Hvor mange % vand kan man tillade sig at skifte, Får nyt salt imorgen og vand værdierne er begyndt at ændre sig, så lidt akut er det vel for at sige det pænt. kan jeg eks lave vandskifte på 50 % imorgen. ? Kan jeg hvis jeg modtager saltet tidligt imorgen. blande det og lade det stå med pumpe+luft og varme og så allerede blande det i om aftenen? er det muligt? ved godt det helst skal stå 24 timer, men er jo lidt akut.
Saltet skulle have været kommet i fredags, Har 200 gram salt tilbage som jeg har sat over igår, Så kan lave et lille vandskifte idag
hvor mange % vand
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: hvor mange % vand
Alle ændringer skal ske gradvist - også vandskift.
Ubalancer er dårlige for systemet også selvom de er velmente.
Panikvandskift kan være nødvendige, men man skal blot gøre sig klart at man så udskifter en ubalance med en anden.
Skifter du feks. 50% skal du være forberedt på, at der kan komme negative effekter
Jeg har tilført ca 300L på en gang i mit system, svarende til ca 30% og der røg da nogle koraller på den konto + der gik nogle uger før det opførte sig normalt.
Men jeg har også prøvet at tilføre 600L vand i mit nye system (samlet på daværende 1.600L) Det blev tilført over 5 uger med ca 100L pr. uge, svarende til lidt over 6%.
Det var langt mere skånsomt og der døde ingen koraller.
Du vil komme langt fremadrettet med faste ugentlige vandskift på eksempelvis 6 -7% (bruger jeg selv)
Du skriver at dine værdier ændrer sig. Hvordan udmønter det sig?
Er saltet opløst og blandet ordentligt, kan man godt skifte før de 24 timer. Men det er bedst at lade det køre et døgn.
Erik
Panikvandskift kan være nødvendige, men man skal blot gøre sig klart at man så udskifter en ubalance med en anden.
Skifter du feks. 50% skal du være forberedt på, at der kan komme negative effekter

Jeg har tilført ca 300L på en gang i mit system, svarende til ca 30% og der røg da nogle koraller på den konto + der gik nogle uger før det opførte sig normalt.
Men jeg har også prøvet at tilføre 600L vand i mit nye system (samlet på daværende 1.600L) Det blev tilført over 5 uger med ca 100L pr. uge, svarende til lidt over 6%.
Du vil komme langt fremadrettet med faste ugentlige vandskift på eksempelvis 6 -7% (bruger jeg selv)
Er saltet opløst og blandet ordentligt, kan man godt skifte før de 24 timer. Men det er bedst at lade det køre et døgn.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikki
- Rev haj
- Reactions: 0
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Okay så små skridt med forbehold for det nødvendige.crazy seahorse skrev:Alle ændringer skal ske gradvist - også vandskift.
Skifter du feks. 50% skal du være forberedt på, at der kan komme negative effekter![]()
Erik
Jamen med værdi ændring mener jeg NO3 er ved at ryge i vejret. Har selv altid gået efter små vandskifte hver uge. Men er så endt i denne trælse situation hvor jeg mangler salt(sker aldrig mere). bestilte salt i tirsdags og regnede jo med at have dette seneste fredag da det er i dk det er bestilt og der står 2 dags levering. Dette er så ikke gået efter planen ved fragt firmaet og her står jeg.
Men tak for svaret. Regner med at jeg så laver en bajle klar imorgen på de 50% og så køre det i over 3 uger/3 vandskift
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Nu kommer det jo an på, hvad du mener en høj No3 er.
En No3 på ca 2 er helt fin hvad koraller angår. Har du kun fisk kan de godt tåle højere værdier.
Har du en idé om hvorfor den er steget?
Erik
En No3 på ca 2 er helt fin hvad koraller angår. Har du kun fisk kan de godt tåle højere værdier.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions: 0
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Jamen på Tetra testen er den imellem 0 og 12,5 vil gætte på 6. Min formodning om stigningen er et forsinket vandskifte som burde have været lavet i sidste uge og ja ellers er der kommet en anemone i for 3 dagen siden, men regner ikke med at den skal have noget af skyldencrazy seahorse skrev:Nu kommer det jo an på, hvad du mener en høj No3 er.
Erik

Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions: 17
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Tror ikke det er NO3 der er årsagen til den døde klovn
Da jeg købte mit første akvarie, en brugt Boyu med en klovn lidt andre fisk og nogle få koraller, havde det en NO3 på 100 efter flytningen. Det slog hverken koraller eller fisk ihjel. Jeg brugte mange uger på at bringe NO3 bare ned under 50, og købte endda adskillige koraller imedens. Jeg mistede ikke en eneste fisk, og der var kun en koral der ikke klarede den. En meget sart blå acro som jeg selvfølgelig burde have ventet med at købe.
Da jeg købte mit første akvarie, en brugt Boyu med en klovn lidt andre fisk og nogle få koraller, havde det en NO3 på 100 efter flytningen. Det slog hverken koraller eller fisk ihjel. Jeg brugte mange uger på at bringe NO3 bare ned under 50, og købte endda adskillige koraller imedens. Jeg mistede ikke en eneste fisk, og der var kun en koral der ikke klarede den. En meget sart blå acro som jeg selvfølgelig burde have ventet med at købe.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;