Opgradering, gode/dårlige ideer?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions: 0
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Opgradering, gode/dårlige ideer?

Indlæg af Dennis »

Hej :) , i forbindelse med jeg skal opgradere mit akvarie til sommer, går jeg med lidt forskellige tanker mht indretning. Det skal lige siges at akvariet bliver indbygget og regner med målene bliver 200x100x60cm. Mht til indretning og baggrund, har jeg altid været meget fascineret af klippekystakvarier, som der bliver brugt meget til cichlider. Kan godt li akvariet er meget åbent og enkelt foran( meget sandbund/let og lav stensætning), og hvor baggrund og evt sider er lavet som klipper/grotter. Kan godt li det med at baggrunden blir lidt mørk og huleagtig. Synes os det giver gode gemmesteder til fisk mm.

Jeg vil gerne fokusere lidt mere på fisk, end jeg har gjort hidtil og samtidig skære lidt ned på korallerne. Tror det ku være fedt, hvis man nærmest kun har koraller på den lette stensætning midt i, og at det os er der, der er mest lys, så det bliver en lysning med koraller og så det udenomkring bliver mere mørkt grotteagtigt.

Har tænkt mig at beklæde min baggrund med sort folie, som jeg os har på mit nuværende akvarie. Udover har jeg tænk at beklæde baggrund og evt side med moduler, og evt nogle moduler som kommer oppefra og stikker ned i vandet, synes det gir en fed effekt. Modulerne sku være fra BTN eller Rockzolid. Jeg har set flere rigtig fede akvarier med deres moduler, ( ferskvand vel og mærke).

Hvad er jeres mening om min ide? Vil det se helt åndsvagt ud og hører det sig kun hjemme i ferskvand? Og vil det ku give nogle komplikationer med de moduler? Ved flere har brugt slimline baggrunde fra BTN til saltvand, så de kan sagtens bruges til det.

Smider lige et par billeder, med lidt forskellige eksempler, både mht indbygning, baggrund og stensætning.
Mvh Dennis
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Opgradering, gode/dårlige ideer?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg kan rigtig godt lide dit billed nummer to fra oven.
Idé'en om sådan et lidt "grotte" rev kan jeg godt lide, men du skal nok have noget LED lys med meget smal spredning på, for at opnå sådan en effekt tror du ikke?

Hvad for nogle koraler har du tænkt at have i baljen? :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
14

Indlæg af Dennis »

Petercw skrev:Hey,

Jeg kan rigtig godt lide dit billed nummer to fra oven.
Idé'en om sådan et lidt "grotte" rev kan jeg godt lide, men du skal nok have noget LED lys med meget smal spredning på, for at opnå sådan en effekt tror du ikke?

Hvad for nogle koraler har du tænkt at have i baljen? :)
Hej :) ja synes os det ser rigtig godt ud :) . mht lys, har jeg tænkt bare at bruge de 2 maxspect razor 160w, 16000kelvin, som jeg har nu. De vil nogenlunde kunne dække længden(2meter), men kan kun dække ca 60 cm i bredden og akvariet bliver 1 m bred, så tror godt man vil kunne få grotteeffekt lidt frem. Og især hvis man vælger at sætte moduler i toppen, da de så vil skygge lidt for lyset os. Det forstiller jeg mig ihvertfald :P

Mht koraller, vil jeg os bruge nogle af dem jeg har, men hælder nok mest til de ik skal være for høje, så tror nogle montipora pladekoraller, samt nogle forskellige acroporaer, tenius bl.a. Tror ik staghorn vil passe så godt dertil. Jeg har os en pink stylophora som jeg tror ku være flot dertil. Tror os det ku være flot/ enkelt med en hel sten som er overgroet med grøn clavularia viridis. Synes ikke der skal være for mange koraller, hellere nogle få flotte, som så os har plads til at vokse.

Samtidig regner jeg med at øge min fiskebestand med et par fisk som, man ik kan kalde reefsafe, så jeg skal nok regne med at der kan blive guffet lidt. Men har altid gerne villet ha en imperator og en picasso, så dem og mine nuværende, bliver fiskebestanden. Så det er kun ca 20 fisk, men så har de os plads til at vokse og har godt med plads osv.
Mvh Dennis.
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 1
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Leth »

Er det ikke Jesper Taustrups akvarie du har billeder af?
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025

Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
14

Indlæg af Dennis »

Leth skrev:Er det ikke Jesper Taustrups akvarie du har billeder af?
Jo, eller det er ihvertfald et akvarie fra hans hjemmeside. Synes han har lavet nogle rigtig flotte akvarier, virker til at være rigtig dygtig.
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 1
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Leth »

Dennis skrev:
Jo, eller det er ihvertfald et akvarie fra hans hjemmeside. Synes han har lavet nogle rigtig flotte akvarier, virker til at være rigtig dygtig.
Nu har han jo også vundet både DM, NM og VM i Akvarie scapes :y
Så kan vist godt kalde ham temmelig dygtig :K
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025

Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
14

Indlæg af Dennis »

Leth skrev:
Dennis skrev:
Nu har han jo også vundet både DM, NM og VM i Akvarie scapes :y
Så kan vist godt kalde ham temmelig dygtig :K
Ha ha :) , det vidste jeg ik engang :) men ja, så er han sgu dygtig :y :y
Mvh Dennis.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"