Med eller uden skummer og sump?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012

Med eller uden skummer og sump?

Indlæg af Jimze89 »

Hej alle sammen :)
Har endelig fået muligheden for at få større akvarie og tænker jo ret meget over det, da det jo er mange penge... Har overvejet at købe et rigtig saltvandsakvarie med skummer og sump..MEN da det jo er mange penge det drejer sig om har jeg tænk om det ikke kunne lade sig gøre at nøjes med et almindeligt akvarie med godt lys iden skummer og sump, men med MANGE levende sten??? Synes i skummer og sump er absolut nødvendigt? :) tænker lidt på 300l. Og måske 35-40kg sten...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Med eller uden skummer og sump?

Indlæg af Carsten »

Du er sprit ny inden for hobbyen, så skummer er ABSOLUT nødvendig. Sump lige så, for en skummer der kan klare et 300 liters akvarie med fisk, fylder mere end en indvendig sump giver plads til.
Foruden at man med en sump har større mulighed for at gemme alt teknikken væk deri
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

40kg sten i 300L er da overhovedet ikke mange sten. Om du har sump eller ej er vel op til dig selv. Det gør bare mulighederne noget kun større, og nemmere at skjule sin teknik osv. En skummer er mere eller mindre en nødvendighed for at få transporteret "affaldet" ud af akvariet. Jeg ville ikk turde køre uden ihvertfald. Men der findes jo mange løsninger på dette hvis du ikke ønsker en sump!
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Den størrelse akvarium kræver en skummer - især hvis du er ny i hobbyen. Det er de færreste der giver sig i kast med skummerløse akvarier, og det er rigtig svært.

Gør dig selv den tjeneste at få en ordentlig sump med en ordentlig skummer - det betaler sig!
Mvh Tobias
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8350 Hundslund

Indlæg af Rasp1977 »

Skummer er som de andre siger nødvendigt for at få et sundt og godt akvarium, specielt hvis du ikke har en sump. Sump er ikke 100% nødvendig, men det gør det nemmere, pænere og giver flere muligheder i det lange løb.

Jeg har kørt med og uden sump og vil fremover altid vælge sump, men har altid haft skummer på.
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Jimze89 »

Ok er der i så fald nogen der kan anbefale et startersæt fra et firma færdigbygget som ikke er for svært at sætte op? :)
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Hvis du kan nøjes med noget mindre, så er Boyu 128 L. og Red Sea Max 130 L. en god løsning. Boyu er billegere end Red Sea Max og det fungerer fint.
Der findes også et større Red Sea Max (250 L), men det koster vist 10.000kr. Og så kan det vist bedre betale sig at bygge selv.

EDIT: Boyu og Red Sea Max har indbygget sump, så det er ikke kompliceret eller risikabelt (vand på gulvet) overhovedet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jimze89 skrev:Ok er der i så fald nogen der kan anbefale et startersæt fra et firma færdigbygget som ikke er for svært at sætte op? :)

Færdige sæt i den størrelse som du ønsker dig, er hammer dyre, hvis det skal være nyt.
Men det er nu ikke spor sværere at selv samle noget sammen og sætte det til. Det tager blot lidt længere tid hvis du ikke vil købe delene fra nye af.

Hvad med dette sæt, så burde der være råd til at købe en ordenlig skummer og nogle gode pumper.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=57395
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Jimze89 »

Har været inde og læse om Boyu'en og virker som noget for mig...er der nogen der ved om der er nogle forhandlere i Jylland hvor man kan komme ind og se den? :)
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af Elliott »

Se denne løsning jeg har til salg, det er en nem og MEGET billig løsning hvor Du kan bruge et almindeligt akvarie til saltvand uden sump: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=57355

Dette filtersystem, lamper og et par cirkulationspumper så er Du i gang. Vi havde 250 liters balje med ca. 10 fisk og 15-20 koraller og det stod fint i de ca. 4 år vi havde det kørende.

Det er en god "mellemløsning" til dem der ikke vil ud og spendere stort på det :y
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8350 Hundslund

Indlæg af Rasp1977 »

Fordelen ved et akvarium med indbygget sump er at det er bagpå, så man ikke kan se alt udstyret og det samme gælder dem der har det under akvariet. Uden sump kan det være svært at få til at se pænt ud, men ikke umuligt. Det kræver bare noget ekstra arbejde.

Fordelen ved en sump under akvariet er at du kan ha andre ting der også, som planter til at optage næring, koral fragmenter til senere brug, levende sten og en DSB hvis du gerne vil ha en men ikke vil ha den i selve akvariet.

I bund og grund, så har du flere muligheder hvis du laver en sump under akvariet, men en indbygget klarer ærterne ganske fint.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Problemet med en indbygget sump i et akvarium på 300 liter, er at det ikke er til at få ordentligt skummere der kan klare den bioload, som samtidig passer ind i den begrænsede plads, der er i en indbygget sump.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Enig med Moente. En skummer som kan klare et akvarie på 300 liter, vil som regel være omkring 15 cm i diameter, plus evt bundflade. Det vil betyde at akvariets brugbare dybde bliver reduceret med mindst 16-17 cm
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Jimze89 »

Så har jeg fundet et brugt boyu 128l. Som jeg tager ud og kigger på imorgen :) er teknikken på sådan en indviklet eller er kan sådan en teknik-dummy som mig finde ud af det?
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Det er ret nemt :) Men spørg vedkommende du køber fra og få ham/hende til at vise dig det først. Så sparer man en del trial and error.
Der kan være lidt problemer med skummerplaceringen. Men dette link forklarer det meget godt: http://www.malawicarsten.dk/test/default.asp?iID=HIKJIG

Desværre er det ikke til at opstøve en Boyu manual på nettet!? Meget underligt egentlig. Så det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Men der findes adskillige tråde på nettet om Boyu-opstart :)

Held og lykke med det. Jeg er glad for mit :)
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Jimze89 »

Super tak for linket:)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"