"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

opbygning af indvendig sump?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

hej
jeg vil bygge en indvendig sump i et 80cm lang akvarie. sumpen skulle gerne blive ca 15cm. men hvordan vil I lave skille væggen?
sumpen skal indholde en ATs der er belyst med røde led, så det røde lys skal ikke kunne komme ind i display enden...

Hvordan kan jeg mørklægge skille væggen, den kommer til at være under vand!
jeg har en masse klar plexiglas plader (½cm tykkelse), som jeg nemt kunne montere, men kan jeg male plexiglas sort?
jeg kunne også købe noget sort akvariesilicone og spartle den skillevæg til og evt montere godt med koralgrus på?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Peters1 »

Er det ikke nemmere at finde noget sort pvc plade at lave det i så? Jeg har noget siddende på mit overløb for at skærme af.. Du kunne evt. Sætte en glasplade i først og så med en tynd sort pvc plade på.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Marco R »

Anders månsson skrev:hej
jeg vil bygge en indvendig sump i et 80cm lang akvarie. sumpen skulle gerne blive ca 15cm. men hvordan vil I lave skille væggen?
sumpen skal indholde en ATs der er belyst med røde led, så det røde lys skal ikke kunne komme ind i display enden...

Hvordan kan jeg mørklægge skille væggen, den kommer til at være under vand!
jeg har en masse klar plexiglas plader (½cm tykkelse), som jeg nemt kunne montere, men kan jeg male plexiglas sort?
jeg kunne også købe noget sort akvariesilicone og spartle den skillevæg til og evt montere godt med koralgrus på?
Jeg vil købe sort plexiglas, her: http://www.interglas.dk/plexiglas___sor ... p-544.html

Det findes garanteret billigere andre steder. Men det er, hvad jeg har på min indvendige sump, som Claus fra Tropeakvarier har lavet :happy:
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af demian »

Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

jeg vel se nærmere på det sorte plexi eller pvc jeg mener måske bauhaus har noget farvet plexi...

linket til sumpen med refugium og er jo godt nok, men ikke helt det jeg søger. Da det jeg har i tankerne skal være til indvendig sump i akvariet...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lige fået den, ja jeg vil sige geniale idé, at skærer to ens plader i det klare plexi jeg har og så lie dem sammen med sort akvarie silicone.

Så skal jeg bare fræser riller foroven til overløbkam og bore nogle huller til cirk. pumperne...

jeg siger tak for hjælpen drenge!
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af demian »

tror ikke tynd pvc kan holde så meget vand tryk du nok nød til at lave en hel glas side med et overløb hvis du vil bruge noget af display tanken til sump
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

de plexi plader jeg har er på ½cm plader... jeg forsøger mig frem, da jeg bedst selv kan arbejde i plexiplader
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Marco R »

Anders månsson skrev:de plexi plader jeg har er på ½cm plader... jeg forsøger mig frem, da jeg bedst selv kan arbejde i plexiplader
Hej igen Anders,

Jeg synes, at den lyder som en super ide at lave en overløbskam ud af plexiglasset. Blot en tanke da de andre har ret i, at plexiglas desværre ikke vil holde med silikone. Jeg har altid kun haft indvendig sump på alle de akvarier, som jg har haft indtil videre :happy:
Så vil jeg tage og skærer to stk. (eller tre stk. hvis din sump sidder i midten) sorte plexiglas i rette højde og fræse rillerne til overløbskammen. Disse to (eller tre) sider vil jeg så lime på samme antal glas. Forstået på den måde - at du får skåret to stk. (eller tre stk.) glas, som lige har den højde, at de stopper lidt under, hvor de riller/ overløbskam starter. På den måde har du både en overløbskam, en sump som kan holde til vandtrykket, og din sump er dækket til med sort plexiglas :happy:

Det jo en ren win win win situation :hehe:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

jo det kan jeg godt følge dig/jer i, men jeg har da før haft en sump med bobbelfælder i plexiplader... men jeg vil da overveje det med glasset!
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af demian »

hej men hvorfor ikke bare lave den ATS som et hang on bag ved display tanken sådan ville du godt kunne lave helt i acryl :wink:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

hhhm det yder også som en mulighed... Men hvordan ville du lave det?

jeg har en 45L. sump som jeg overvejer også, men der er kun et hul i bunden op 128L akvariet, så skal jeg have lavet et hul mere til et nødløb... jeg syntes bare det ville være lettere med den indvendige sump...
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af demian »

hej jeg synes det vil være synd at bruge display tank som sump også men hvad ville du have i den sump man kan jo få hang on både skummere og andet det bare at google hang on filter så får du en masse op elller skrive diy ats hang on back men du skal nok være stærk i hævert effekten men en omvendt ats kunne du jo også lave hvor der kommer luft på nedefra men
en type du kunne jo lave en der var tyndere og sætte en kanvas på men luft nedefra :wink:
:wink:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: opbygning af indvendig sump?

Indlæg af Anders månsson »

jeg har da tunet et rsm i sin tid med overløb osv... Jeg tror jeg gå i tænke boks!!!

ATS bliver lavet med luftbobbel system, da jeg før har haft et vandfald fødet ATS system og det var ikke helt simelt at få til at virke!
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"