Display (28/12-2013):

Refugium (28/12-2013) :

Nyeste målinger
9/1-2014
Salt: 1,026
KH - 8,9
alk - 3,19
Mg - 1750
Ca - 650
No2 - 0
No3 - 0
Po4 - 0
Ph - 7,8
Hvem er jeg
Hej jeg er en "knægt" fra 1994, og til dagligt studere jeg på HTX frederikshavn

Men jeg købte 5,5 kg podet døde sten, vand, 2 Hydor koralia 900, 1 hydor koralia 1600, varmelegeme og 2 24w LED cree hammerhead. Han havde startet et 45 liters op men havde ikke tid til at passe det, så det havde kørt 1 månede og havde haft algefaserne. blandt stenene var der en lille musling og en snegl, kender ikke IDér på nogle af dem

Det smed jeg så i mit eget 63 liters, også gik der 4 dage før jeg fik nogle nye ting ind af døren, jeg fik 1kg indonesisk levendesten og 20 pund levende sand, så det kom i, og jeg blandede noget mere saltvand så akvariet kunne blive fyldt op

Nu har akvariet så kørt lidt over en uge hjemme ved mig

Budget oversigt
Jeg har valgt at lave et budget da jeg selv som ny gerne ville se hvor mange og hvor pengene gik til. Derfor håber jeg nu, at ny saltvand akvarister kan drage nytte af hvad jeg har brugt penge på. Også så det ikke vil komme som et chock for nogle hvad det vil koste at lave et saltvands akvarie

Tidligere havde jeg et regnskab til at stå her for nyere, så de kunne se hvad de skulle regne med at bruge, men det vil være dårlig reklamation for saltvandshobbyen, da jeg nu er oppe over 13.000 kroner for sådan et lille akvarie

samlet er der ca. 11,5 kg levende sten. det er noget der ligner 1,7 kg sten pr. 10 liter vand da det jo ikke er 88 liter vand i systemet da sten, koraller, pumper, og sand fylder godt også

dertil er der en 8 kg levende sand.
Beboer:
Myrna - Amphiprion ocellaris
Størrelse er ca. 5 cm
Myrna er lidt genert og ikke helt tryg ved mit tilstedeværende, men stædig meget nysgerrig. Myrna er meget aktiv (står næsten heletiden foran min 1600 L/T cirkulationspumpe).
Meget dominerende og skal nok sørge for at få foder først, samt sørge for der er foder nok til sig selv før Egon for lov at komme til. Kan desuden godt markere sig og være efter Egon engang imellem.

Egon - Amphiprion ocellaris
Størrelse er ca. 5 cm
Egon er købt fra DeJong, og har nogle kraftig pæne farver. Egon er født i fangeskab.
En meget forsigtig fisk, som ikke er så nysgerrig og fremrosende som Myrna, og lader sig undertrykke. Derfor er han meget forsigtig med at spise, og gør det helst ikke mens Myrna kigger.
Han er ikke bange for en hånd når der gøres rent i akvariet. Er en akrobat udover alle grænser, der er ikke den måde han ikke kan svømme på, og kan nogle gange se ud som om den er helt galt, hvor efter han drejer rundt, svømmer normalt som om alting var i skønneste orden.

Bumle - Snegl (Ukendt art)
Natteaktiv og gemmer sig om dagen
Huset er primært lille, men med en grøn spids og munding.
Størrelse er ca. 2,5 cm
Bumle har fået sit navn pga han som ses på billedet ser lidt hærget ud, og derfor minder lidt om bumle fra biler. På Bumle vokser der lidt alger og pods tager gerne en tur med rundt i akvariet når Bumle skal på arbejde. Det ser ikke ud til det er lykkes nogle rørorm at overleve på Bumle, trods mange har forsøgt.
Bumle er lidt klodset og har skubbet de første stenkoraller af mine levende sten. Bumle tror selv han er glarmester da det første han går når lyset slukkes er at tage turen hen over glasset, og kan også tage et par gange rundt da han ikke er så meget for at gå systematisk til værks, så der er rigeligt at komme tilbage efter.

Engina mendicaria
Størrelse ca. 1,5 cm (kan blive op til 2,5 dog bliver de ofte ikke større end 1,5-2 i akvariet)
Ikke meget aktiv snegl, kan side længe de samme steder.
Kødæder, hvilket vil sige det ikke er ret mange alger den for spist, og hvis den ikke kan finde føde nok kan den finde på at spise græs og polypper (jeg har ikke set jeg har mistet nogle af disse, men den kan godt finde på at side mellem dem, og som jeg kan se en anden her på forum skriver spiser den hans græs), anbefales derfor ikke, men en flot snegl at kigge på.

Buccinulum corneum
Størrelse ca. 4 cm (kan blive op til 5 cm)
Er i Nassarius familien, hvilket vil sige det er en snegl der tilbringer meget tid i sandet, med snaplen over sandbunden som lugter efter foder.
Ikke særlig aktiv snegl, bevæger sig sjældent over sandet, og kun kort tid at gangen.
Krav: bør havde minimum en sandbund der kan dække dens hus når den graver sig ned.

Frygtløs - Lysmata wurdemanni
Størrelse ca. 6 cm
Natteaktiv reje, som fra naturen er meget sky, derfor vil den ofte befinde sig i huler eller bag stensætningen.
Nysgerrig reje man med foder kan lokke til at spise fra hånden, min er vildt fanget, så den er meget sky, og befinder sig kun bag stensætningen og under skummeren hende i hjørnet, men 3 dage efter jeg fik den, sad den på min hånd da jeg ville fodre den over ved pumpen, dog vil den stædig ikke komme ud derfra og hopper af hånden hvis jeg prøver at få den med frem i akvariet.

Eurythoe complanata - Børste Orm
En orm som ofte indføres med levendesand/levende sten, og kan blive op til 35 cm. min den største er ca. 20 cm og var næsten lige så stor da jeg fik den, og selvom jeg syntes jeg så alle mine ting meget godt efter inden de kom i akvariet så jeg ingen af de to jeg har inden nogle uger efter de var kommet i.
Aktiv både dag og nat, dog ses den oftest om natten, men en rejepille kan lokke den lidt frem.
Denne orm er rigtig god at havde da den lever af madrester.
Bemærkning: giftige pigge ned langs kroppen som kan prikke og give allergisk reaktion.

Nassarius Vibex
størrelse ca. 2 cm
Som en tidlige nævnt snegl graver denne her sig også ned og lugter med sin snabel om der er foder, denne snegl er dog mere aktiv og vil derfor vælge denne frem for Buccinulum corneum.
Krav: en sandbund der kan dække den når den graver sig ned.