilleret vand til 1,000 ,iflg brugsanvisning , derfor kunne det være rart at vide hvad 50 ms svarer til i salinitet , idet jeg har sådan een til kalib af probe , hvis jeg putter noget på refraktometer viser den 1,020 , men aner ikke om det svarer til 50 ms ,,, peder velkommen hjem til dig også :beer:
hilsen Frank
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ok, det kan jeg ikke huske, men har du kigget på wikl eller vores ven Google

Ses snart :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Ved en temperatur på 25 gr. C svarer en ledningsevne på 50 mS/cm til en vægtfylde på 1,0242.
Temperaturen er vigtig da vandet jo fylder mindre ved lavere temperatur (til et vist punkt)

Vand opfører sig lidt anderledes end de fleste materialer i forhold til temperatur. Som for andre materialer øges vægtfylden når temperaturen falder, men kun ned til ca. 4 gr. C så går det den anden vej. Det er så en god ting her om vinteren hvis man holder koi, at vandet i bunden af dammen er 4 gr. fordi det er tungest ved den temperatur.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Jeg ville nok investere i en god flyder :)

Du kan få gode flydere med 0,0001 i afvigelse. Mere præcis bliver noget nok ikke.

Jeg har selv bestilt denne: http://www.aquafair.de/product_info.php ... 3n1k0c77qp

Der er nok mange andre som er lige så gode, men ved flydere skal du ikke tænke på om den måler præcis, er kalibreret rigtigt osv. Er den ren, sørger du for at tørre den af, så der ikke er kalk på osv. så måler den korrekt :)

Om ikke andet så kan den afkalkes, så er du da 100% :GO

Jeg har selv bøvlet som du med mange forskellige instrumenter, nu gider jeg ikke mere.
Jeg har selv flere som alle viser forskelligt.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
13

Indlæg af Frank »

Der var een der vidste noget ,,, mange tak poul .

Så regner jeg med at jeg skal fratrække ca 0,004 fra min måling på de 1,030 , og så passer pengene .

Men det er et helt nyt refraktometer , og der anvises at det kun kalibreres ved 1,000 med dest vand , det er sgu da ikke i orden :BA

Er refraktometer ellers ikke det bedste måleinstrument at bruge ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
13

Indlæg af Frank »

Hej peter , har selv en flyder , men slet ikke så præcis , det vil jeg overveje , tak for tippet
hilsen Frank
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Frank skrev: Er refraktometer ellers ikke det bedste måleinstrument at bruge ?
Det tror jeg at der er forskellige meninger om :)

Jeg stoler personligt mere på ting som ikke er elektroniske, og som ikke kan afvige hvis de fx. er kalibreret forkert.
Et refraktometer kan komme ud af balance hvis det får et lille slag, bliver tabt eller lign.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg vil tro det destillerede vand nok også skal være 25 gr. når du kalibrerer refraktometeret. Skal det være helt præcist bør Refraktometeret nok også være 25 gr.

Tør også lige glasset af med dest. vand inden du kalibrerer, og brug en pipette der ikke har været brugt til saltvand.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
13

Indlæg af Frank »

har rodet en del med mit nye Grotech refraktometer , og jeg mener efterhånden det er defekt .

man kan kalibrere det med lille skruetrækker , , jeg har kalibreret ved 1.000 ( destilleret vand ) ,,, og ved 1.0024 ( 50 Ms , kalibreringsvæske ) ,,, og jeg har altid en difference på 0,004 ,,,, ( viser 1.0030 ,,, selvom vand i virkeligheden er 1.0026 ) hvilket jo er ret meget afvigelse .

dvs at skala simpelthen ikke passer .

er der nogen der ved om man kan kalibrere yderligere , eller om det bare er en bytter ?
hilsen Frank
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"