"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mors Mareridt

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

[center]Mors Mareridt[/center]
[center]- 196 L saltvand over trægulvet -[/center]
Hvem er jeg?
Vær hilset, forum! Jeg har været medlem siden engang i sommeren 2009, men jeg har aldrig rigtigt fået fortalt om mig selv. Dette synes jeg er ærgerligt, da jeg som ung studerende falder lidt uden for normen for de saltvandsentusiaster som man ellers møder på nettet og at jeg pga. min alder måske står med andre problemstillinger i forbindelse med min hobby end jer andre (her tænker jeg på stram økonomi grundet ringe SU og personlige begrænsninger grundet en mor som frygter at der ryger vand ned på trægulvet). Så hvem er jeg egentlig?

Mit navn er Tobias Bruun Aakjær. Jeg kom til verden tilbage i efteråret 1993, og er derfor den dag i dag 19 år gammel (eller bør jeg sige 19 år ung?). Siden da har jeg hovedsageligt boet i Aarhusbydelen Tranbjerg ca. 10 kilometer sydvest for Aarhus centrum. Her bor jeg sammen med min far, mor og lillesøster. Endvidere forøgede vi familien med en lille dværggravhund for snart to år siden. Til dagligt går jeg på Teknisk Gymnasium Viby (3. årgang), hvor jeg har følgende fem fag på A-niveau: Kemi, Biologi, Matematik, Analyseteknik (teknikfag med fokus på kemiske analysemetoder) og Dansk (obligatorisk og ubrugeligt :BA ). Fritiden bruger jeg hovedsageligt på styrketræning, så jeg kan blive stor og stærk, samt de mange lektier som hører med til HTX. Rent karaktermæssigt ligger jeg som ”toppen af poppen” og i skal derfor ikke frygte at alle unge er som man ser i diverse reality-programmer. Dette betyder at jeg er færdig med gymnasiet til sommer, hvorefter jeg planlægger at tage et sabbatår i Australien, da nogle venner af familien kender ejerne af en stor ranch, som jeg kan få lov til at arbejde ved. Derefter har jeg på nuværende tidspunkt planer om at uddanne mig til civilingeniør i kemi på AAU.

Mit saltvandseventyr indtil nu
Som mange andre små børn fik jeg et akvarium foræret da jeg var få år gammel, og selvom jeg var helt tosset med det, så havde vi det ikke mere end et par år. I sommeren 2008 besluttede jeg mig igen for at få et akvarium, da jeg havde fået mig et fritidsjob og derfor selv kunne finansiere det hele. Desværre havde jeg ikke set ”lyset” og akvariet på 60 liter blev fyldt med ”drikkevand”. Heldigvis snublede jeg over saltvandssiden inde på akvariesiden.dk, hvorefter jeg opdagede at ferskvandsakvarier egentlig var ret kedelige. Akvariet blev derfor tømt hurtigt og ombygget til saltvand, dog uden succes, da der var magi på spil (efter seks måneders indkøring havde jeg stadig 50 ppm nitrat på samme tid med at jeg aldrig havde set skyggen af en alge i mit akvarium). Akvariet blev derfor lukket ned, hvorefter mit værelse fik nyt interiør, herunder et fancy trægulv som skulle vise sig at have en afgørende betydning for mit ”saltvandseventyr”. Det viste sig nemlig at mor hurtigt blev gladere for gulvet end akvariet, og derfor nødig ville have at der kom vand på gulvet. Jeg fik derfor kun lov til at starte et lille akvarium på 20 liter efter renoveringen. Dette akvarium blev super flot, men det hjalp desværre ikke på min mors holdning til vand over trægulvet at akvariets ATO gik amok nu og da og hældte små fem lidt vand ud på gulvet. Da min søster fik en gravhund for snart to år siden udnyttede jeg situationen til at opgradere til det 60 liters akvarium som jeg har nu. Siden da har det været én lang kamp om at opgradere til noget større. En kamp som jeg nu endelig har vundet.

Det kommende akvarium
Med sine 196 liter er det nye akvarium lidt over tre gange større og 1000 gange sejere end det gamle. Mine damer og herrer, lad mig præsentere Mors Mareridt:
Billede
BilledeBillede
Billede
Billede
Billede

Teknikken bliver som følgende:
  • - Cirkulation: 2x Tunze 6025 + 1x Vortech MP10
  • - Skummer: Tunze 9006
  • - Lys: DIY LED
  • - Returpumpe: Eheim 1000+
  • - Varmelegeme: LAVA FRA JORDENS INDRE - ej, spøg til side. Aner ikke hvad for et varmelegeme jeg skal have
  • - Diverse: Reaktor med ROWAphos og aktivt kul
Selve akvariet er blevet bestilt hos Tropeakvarier og underskabet samt lampen bliver højst sandsynligt bygget i juleferien. Der går nok lidt tid før jeg får råd til alt teknikken, hvilket skyldes at SU er noget lort, som ikke fordeles efter en elevs evner og aktivitet i timerne, men derimod hvad deres forældre tjener. Derfor får halvdelen af min klassekammerater omkring 2800 kr. i SU om måneden, som de bruger på at drikke deres hjerne ud hver weekend, hvor jeg så må nøjes med sølle 1254 kr. om måneden (heraf spares halvdelen op på samme tid med at jeg får 200 kr. i lommepenge).

Desværre har jeg lidt travlt for tiden, da jeg i næste uge skal skrive mit studieretningsprojekt om østrogene stoffer i vandmiljøet og disses reproduktive konsekvenser hos fisk. Endvidere skal jeg i juleferien læse op på alt det biologi jeg har lært de sidste tre år samt mere til, da jeg er semifinalist i Biologiolympiaden 2013. Semifinalen foregår på SDU i Odense i starten af januar. Ud af i alt 1500 deltagere på 2. og 3. årgang på de danske gymnasielle uddannelser gik kun 30 videre, så det er lidt vildt at jeg gik videre :)

Tobias over and out! :f3: :f2: :f3:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Mors Mareridt

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Tobias

Held og lykke med både studie og balje :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Monica&Jacob »

sådan. kan næsten ikke sige andet. glæder mig til og se hvad du kan få brygget sammen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Birkefeldt »

Det skal nok blive fedt! Du er i hvert fald dedikeret og akvariet ser lækkert ud. Held og lykke med projektet!

PS. Din gamle fisk trives her

mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Kasper j. »

Tillykke med akvariet :GO

Jeg kan se at det er med intern sump. Jeg har selv haft et med intern sump, men vil dog anbefale en sump under akvariet. Det jeg havde med intern sump kørte faktisk rigtig fint, men sumpen tog meget plads. Af skummer ville jeg nok vælge en aquamedic blue 500 til en intern sump da den tunze måske kommer til at larme for meget, men ingen tvivl om at tunze skummer bedre en den fra aquamedic. Returpumpen ville jeg nok nedgradere til en aquabee 500, ikke fordi at 1000 bliver et problem men det er ikke nødvendigt og den bruger bare mere strøm.

I øvrigt så er mit nuværende akvarium næsten magen til dit. Det er 60 x 60 x 60 og bordet er også bygget i porsa.

Og husk at blive ved med at styrketræne og spis masser af kød :GO
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Mors Mareridt

Indlæg af kenneth olsen »

Hej Tobias
Super illustration du har lavet dig der! Bliver fedt at følge dit projekt. Thumbs up herfra og god vind i sejlene!
Er sikker på når din mor i fremtiden viser veninderne dit flotte akvarie glemmer hun alt om gulvet!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Mors Mareridt

Indlæg af ChristianJS »

Sig til Mor at du er nødt til at sælge akvarie mv. For at betale narkogæld, lad hende gå i panik, og træk så i land, og hun vil være taknemmelig for en søn der bruger penge på fisk frem for hash! :-)
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Chrissy62 »

Meget flot introducering af dig selv, Tobias..og vældig sjovt at lære dig at kende på så mange fronter og ikke mindst din "nervøse" mor:)

Jeg synes du har fået fat i den rigtige ende nu, og ønsker dig stort tillykke med din nye større balje:)
ChristianJS skrev:Sig til Mor at du er nødt til at sælge akvarie mv. For at betale narkogæld, lad hende gå i panik, og træk så i land, og hun vil være taknemmelig for en søn der bruger penge på fisk frem for hash! :-)
+1 :sneaky: :h
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

pederrevnørd skrev:Hej Tobias
Held og lykke med både studie og balje :y
Mvh
Peder
Mange tak, Peder! :happy:
jacobfisk skrev:sådan. kan næsten ikke sige andet. glæder mig til og se hvad du kan få brygget sammen
Mange tak, Jacob! Ja, det bliver spændende. Jeg er ikke så god til at bygge ting selv, men heldigvis får jeg hjælp til bordet af en ingeniør :P
Birkefeldt skrev:Det skal nok blive fedt! Du er i hvert fald dedikeret og akvariet ser lækkert ud. Held og lykke med projektet!
PS. Din gamle fisk trives her
mvh kenneth
Mange tak, Kenneth! Dit akvarium er også ved at se ret lækkert ud! Jeg håber at jeg må komme og klippe en centimeter at de mange flotte acroporaer du har, når akvariet er klart, og finde en pris som studenterøkonomien kan klare :P
Kasper j. skrev:Tillykke med akvariet :GO
Jeg kan se at det er med intern sump. Jeg har selv haft et med intern sump, men vil dog anbefale en sump under akvariet. Det jeg havde med intern sump kørte faktisk rigtig fint, men sumpen tog meget plads. Af skummer ville jeg nok vælge en aquamedic blue 500 til en intern sump da den tunze måske kommer til at larme for meget, men ingen tvivl om at tunze skummer bedre en den fra aquamedic. Returpumpen ville jeg nok nedgradere til en aquabee 500, ikke fordi at 1000 bliver et problem men det er ikke nødvendigt og den bruger bare mere strøm.
I øvrigt så er mit nuværende akvarium næsten magen til dit. Det er 60 x 60 x 60 og bordet er også bygget i porsa.
Og husk at blive ved med at styrketræne og spis masser af kød :GO
Mange tak, Kasper! Jeg har overvejet sump under akvariet, men mor synes ikke om idéen. :T Jeg skal tage dit forslag i betragtning når jeg køber skummer. Larm plejer ikke at være et problem for mig, jeg sover nemlig som en sten. Fordelen ved returpumpen er at den kan justeres mellem 500 og 100 liter pr. time. Strømmen er ikke et problem. De gamle nisser betaler elregningen (; Så er dit akvarium da næsten magen til mit som dog er 65*55*55. Tak fordi du mindede mig om at jeg havde glemte at skrive målene i det første indlæg :GO

Jeg stopper i hvert fald ikke med at styrketræne lige med det samme, det er giver nogle super resultater. Du gør måske selv meget i det? :hehe:
kenneth olsen skrev:Hej Tobias
Super illustration du har lavet dig der! Bliver fedt at følge dit projekt. Thumbs up herfra og god vind i sejlene!
Er sikker på når din mor i fremtiden viser veninderne dit flotte akvarie glemmer hun alt om gulvet!
Mange tak, Kenneth! Ja, vi har lov at håbe. Hun synes dog allerede at det bette jeg har nu er flot, men hun mener ikke umiddelbart at akvariets skønhed er proportional med størrelsen :wink:
ChristianJS skrev:Sig til Mor at du er nødt til at sælge akvarie mv. For at betale narkogæld, lad hende gå i panik, og træk så i land, og hun vil være taknemmelig for en søn der bruger penge på fisk frem for hash! :-)
Haha, det var en af de tricks jeg brugte til at få lov til at opgradere :T
Chrissy62 skrev:Meget flot introducering af dig selv, Tobias..og vældig sjovt at lære dig at kende på så mange fronter og ikke mindst din "nervøse" mor:)
Jeg synes du har fået fat i den rigtige ende nu, og ønsker dig stort tillykke med din nye større balje:)
ChristianJS skrev:Sig til Mor at du er nødt til at sælge akvarie mv. For at betale narkogæld, lad hende gå i panik, og træk så i land, og hun vil være taknemmelig for en søn der bruger penge på fisk frem for hash! :-)
+1 :sneaky: :h
Mange tak, Christina! Tja, jeg synes i hvertfald selv, at det er spændende at høre om hvad forummets medlemmer laver ud over at sidde foran akvariet :P Mor er dog ikke helt vild med at jeg har kaldt tråden "Mors Mareridt" :K

Anyways, nu vil jeg smutte over til en ven inden jeg skal til midnatspremiere på Hobitten senere! Ha' en go' aften folkens! :W :W :W
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Birkefeldt »

Tobias skrev:
Birkefeldt skrev:Det skal nok blive fedt! Du er i hvert fald dedikeret og akvariet ser lækkert ud. Held og lykke med projektet!
PS. Din gamle fisk trives her
mvh kenneth
Mange tak, Kenneth! Dit akvarium er også ved at se ret lækkert ud! Jeg håber at jeg må komme og klippe en centimeter at de mange flotte acroporaer du har, når akvariet er klart, og finde en pris som studenterøkonomien kan klare :P
Det skal vi nok finde ud af. Men der går dog noget tid før jeg begynder at klippe. Det bliver først når det hele begynder at gro sammen og har sat sig rigtig godt. Der er dog nogle af dem der vokser rigtig hurtigt. Så dem kan du måske få et frag af lidt før.

Håber det er en god film :beer:

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Ulle »

Det ser rigtig godt! ud og med det navn (Mors Mareridt) kan det ikke gå galt lykke til med det hele!
:)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg kører selv med intern sump, da jeg ikke har plads i mit underskab med en højde på 30cm. Af skummer valgte jeg en Deltec MC500, som jeg er godt tilfreds med. Den er ikke lydløs, men jeg lavede en lille silencer til den med succes.

Er også selv på SU og med lidt omtanke og kreativitet kan den faktisk række langt :GO

I hvilket program har du lavet de illustrationer?

Alt held og lykke herfra med projektet :h
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Mors Mareridt

Indlæg af dyne »

hvis det bliver lige så flot som dine andre så bliver det hammer flot
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

Så kom posten med returpumpen, de to Tunze 6025'ere og fronte fra to Tunze 6095'ere! Det' fedt! Endvidere har jeg jo ferie nu, så der blev tid til at bygge lidt på underskabet. Jeg mangler stadig at bygge lampen og venter stadig på selve akvariet. Anyway, her er lidt billeder af dagens arbejde:

Aluprofiler skæres til
Billede

Stellet samles
Billede

Bordet som næsten er færdigt - nu mangler jeg bare at få malet pladerne og lavet en frontlåge af træ.
Billede

55,5 kg kom bordet til at veje. Jeg indrømmer at jeg nok skulle have brugt 1 mm stålplader frem for 3 mm stålplader.
Billede

Og lige et lille julebillede af min dejlige gravhund Silas, som er i rigtigt julehumør
Billede
Ulle skrev:Det ser rigtig godt! ud og med det navn (Mors Mareridt) kan det ikke gå galt lykke til med det hele!
Mange tak, Ulle!
Bobbe88 skrev:Jeg kører selv med intern sump, da jeg ikke har plads i mit underskab med en højde på 30cm. Af skummer valgte jeg en Deltec MC500, som jeg er godt tilfreds med. Den er ikke lydløs, men jeg lavede en lille silencer til den med succes.
Er også selv på SU og med lidt omtanke og kreativitet kan den faktisk række langt :GO
I hvilket program har du lavet de illustrationer?
Alt held og lykke herfra med projektet :h
Mange tak for de pæne ord og tippet, Bobbe. Den Deltec ser også fed ud, men har heller ikke sat mig fast på en skummer endnu, nu skal jeg lige have råd først :P Tegningerne er lavet i Autodesk Inventor, men det var min ingeniørven som lavede dem :)
dyne skrev:hvis det bliver lige så flot som dine andre så bliver det hammer flot
Mange tak, Dyne :)
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

Birkefeldt skrev:
Tobias skrev:
Birkefeldt skrev:Det skal nok blive fedt! Du er i hvert fald dedikeret og akvariet ser lækkert ud. Held og lykke med projektet!
PS. Din gamle fisk trives her
mvh kenneth
Mange tak, Kenneth! Dit akvarium er også ved at se ret lækkert ud! Jeg håber at jeg må komme og klippe en centimeter at de mange flotte acroporaer du har, når akvariet er klart, og finde en pris som studenterøkonomien kan klare :P
Det skal vi nok finde ud af. Men der går dog noget tid før jeg begynder at klippe. Det bliver først når det hele begynder at gro sammen og har sat sig rigtig godt. Der er dog nogle af dem der vokser rigtig hurtigt. Så dem kan du måske få et frag af lidt før.
Håber det er en god film :beer:
Mvh kenneth

Der går nok også et stykke tid før akvariet her er klart :P Dog behøver jeg ikke mere end en centimeter, så vokser det sig stort helt af sig selv :)
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

Billede
Billede
Billede

Så er bordet kommet hjem! Akvariet skulle være færdigt i næste uge, og det har daddy lovet at hente for mig, da jeg tager til Odense i morgen for at deltage i en stor biologikonkurrence.

Desuden er jeg ved at få fræset lidt i mine køleprofiler, hvilket gerne skulle blive færdigt i næste uge, så jeg kan lave min LED-lampe :)

Endvidere har jeg fået ordnet mine pumper. Det er 2 Tunze 6025, hvor fronten er skiftet ud med froten fra en Tunze 6095. Formålet med dette er at få pumpen til at skubbe mere vand på samme tid med at vandstrålen bliver bredere og blødere:
Billede
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: tors 26. apr 2012 20:06
12
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Re: Mors Mareridt

Indlæg af EliteEdge »

Du er sgu en flot fyr Tobias... :D
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Mors Mareridt

Indlæg af dyne »

det der bliver sq godt
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 644
Tilmeldt: tirs 20. okt 2009 16:48
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Re: Mors Mareridt

Indlæg af DennisBS »

Glæder mig til at følge dit setup Tobias.. Det ser lovende ud! :)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Bobbe88 »

Feedt :) Hvor har du fået fat i de fronte fra 6095?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

Mange tak for de fine ord, gutter!

Bobbe88, jeg har købt dem i Tyskland: http://www.aquaterrashop.net/meerwasser ... 0/a-13338/
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Bobbe88 »

Tobias skrev:Mange tak for de fine ord, gutter!

Bobbe88, jeg har købt dem i Tyskland: http://www.aquaterrashop.net/meerwasser ... 0/a-13338/
Nøj, de er satme dyre! :dizzy:
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Mors Mareridt

Indlæg af peder »

Bobbe88 skrev:
Tobias skrev:Mange tak for de fine ord, gutter!

Bobbe88, jeg har købt dem i Tyskland: http://www.aquaterrashop.net/meerwasser ... 0/a-13338/
Nøj, de er satme dyre! :dizzy:
Gu' er de da ej!! det er satme da' billigt 75kr for et markant bredere og blødere flow!! god investering :y
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 23:20
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Fyensgade »

Hvad med propellen? Kan man købe en bredere propel? Kan ikke selv finde en..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Marco R »

peder skrev:
Bobbe88 skrev:
Tobias skrev:Mange tak for de fine ord, gutter!

Bobbe88, jeg har købt dem i Tyskland: http://www.aquaterrashop.net/meerwasser ... 0/a-13338/
Nøj, de er satme dyre! :dizzy:
Gu' er de da ej!! det er satme da' billigt 75kr for et markant bredere og blødere flow!! god investering :y
+1 :GO

Kan kun give Peder ret :happy:
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

Hurra, akvariet skal hentes i morgen! :D

Ja, helt enig med Peder or Marco. Jeg glæder mig til at se hvordan cirkulationen bliver i akvariet.
Fyensgade skrev:Hvad med propellen? Kan man købe en bredere propel? Kan ikke selv finde en..
Jeg tror ikke du behøver en større propel. Har du en tunze 6025, så kan du modde fronten, så den flytter mere vand, og ligeledes vil et skift til fronten fra en tunze 6095 øge mængden af vand, som flyttes!
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Marco R »

Tobias skrev:Hurra, akvariet skal hentes i morgen! :D

Ja, helt enig med Peder or Marco. Jeg glæder mig til at se hvordan cirkulationen bliver i akvariet.
Fyensgade skrev:Hvad med propellen? Kan man købe en bredere propel? Kan ikke selv finde en..
Jeg tror ikke du behøver en større propel. Har du en tunze 6025, så kan du modde fronten, så den flytter mere vand, og ligeledes vil et skift til fronten fra en tunze 6095 øge mængden af vand, som flyttes!
Du kan roligt glæde dig til flowet :GO

Jeg har modde flere Tunzepumpr, og den bedste modning er at købe det propelhus til en Tunze 6095, uden tvivl :happy: Har lige lavet en lille opgradering mere ved at købe propellen fra Tunze 6095 også til mine Tunze 6055. Glæder mig meget til at se, hvad det gør ved flowet :happy:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Anders månsson »

hvodan gik din tur til Odense?
Hvad har du lavet siderne på bordet af? Jeg syntes ikke du nævner det i resten og din tråd her...
Indtil videre et rigtig flot setup!
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Mors Mareridt

Indlæg af Tobias »

Anders månsson skrev:hvodan gik din tur til Odense?
Hvad har du lavet siderne på bordet af? Jeg syntes ikke du nævner det i resten og din tråd her...
Indtil videre et rigtig flot setup!
Hej Anders.
Turen til Odense gik fint - det var sjovt, men jeg gik ikke videre til den danske finale. Det var en rigtig god oplevelse, hvor vi så en masse spændende ting, men synes nu ikke der er meget liv i Odense natten til en tirsdag :P

Siderne af bordet er lavet af stål, som er blevet malet. Endvidere kommer der frontlåger på, som bliver lavet i træ :)

Jeg fik hentet bordet i fredags og startet akvariet op i søndags (mit osmoseanlæg er langsomt!). Akvariet blev startet med Dr. Tims One And Only Live Nitrifying Bacteria. Jeg har haft en del afleveringer i denne uge, så er først kommet igang med lyset nu, men nedenunder ses lidt billeder som det ser ud nu:
Billede
Billede
Billede

Jeg har heldigvis weekend nu, så lyset bliver lavet færdigt i morgen (Det er kun de hvide dioder som er sluttet til lige nu). Jeg vender tilbage når der er mere at vise :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Mors Mareridt

Indlæg af hellfish »

Det ser godt ud kan rigtigt godt lide stensætningen !
Nej alt er dødt på en mandag aften i Odense.. Bortset fra 7/11 haha ...
Held og lykke med projektet, fra ham det tog imod jer på hotellet i Odense ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"