Ozon
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Ozon har en positiv virkning på vandets klarhed derudover kan det forbedre afskumningen og ikke at glemme, det dræber parasitter mv.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Mikkel E skrev:Men især dette. Ozon er O3 og yderst farligt for mennesker, det er det samme der i små mængder kommer ud af biludstødningen og hvis du får for meget af det (dvs. ikke særligt meget) bliver du kvalt fordi Ozonen binder/optager iltet fra dine lunger.

Arh, nu stopper du lige.....
Ozon er der godt nok ikke meget af i udstødningsgas. Derimod er der en del kulilte - som slår folk ihjel ved at fortrænge ilten i blodet.
Ozon har helt andre virkninger. Det er stærkt oxiderende og ødelægger biologisk væv - derfor er det ikke fedt at få i lungerne.
/Kim
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Ja, det er så heller ikke helt korrekt....Mikkel E skrev:Men når kultilten binder sig med 02 bliver der dannet O3 så når udstødningsgassen kommer ud, bliver der dannet O3. Ja, okay det er korrekt at Ozon har andre virkninger, det er når der bliver dannet Ozon at ovennævnte sker.
Ozonen dannes ved spontan reaktion mellem Svovlilte (SO2) og Kvælstofilte (NOx - der er mange forskellige, derfor x), som begge godt nok findes i udstødningsgas.
Problemet med Ozon (O3) er, at det er ekstremt ustabilt. Bindingen af de tre ilt-atomer går i stykker og efterlader ilt (O2) og et frit iltatom (O). Det er dette frie iltatom, der er problematisk, da det vil oxidere (binde sig til) alt det kommer i nærheden af.
/Kim
og det er præcis den oxidering vi som akvarister gerne vil udnytte i en skummer til at binde enu flere stoffer i skumningen.Nolan skrev:
Problemet med Ozon (O3) er, at det er ekstremt ustabilt. Bindingen af de tre ilt-atomer går i stykker og efterlader ilt (O2) og et frit iltatom (O). Det er dette frie iltatom, der er problematisk, da det vil oxidere (binde sig til) alt det kommer i nærheden af.
/Kim
nogen reel fare for organisk liv er der næppe tale om hvis man sørger for at docere bare nogenlunde rigtigt.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Mere præcist så er ozon, eller rettere det frie O-atom, med til at spalte proteinkæder og andre organiske stoffer i vandet, hvorefter de måske bliver nemmere at skumme (nogle hævder, at lange proteinkæder skummer bedre) Men det får som sådan ikke noget til direkte at binde sig bedre til luftboblerne i en skummer. Ozon kan endvidere oxidere NH3 og NO2 (nitrit) til NO3 (nitrat). Dette kan være en hjælp i tilfælde af uheld som en død fisk, man ikke kan finde eller hvis man tilsætter nye levende sten til sit kørende akvarum.kaan skrev: og det er præcis den oxidering vi som akvarister gerne vil udnytte i en skummer til at binde enu flere stoffer i skumningen.
nogen reel fare for organisk liv er der næppe tale om hvis man sørger for at docere bare nogenlunde rigtigt.
Var det ikke Svein Fosså der oplyste at brug af ozon kun var noget man brugte hvis man havde en for dårlig skummer, eller noget i den stil.
Jeg har selv haft kørt med ozon, det hjalp mest på klarheden af vandet under opstarten.
Nu kører jeg med en kraftig Deltec AP702 skummer i stedet for min Deltec APF851, der blev skiftet kun pga plads/indretning af sump.
Mit vand er krystalklart og Redox ligger jævnt på 480-490.
Så mit råd - køb en stor kraftig kvalitet-skummer (Deltec
) og glem alt om ozon.
/Henrik
Jeg har selv haft kørt med ozon, det hjalp mest på klarheden af vandet under opstarten.
Nu kører jeg med en kraftig Deltec AP702 skummer i stedet for min Deltec APF851, der blev skiftet kun pga plads/indretning af sump.
Mit vand er krystalklart og Redox ligger jævnt på 480-490.
Så mit råd - køb en stor kraftig kvalitet-skummer (Deltec

/Henrik
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
Det er nok nærmere udtryk for mandens egen holdning end, der er tale om reel oplysning.sneppevej skrev:Var det ikke Svein Fosså der oplyste at brug af ozon kun var noget man brugte hvis man havde en for dårlig skummer, eller noget i den stil.
Man kan ikke sammenligne ozons virkning med en skummers. Ozon hjælper omgående på klarheden i vandet, det er med til at nedbryde toxiner i vandet, det dræber bakterier, bakteriesporer og i et vist omfang også parasitter. Meget af det kan klares med et UV-filter, men om man er til det ene, andet eller tredie er som at sammenligne pærer og bananer.
Måske, hvis vandet altså er uklart.nyberg skrev:Ozon hjælper omgående på klarheden.
Sir-Delta kører med ozon, han er stadig ikke tilfreds med klarheden af vandet - så man kan ikke "bare" tilføre ozon, og så er vandet klart.
Som sagt, jeg har kørt med ozon, og for den sags skyld også UV.
Kører ikke med det mere, og mit vand er som sagt krystalklart - det kan ikke blive mere klart. Ser nærmest ud som om min fisk flyver i luften.
Men nu er jeg jo også i en situation, hvor jeg ikke KAN tilsætte ozon, da mit Redox ligger på 480. Jeg har prøvet at undersøge hvad den kan sænke Redox, da den til tider har været over 500 - men har ikke fundet noget.
Rigtigt ozon og Uv dræber en masse ting, spørgsmålet er om det er nødvendigt at dræbe de ting?
Jeg er blevet lidt skeptisk overfor om ozon og uv er medvirkende til at dræbe nødvendigt "mad" til korallerne, hvilket gør at de har sværere ved at opnå flottere farver.
/Henrik
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
Okay, jeg omformulerer mig: Det vil ofte fjerne gulfarvning af vandet på meget kort tid (få timer).sneppevej skrev:Måske, hvis vandet altså er uklart.nyberg skrev:Ozon hjælper omgående på klarheden.
Sir-Delta kører med ozon, han er stadig ikke tilfreds med klarheden af vandet - så man kan ikke "bare" tilføre ozon, og så er vandet klart.
Tjah... Det vil jo altid være et spørgmål om, hvad der er nødvendigt, hvad der kan være hensigtmæssigt for nogen. Ozon og UV er et hjælpemiddel - ikke en mirakelkur.sneppevej skrev: Rigtigt ozon og Uv dræber en masse ting, spørgsmålet er om det er nødvendigt at dræbe de ting?
Jeg er blevet lidt skeptisk overfor om ozon og uv er medvirkende til at dræbe nødvendigt "mad" til korallerne, hvilket gør at de har sværere ved at opnå flottere farver.
/Henrik
Mht. din skepsis, forstår jeg den godt. Du skal imidlertid være opmærksom på, at naturligt havvand på koralrevene er meget renere i forhold til vandet i vores akvarier. Ozon eller UV vil heller ikke gøre vandet sterilt. Vandet vil hele tiden blive podet med mikroorganismer fra sten, bundlag mv. Endelig er det jo meningen, at man bare skal dosere med måde.
Koraller vil næppe æde alle bakterier. Nogle bakterier kan endda være skadelige og give infektioner - tilsyneladende uden årsag. Men selvom man skulle slå en potentiel fødekilde ihjel, kan det ikke dokumenteres, at det går ud over korallernes farver. Der er indikationer på, at korallers zooxantheller trives bedre og vil forekomme i højere antal, hvis der er mere føde tilstede. Zooxanthellerne lever jo bl.a. af korallernes affaldsstoffer. Det er oftest zooxanthellerne, der gør korallerne brunlige og/eller flouriscerende grønne. De lilla og blå farver skyldes ofte en pigmentering, som korallen danner som UV-bskyttelse. Sagen er mere speget end som sådan, for farverne afhænger også af lyset, typen af koral m.m. Nolge kompenserer for manglende næring el. lys ved at lade flere zooxantheller dannes i vævet.
Igen, der er intet endegyldigt resultat mht. brug af ozon. Det er op til den enkelte akvarist at vurdere og finde ud af, hvad der fungerer bedst for hans/hennes opsætning.
Tjaa, det var jo meningen jeg skulle køre med ozon. Men det er bare ikke muligt da Redox ligger "naturligt" højt.pedersen skrev:Sneppevej: hvis du ikke anvender ozon-længere, hvorfor måler du så stadig Redox ? Dvs. foretager du dig et eller andet, når den når et bestemt niveau, eller bruger du det mest som en indikation af vandets "renhed" ??
Nu sidder proben der jo, og så kan jeg da se hvis værdien skulle ændre sig radikalt.
/Henrik