planarier
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5591 Gelsted
- Saltvand siden?: 2009
planarier
Hej har disse røde små dyr overalt... Jeg har læst denne artikel...
Og må nok give dem ret at jeg har forsømt mit akvarie men de virker vist ikke farlige....
Nå ser ikk ud til mine planarier er farlige... Mere vandskift og rens filtersvamp
http://akva-net.dk/SubPage.aspx?print=366
Hvad siger i til denne artikel husk dog at den osse omhandler nematoder som er farlige
Er jeres mening osse at der skal gøres mere rent og mere vandskift
Og må nok give dem ret at jeg har forsømt mit akvarie men de virker vist ikke farlige....
Nå ser ikk ud til mine planarier er farlige... Mere vandskift og rens filtersvamp
http://akva-net.dk/SubPage.aspx?print=366
Hvad siger i til denne artikel husk dog at den osse omhandler nematoder som er farlige
Er jeres mening osse at der skal gøres mere rent og mere vandskift
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Re: planarier
Da jeg havde planarier ende jeg med at bruge flat worm exit. De sad og spiste af mine koraller.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Røde planarier er som sådan ikke farlige, før end at de dør.
Jeg havde for nogle år siden et enormt angreb af dem. Hver uge sugede jeg store mængder af dem op, men næste uge var der nye og nogenlunde i samme antal.
Planarier har ikke noget at gøre med om akvariet er rent eller ej. De lever for en stor del af lys, og det er med til at lette bekæmpelsen af dem noget, da de primært sidder hvor der er lys og aldrig på bagsiden af stenene.
Jeg bekæmpede dem ved at suge vand op gennem en tynd slange - nummeret tykkere end luftslange - og ned i en filtersok i sumpen. Det betød at jeg kunne arbejde med det lige så lang tid jeg gad, der forsvandt ikke noget vand fra systemet.
Filtersokken skal renses efter brug, og de røde planarier, sviner ret meget. Fingerne bliver helt orange, hvis du ikke har handsker på.
Jeg havde for nogle år siden et enormt angreb af dem. Hver uge sugede jeg store mængder af dem op, men næste uge var der nye og nogenlunde i samme antal.
Planarier har ikke noget at gøre med om akvariet er rent eller ej. De lever for en stor del af lys, og det er med til at lette bekæmpelsen af dem noget, da de primært sidder hvor der er lys og aldrig på bagsiden af stenene.
Jeg bekæmpede dem ved at suge vand op gennem en tynd slange - nummeret tykkere end luftslange - og ned i en filtersok i sumpen. Det betød at jeg kunne arbejde med det lige så lang tid jeg gad, der forsvandt ikke noget vand fra systemet.
Filtersokken skal renses efter brug, og de røde planarier, sviner ret meget. Fingerne bliver helt orange, hvis du ikke har handsker på.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8350 Hundslund
Havde dem også en gang.
Jeg havde groft koralgrus i bunden af akvariet, som nogen den gang sagde kunne være årsagen til at de klarede sig ret godt da der samlede sig en del skidt i det. Jeg prøvede så at støvsuge det med sådan en "klokke" med en slange på hver gang jeg skiftede vand og de forsvandt eller blev i hvert fald kraftig reduceret efter en måneds tid, måske lidt længere.
Ved ikke om det var grunden eller bare held, men væk var de.
Jeg havde groft koralgrus i bunden af akvariet, som nogen den gang sagde kunne være årsagen til at de klarede sig ret godt da der samlede sig en del skidt i det. Jeg prøvede så at støvsuge det med sådan en "klokke" med en slange på hver gang jeg skiftede vand og de forsvandt eller blev i hvert fald kraftig reduceret efter en måneds tid, måske lidt længere.
Ved ikke om det var grunden eller bare held, men væk var de.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
En seksstribet gylte skulle vist også kunne klare dem
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Denne ville også kunne hjælpe Chelidonura varians men den dør når der er udsolgt af de røde kræ 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er en del forskellige fisk som tager planarierne, men det er bare ikke altid at fiskene er klar over at de skal tage dem.
Sneglen skulle være god, men den er desværre også det som kaldes "bad shipper" de fleste dør inden de er kommet igang med at æde planarierne. Muligvis fordi de er udhungret ved ankomsten.
Sneglen skulle være god, men den er desværre også det som kaldes "bad shipper" de fleste dør inden de er kommet igang med at æde planarierne. Muligvis fordi de er udhungret ved ankomsten.
Du har helt ret. Man kan købe en der ikke tager og købe samme gylte igen som så tagerCarsten skrev:Der er en del forskellige fisk som tager planarierne, men det er bare ikke altid at fiskene er klar over at de skal tage dem.

Her har jeg lige købt TR lysmata wurdemanni de aner ikke hvad en aiptasia er

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvor store er rejerne og hvor store er glasroserne?Jesper ØH skrev:Carsten skrev:
Rejerne er ca 3cm og roserne er meget små.Carsten skrev:Hvor store er rejerne og hvor store er glasroserne?Jesper ØH skrev:Carsten skrev:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ok, for man siger jo at roserne ikke må være for store i forhold til rejen.
Når jeg fodre sidder de og venter på mad, lige ved siden af en lille rose ca 2 cm fraCarsten skrev:Ok, for man siger jo at roserne ikke må være for store i forhold til rejen.

Så Ingen TR til mig mere

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Men ufarlige er de heller ikke. De kan formere sig eksplosivt, og kan dække koraller helt, så de ikke får noget lys.hartmann731 skrev:
Men ja farlige er de jo ikke og spiser heller ikke koraller
Men tak for jeres input
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Okay ja kan godt se som du skriver de elsker dælme lyset... Men holder sig åbenbart fra mine koraller
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5000 Odense C
Min Scooter spiser dem ikke, men min gylte gør til gengæld. For andre er det omvendt. Men hvis du køber én af hver, mon så ikke chancen er god for at en af dem tager dem 

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Jeg har bestilt en 6 stribet gylte så håber den rydder lidt op selvom de planarier er aftaget lidt igen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Flatworm Exit skader ikke hverken snegle pods eller sps lps hos mig. Tværtimod viser mine acropora stærk polypudfoldelse efter en dosering. Om midlet giver andre skader på miljøet i tanken må tiden vise. Jeg har doseret 3 gange nu.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Okay det vil jeg lige skrive bag øret.... Hvad ligger sådan noget i af mønter
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Mellem 84 og 125 kr alt efter hvor du køber det. Man bruger selvfølgelig først kemi når man er desperat....kan du klare det med en gylte er det jomeget bedre.hartmann731 skrev:Okay det vil jeg lige skrive bag øret.... Hvad ligger sådan noget i af mønter
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Ja sådanne typer kemi er ikke lige mig.... Jeg vil dog sige at der er ikke mange tilbage så måske det er ved at gå i sig selv igen.... Man har dem jo altid inden i stenene har jeg fået af vide... Alt kommer jo af en årsag.... Jeg har læst en del om de gylter og de skulle vist ku blive lidt agressive men jeg må se ellers må den straffes i sumpen i en uge hvis det er tilfældet
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Geografisk sted: Kastrup
Hvordan går det med dine små dyr? Er du kommet af med dem?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Flatworm exit kunne ikke klare alle mine planarier, så jeg anskaffede mig en grøn og en sekstribet gylte. Jeg satte en i sumpen og en i akv. Efter 2 dage kunne jeg ikke få øje på nogen planarier så jeg regner nu med at de er væk. Jeg købte to gylter i håb om at mindst en af dem tog planarier....det viste sig at de begge gjorde. Jeg har tidligere klaret problemet med en sekstribet i et andet akv. Så den sekstribede er mit bedste bud. Har også prøvet ned Scooter blennie men uden held.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Ellers har jeg noget flatworm exit liggende
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadsten
Jeg er sg bange for, at jeg også har fået planarier....
Nogen der hvordan / hvorfor de kommer?
Bo
Nogen der hvordan / hvorfor de kommer?
Bo
Hilsen Bo)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Dem kan du få alle steder fra. Var ved en forhandler i går og hele den ene tank var fuld af dem - hvis altså man lige vad hvad man skal kigge efter.
Jeg har dem, dog de brune, men de er så få at de ikke generer. Min 6 stribede holder dem på et minimum.
Jeg har dem, dog de brune, men de er så få at de ikke generer. Min 6 stribede holder dem på et minimum.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen