Mvh thue
Hvor store vandskift kan man forsvare
-
Thue
- Rev haj

- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Hvor store vandskift kan man forsvare
Jeg skal hen og lave et vandskift pga dårlig vand , og så var det jeg tænkte, hvor store kan man lave dem uden det bliver skadeligt for fisk. Jeg har ikke nogen koraller og tage hensyn til. Normalt laver man jo vandskift i 10-20% men overvejer ca 50% men ved ikke om det er en for stor stress faktor
Mvh thue
Mvh thue
- Lord Mike
- Rev haj

- Reactions: 1
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: Hvor store vandskift kan man forsvare
Vi laver jævnligt store vandskift på arbejdet.
Hvis vi har dårligt vand og bruger vandskift som metode, så skifter vi 50% vand den ene uge og 25% de næste 2-3 uger derefter. ingen problemer så længe vandet har stået et døgns tid og blandet saltet deri.
Hvis vi har dårligt vand og bruger vandskift som metode, så skifter vi 50% vand den ene uge og 25% de næste 2-3 uger derefter. ingen problemer så længe vandet har stået et døgns tid og blandet saltet deri.
- S1m0n
- Rev haj

- Reactions: 35
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg mener jeg læste en artikel på nano reef eller måske et andet sted hvor en herre konsekvent lavede månedlige vandskift på 100% det var endda både en fiske, sps og lps balje. Men han tømte baljen 100% hver eneste gang så selv de fineste sps'er stod blottet til det nye vand blev hældt i:) alt hans guf stod snorlige.
Dermed ikke sagt jeg selv ville gøre det, men for ham var det ikk et problem:)
Dermed ikke sagt jeg selv ville gøre det, men for ham var det ikk et problem:)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
-
huttelihut
- Naso kirurg

- 15
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2005
er det ikke lidt svært at tømme baljen 100% når der er fisk i ??
- MoG
- Rev haj

- 13
- Saltvand siden?: 2012
Ikke hvis du gider fange dem hver gang...!
I det nævnte, drejer det sig tilsyneladende om et nano.. Så mon ikke opgaven er til at overskue! 
Morten
- Petercw
- Rev haj

- 13
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2012
Jeg tror at dine fisk vil "hade dig" hvis du fanger dem flere gange i måneden for at lave vandskift 
Måske nogle af dem endda vil dø af stress, inden de begynder at sprøjte vand efter dig når du går forbi, hehe!
Måske nogle af dem endda vil dø af stress, inden de begynder at sprøjte vand efter dig når du går forbi, hehe!
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Thue
- Rev haj

- 18
Det lyder som om jeg roligt kan springe ud i det såLord Mike skrev:Vi laver jævnligt store vandskift på arbejdet.
- Lord Mike
- Rev haj

- Reactions: 1
- 20
- Saltvand siden?: 2002
Det kan du roligt gøre ThueThue skrev:Det lyder som om jeg roligt kan springe ud i det såLord Mike skrev:Vi laver jævnligt store vandskift på arbejdet.
Hvis vi har dårligt vand og bruger vandskift som metode, så skifter vi 50% vand den ene uge og 25% de næste 2-3 uger derefter. ingen problemer så længe vandet har stået et døgns tid og blandet saltet deri.Tak for hjælpen michael det var lige det svar jeg søgte efter. Det ny blandet vand får lov til og stå i et par dage inden det kommer, havde også overvejet og bombe det med ozon for og hæve redox men det er nok overkill
Hvis du vil bruge ozon (overkill) til at fjerne overskydende organisk i vandet er det vigtigt at du bruger kraftig UV- bestråling inden vandet kommer retur til display tank, da O3 derved bliver omdannet til O2. Denne metode bruger vi bla på den store tank i Tivoli.
-
Thue
- Rev haj

- 18
Snakker vi her ny blandet saltvand inden det kommer i systemet eller på selve systemetLord Mike skrev:Det kan du roligt gøre ThueThue skrev:Det lyder som om jeg roligt kan springe ud i det såLord Mike skrev:Vi laver jævnligt store vandskift på arbejdet.
Hvis vi har dårligt vand og bruger vandskift som metode, så skifter vi 50% vand den ene uge og 25% de næste 2-3 uger derefter. ingen problemer så længe vandet har stået et døgns tid og blandet saltet deri.Tak for hjælpen michael det var lige det svar jeg søgte efter. Det ny blandet vand får lov til og stå i et par dage inden det kommer, havde også overvejet og bombe det med ozon for og hæve redox men det er nok overkill
![]()
Hvis du vil bruge ozon (overkill) til at fjerne overskydende organisk i vandet er det vigtigt at du bruger kraftig UV- bestråling inden vandet kommer retur til display tank, da O3 derved bliver omdannet til O2. Denne metode bruger vi bla på den store tank i Tivoli.