Tilsætning af sporelementer og mineraler
- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2013
Tilsætning af sporelementer og mineraler
Med mit 60l Dennerle Nano Marinus akvariesæt, fulgte der en væske med sporelementer og mineraler (Reef elements):
http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 76&lang=en
I følge vejledningen skal jeg tilsætte væsken én gang om ugen. Prisen er omkring 7 euro for 15 ml, hvilket forekommer unødvendigt pebret. Skulle man køre efter samme anvisninger på et 500 l akvarium, ville man hurtigt blive ruineret og behovene i et nano akvarium kan vel næppe afvige voldsomt fra et større af slagsen? Er det overhovedet nødvendigt at tilsætte, hvis man går efter en model, hvor man skifter 10% vand hver uge? Hvis det er nødvendigt, er der så nogen der kender et billigere alternativ.
Bør måske nok tilføje at jeg går efter et akvarium med både koraller og fisk... Det er pt. 3 uger inde i opstartsfasen med de første koraller i.
http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 76&lang=en
I følge vejledningen skal jeg tilsætte væsken én gang om ugen. Prisen er omkring 7 euro for 15 ml, hvilket forekommer unødvendigt pebret. Skulle man køre efter samme anvisninger på et 500 l akvarium, ville man hurtigt blive ruineret og behovene i et nano akvarium kan vel næppe afvige voldsomt fra et større af slagsen? Er det overhovedet nødvendigt at tilsætte, hvis man går efter en model, hvor man skifter 10% vand hver uge? Hvis det er nødvendigt, er der så nogen der kender et billigere alternativ.
Bør måske nok tilføje at jeg går efter et akvarium med både koraller og fisk... Det er pt. 3 uger inde i opstartsfasen med de første koraller i.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Tilsætning af sporelementer og mineraler
Om prisen er ublu eller ej, kommer tildels an på hvor meget der skal bruges om ugen. Er det 1-2 dråber, er der til meget lang tid i sådan en flaske, men er det 5 ml. Så er vi helt eninge.
Jeg vil dog mene at hvis du skifter noget vand hver uge, er de sporeelementer helt overflødige.
Selvom du har koraller i har det ikke nogen betydning, for de ting som de skal bruge, kommer ind via vandskiftet.
Husk dog at lave vandet klar 1 dag, mindst, før brug.
Jeg vil dog mene at hvis du skifter noget vand hver uge, er de sporeelementer helt overflødige.
Selvom du har koraller i har det ikke nogen betydning, for de ting som de skal bruge, kommer ind via vandskiftet.
Husk dog at lave vandet klar 1 dag, mindst, før brug.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Meget enig med carsten!
Om det er nødvendigt når du laver ugentlige vandskifte kommer an på hvor mange, og hvilke koraller du har. Hvis du bruger en kvalitets salt, er der sporeelementer i saltet og du får dem ind ved dine vandskifte. I de fleste tilfælde vil det være nok. Om ikke andet i et godt stykke tid efter opstart.
Men hvis akvariet bliver fyldt med stenkoraller, så kan det godt blive nødvendigt at tilføre lidt ekstra for at holde farverne på det hele. Jeg laver selv 8% vandskifte om ugen og tilsætter ikke yderligere sporeelementer. Men på et tidspunkt bliver det nok nødvendigt.
Mvh Kenneth
Om det er nødvendigt når du laver ugentlige vandskifte kommer an på hvor mange, og hvilke koraller du har. Hvis du bruger en kvalitets salt, er der sporeelementer i saltet og du får dem ind ved dine vandskifte. I de fleste tilfælde vil det være nok. Om ikke andet i et godt stykke tid efter opstart.
Men hvis akvariet bliver fyldt med stenkoraller, så kan det godt blive nødvendigt at tilføre lidt ekstra for at holde farverne på det hele. Jeg laver selv 8% vandskifte om ugen og tilsætter ikke yderligere sporeelementer. Men på et tidspunkt bliver det nok nødvendigt.
Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Selv med et akvarie fyldt med koraller og et vandskifte ca 3-4 måned, behøver sporeelementer ikke altid at skulle tilføres.
så selv om det lille akvarie fyldes til kanten med koraller, og der laves et vandskifte om ugen, får korallerne det de skal bruge. Der kan så evt. blive behov for at tilføre noget Ca og kh, men sporestoffer nej.
så selv om det lille akvarie fyldes til kanten med koraller, og der laves et vandskifte om ugen, får korallerne det de skal bruge. Der kan så evt. blive behov for at tilføre noget Ca og kh, men sporestoffer nej.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg tror det er mere nuanceret end du beskriver. Men langt hen af vejen er vi enige.Carsten skrev:Selv med et akvarie fyldt med koraller og et vandskifte ca 3-4 måned, behøver sporeelementer ikke altid at skulle tilføres.
Mvh Kenneth
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Undskyld trådkapringen, men vi holder os i samme boldgade, så håber det går.
Men jeg er selv ved at købe ind til mit første nano, og har egentlig påregnet at købe red sea a, b og c. Men er det overhovedet nødvendigt? Det lyder jo ikke umiddelbart sådan. Har ikke planer om stenkoraller det første halvårs tid, men bliver det nødvendigt når de kommer i?
Men jeg er selv ved at købe ind til mit første nano, og har egentlig påregnet at købe red sea a, b og c. Men er det overhovedet nødvendigt? Det lyder jo ikke umiddelbart sådan. Har ikke planer om stenkoraller det første halvårs tid, men bliver det nødvendigt når de kommer i?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Nej!jonas _sandager skrev:Undskyld trådkapringen, men vi holder os i samme boldgade, så håber det går.
Problemet med sporeelementer er at vi famler i blinde og ved egentlig ikke hvad der evt. mangler men rigtig mange flotte reefakvarier holdes uden at tilsætte sporeelementer.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hmm. Måske er det bare mig, der ikke er helt med på hvad der går ind under betegnelsen 'sporelementer'? Som jeg har forstået det, kan man med præparaterne styre Ca, Mg og alkalinitet, samt et par andre værdier der er koblet til én af de nævnte. Tæller det alt sammen som sporelementer?
Hvis det ikke gør, er mit spørgsmål om jeg kan opretholde værdierne ved ugentlige vandskifte - og også stabile nok til SPS - eller om jeg skal regne med at komme til at tilsætte i sidste ende. Jeg regner med at monitorere værdierne under alle omstændigheder, så spørgsmålet går mest på om det er helt overflødigt at købe disse produkter?
Jeg er ikke sikker på om jeg er mere forvirret, end hvad jeg burde være, men jeg kommer fra planteakvarieverdenen, hvor man kører efter en strategi hvor næringsværdierne ikke må blive en begrænsende faktor, og derfor sørger for at dosere over det der bliver brugt. Så jeg skal vidst lige vænne mig til den her tankegang
Hvis det ikke gør, er mit spørgsmål om jeg kan opretholde værdierne ved ugentlige vandskifte - og også stabile nok til SPS - eller om jeg skal regne med at komme til at tilsætte i sidste ende. Jeg regner med at monitorere værdierne under alle omstændigheder, så spørgsmålet går mest på om det er helt overflødigt at købe disse produkter?
Jeg er ikke sikker på om jeg er mere forvirret, end hvad jeg burde være, men jeg kommer fra planteakvarieverdenen, hvor man kører efter en strategi hvor næringsværdierne ikke må blive en begrænsende faktor, og derfor sørger for at dosere over det der bliver brugt. Så jeg skal vidst lige vænne mig til den her tankegang

- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
15 ml rækker til 600l vand. Det vil sige at en flaske rækker til 10 uger i et 60 l akvarie. Det vil man kunne leve med. Men har man et 600l akvarium så bliver det temmelig pebret med en flaske om ugen.Carsten skrev:Om prisen er ublu eller ej, kommer tildels an på hvor meget der skal bruges om ugen. Er det 1-2 dråber, er der til meget lang tid i sådan en flaske, men er det 5 ml. Så er vi helt eninge.
Jonas: Uden at være ekspert på området, så dækker sporelementer så vidt jeg forstår over mange forskellige mineraler. På en måde kan det vel paralleliseres med mikrogødning i ferskvands-planteakvarier. I ferskvandsakvarier overdoserer man bevidst for at undgå mangel. Det er man formentligt også nød til i saltvandsakvarier, da man ellers ville skulle måle på et utal af forskellige mineraler...
Senest rettet af nicklassandager lør 12. jan 2013 21:05, rettet i alt 2 gange.
Vh Nicklas
- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Ups... Fik gemt det samme indlæg to gange. (Hermed slettet)
Vh Nicklas
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Sådan har jeg også forstået det. Når ikke det kan måles, må man jo dosere en anelse over. Men hvad så med Ca, Mg og alkalinitet (det er vel kulstof?), kan man regne med at de kan holdes stabile, bare ved vandskift?nicklassandager skrev:Jonas: Uden at være ekspert på området, så dækker sporelementer så vidt jeg forstår over mange forskellige mineraler. På en måde kan det vel paralleliseres med mikrogødning i ferskvands-planteakvarier. I ferskvandsakvarier overdoserer man bevidst for at undgå mangel. Det er man formentligt også nød til i saltvandsakvarier, da man ellers ville skulle måle på et utal af forskellige mineraler...

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvis alt andet er som det skal være, dvs lys, flow og næringsværdier og man fx oplever at ens grønne koraller mister farven, så kan det fx tyde på jern mangel. Det samme med andre farver og deres relative sporeelementer. Så at man famler helt i blinde er jeg ikke enig i. Men det er svært at måle for. Og man kan komme langt ved vandskifte. Men at det er unødvendigt i alle tilfælde er simpelthen for generaliserende.leifkrarup skrev:Nej!jonas _sandager skrev:Undskyld trådkapringen, men vi holder os i samme boldgade, så håber det går.
Problemet med sporeelementer er at vi famler i blinde og ved egentlig ikke hvad der evt. mangler men rigtig mange flotte reefakvarier holdes uden at tilsætte sporeelementer.
Mvh Kenneth
- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Det lyder igen lidt som ferskvands planteakvarier. Her bruger man mangel-symptomer på planterne som indikator for manglende sporstoffer. Nu nævner du som eksempel at det at grønne koraller mister farve, kan være indikator for jernmangel. Findes der noget struktureret information omkring sammenhængen mangel-symptomer indenfor saltvand? Det gør det for ferskvandsakvarier (omend de er omgæret med en vis uenighed) :wink:Birkefeldt skrev: Hvis alt andet er som det skal være, dvs lys, flow og næringsværdier og man fx oplever at ens grønne koraller mister farven, så kan det fx tyde på jern mangel.
Vh Nicklas
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Kulstof er Vodka, Biopellets og lign.jonas _sandager skrev:...- Men hvad så med Ca, Mg og alkalinitet (det er vel kulstof?), kan man regne med at de kan holdes stabile, bare ved vandskift?
Ca og KH dækker indholdet af kalksalte og ved vandskifte med en PRO salt kommer der masser af Ca og MG i vandet og KH holdes højt oppe, men har du større forbrug end vandskifter kan udligne, skal du enten skifte mere vand eller tilsætte f.eks Balling.
(Jeg bruger selv sporestoffer AQUA Elements 1+2+3 i mine blandninger af Balling tilsætning og de store 250L flasker holder længe hvis man ikke har meget vækst i korallerne. der skal 25ml af hver til 5 liter Ca. og 5 liter KH hæver og jeg er helt nede på 30ml af hver pr dag... - Men jeg har osse meget få koraller i mit 300L...)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Nu kan jeg jo ikke tale for andre, men jeg holder mit rev kørende udelukkende med vandskifte og kalkreaktor. Og mit system er tungt belastet med koraller (SPS, LPS).jonas _sandager skrev: Hvis det ikke gør, er mit spørgsmål om jeg kan opretholde værdierne ved ugentlige vandskifte - og også stabile nok til SPS - eller om jeg skal regne med at komme til at tilsætte i sidste ende. Jeg regner med at monitorere værdierne under alle omstændigheder, så spørgsmålet går mest på om det er helt overflødigt at købe disse produkter?
Jeg tilfører dog lidt Mg og Kallium, men det vil jeg ikke betegne som sporelementer. Aminosyrer og bakterier vil jeg heller ikke mene går under den betegnelse.
Mangan, Bor og den slags er ikke nødvendigt at tilføre ekstra, i hvert fald ikke hos mig
Så jeg vil som udgangspunkt mene at det er overflødigt at tilføre yderligere sporelementer, med mindre andet taler herfor.
Mht overrepræsentation, så er der i de fleste af de saltmærker vi bruger til vores akvarier en overrepræsentation af de mest flygtige stoffer.
Stoffer som Jod og Strontium skulle være med en faktor på, så vidt jeg husker, ml 10 og 50 og måske mere.
Jeg fik forklaret, at det er fordi disse stoffer er flygtige og der som følge deraf, forsvinder en del gennem iltning dvs gennem overfladen.
For mig er den bedste måde, at kigge på korallerne. Se om de mangler noget - farve feks.
Jeg ville være nervøs for en evt skadelig virkning, ved at dossere noget som jeg ikke kan måle for. Fordi, så tilsætter jeg i blinde.
Jeg ved heller ikke hvordan de forskellige ting indvirker på hinanden.
Jeg ved feks ikke om en højere Kh påvirker korallernes optag af Bor eller Strontium eller andre sporelementer.
Vi ved at en lav Kh hæmmer korallernes optag af CA, men for de andre stoffer ved vi det ikke, mig bekendt.
Så jeg kører ud fra, at der i saltet er de stoffer som er tilstede i naturligt havvand i de rette afstemte mængder. Så overdosserer man ikke og kan dermed ikke gøre noget helt galt.
Nu er det her blot mit syn på det, ud fra de erfaringer jeg har gjort. Det kan være andre har oplevet andet, men det her virker hos mig.
Det skal nævnes at omkring 90% af mine koraller er gamle koraller, dvs de har stået hos mig og vokset i mere end 1 år (enkelte er fra 2007), så jeg bygger på observationer gennem en længere periode og ikke på nyindkøbte koraller over 3 måneder.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
For lige at være sikre på at vi snakker om det samme, så er det jeg vil tilsætte Red Sea Reef Foundation A, B og C http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4341, der, så vidt jeg kan gennemskue, svarer til noget man vel kan kalde 'balling light'. Det handler altså ikke om hvorvidt jeg skal tilsætte sporstoffer, men om hvorvidt jeg skal regne med at det bliver nødvendigt at tilføre ekstra Ca, Mg og KH 
@amddurin: Jeg havde misforstået hvad bikarbonat er (jeg troede det var synonym for en dicarbonid-ion); derfor vrøvlet med kulstof
@Crazy Seahorse: Når jeg taler om overdosering, mener jeg i forhold til hvad koraller optager. Så vi er helt enige om at man bliver nødt til at se efter mangelsymptomer, før man skal kaste sig ud i at dossere noget som helst af den slags. Overdoseringen skal altså bare forstås sådan, at stofferne ikke bliver den begrænsende faktor. At det så ikke lyder til at det er nødvendigt at tilsætte, er jo bare skønt for os
Det giver jo, som du også siger, god mening, at koncentrationsforholdet der er at finde i havvand - og dermed i saltet - er det som korallerne er gearet til at optage.
Så tak for informationerne
Det er rigtig fedt at få lidt mere styr på. Desværre har det bare ikke rigtig svaret på mit spørgsmål; nemlig om jeg skal regne med at jeg kan opretholde stabile værdier på Ca, Mg og KH, bare ved vandskift?
ps. den her trådkapring blev lidt mere omfattende end jeg havde regnet med. Beklager igen!

@amddurin: Jeg havde misforstået hvad bikarbonat er (jeg troede det var synonym for en dicarbonid-ion); derfor vrøvlet med kulstof

@Crazy Seahorse: Når jeg taler om overdosering, mener jeg i forhold til hvad koraller optager. Så vi er helt enige om at man bliver nødt til at se efter mangelsymptomer, før man skal kaste sig ud i at dossere noget som helst af den slags. Overdoseringen skal altså bare forstås sådan, at stofferne ikke bliver den begrænsende faktor. At det så ikke lyder til at det er nødvendigt at tilsætte, er jo bare skønt for os

Så tak for informationerne

ps. den her trådkapring blev lidt mere omfattende end jeg havde regnet med. Beklager igen!
- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Hvor stor mængde vand skifter du og hvor ofte?crazy seahorse skrev: Nu kan jeg jo ikke tale for andre, men jeg holder mit rev kørende udelukkende med vandskifte og kalkreaktor. Og mit system er tungt belastet med koraller (SPS, LPS).
Jeg tilfører dog lidt Mg og Kallium, men det vil jeg ikke betegne som sporelementer.
Vh Nicklas
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej Erik!
I tillæg til mine indlæg vil jeg indskyde at når jeg taler om sporestoffer, så mener jeg alle elementer udover Ca, KH og Mg. Så Kalium, Jod og Jern regner jeg for sporestoffer. Dvs. i min optik, tilsætter du allerede lidt sporestoffer i form af Kalium. Men måske dette er forkert opfattet? Er der et skema over hvad der er sporestoffer og hvad der ikke er?
På de amerikanske sider snakker de jo om "minor og major trace elements".
Og så må jeg hellere nævne at mine koraller kun er 3 måneder. Så tag hvad jeg skriver med et gran salt (eller sporeelementer)
Mvh Kenneth
I tillæg til mine indlæg vil jeg indskyde at når jeg taler om sporestoffer, så mener jeg alle elementer udover Ca, KH og Mg. Så Kalium, Jod og Jern regner jeg for sporestoffer. Dvs. i min optik, tilsætter du allerede lidt sporestoffer i form af Kalium. Men måske dette er forkert opfattet? Er der et skema over hvad der er sporestoffer og hvad der ikke er?
På de amerikanske sider snakker de jo om "minor og major trace elements".
Og så må jeg hellere nævne at mine koraller kun er 3 måneder. Så tag hvad jeg skriver med et gran salt (eller sporeelementer)

Mvh Kenneth
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Om man skal tilføre Ca, Kh og Mg afhænger af mængden af forbrugere.jonas _sandager skrev:For lige at være sikre på at vi snakker om det samme, så er det jeg vil tilsætte Red Sea Reef Foundation A, B og C http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4341, der, så vidt jeg kan gennemskue, svarer til noget man vel kan kalde 'balling light'. Det handler altså ikke om hvorvidt jeg skal tilsætte sporstoffer, men om hvorvidt jeg skal regne med at det bliver nødvendigt at tilføre ekstra Ca, Mg og KH
Det er rigtig fedt at få lidt mere styr på. Desværre har det bare ikke rigtig svaret på mit spørgsmål; nemlig om jeg skal regne med at jeg kan opretholde stabile værdier på Ca, Mg og KH, bare ved vandskift?
Lidt som i vores daglige husholdning. Mængden af mælk og rugbrød der skal indkøbes er jo afhængig af hvor mange personer husholdningen er på.
Der er jo forskel på om man er enlig eller om det er en husstand med 6 personer.
Har man mange stenkoraller, skal der tilføres ekstra af ovennævnte mineraler, men har man kun to kan det ugentlige vandskift være nok.
For at gøre det lidt langhåret, så kan det også være nok, formodentlig, hvis der er tale om softkoraller. Her er der jo i en vis udstrækning tale om brugere snarere end forbrugere

Men det gode ved disse mineraler er, at vi kan måle for dem og vi ved i hvilke mængder de skal være tilstede.
Så viser dine målinger at du mangler, så skal der tilføres ekstra (købes mere mælk og rugbrød så at sige). Det afhænger også lidt af væksten på korallerne.
Men igen, målingerne vil vise om du har nok. Derfor er målingerne en vigtig indikator og en vigtig faktor for et succesfuldt resultat.
@ Nicklas: Jeg skifter 130 L om ugen svarende til ca 6%
Uden at skulle hype mit rev, så kunne du og Jonas kigge i månedens akvarie for januar. Her er både filosofien og tankene bag min måde at gøre det på beskrevet lidt nærmere.
@ Kenneth: Kalium er et mineral i familie/gruppe med Ca og Mg og er altså ikke et sporelement

Det er godt nok en side om hundefoder, men det vises meget godt her. http://www.hillspet.dk/da-dk/pet-nutrit ... erals.html
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
KH kan falde på nogle få dage, så selv om man skifter lidt vand hver uge kan det blive nødvendigt at tilsætte noget der hæver KHén lidt til hverdag...
Derudover er det som andre skriver nemt at måle Ca, KH og Mg for derved at holde styr på forbruget over tid, hvilket osse ændre sig med forbruget... (Flere koraller, de vokser mv.)

Derudover er det som andre skriver nemt at måle Ca, KH og Mg for derved at holde styr på forbruget over tid, hvilket osse ændre sig med forbruget... (Flere koraller, de vokser mv.)

Senest rettet af amddurin søn 13. jan 2013 17:42, rettet i alt 2 gange.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Mht. om der kommer f.eks nok Ca. i ved vandskifte er kun et spørgsmål om at skifte nok vand pr. gang...
Der er altid mere Ca, Mg og højere KH i PRO salt end nødvendigt, så det giver lidt at tærre på til næste vandskifte...
Det er mest i store akvarier, hvor det bliver lettere og billigere at tilsætte Balling og lign. eller bruge kalkreaktor i stedet for at skifte vand, at folk gør mere i at tilsætte end at skifte vand...

Der er altid mere Ca, Mg og højere KH i PRO salt end nødvendigt, så det giver lidt at tærre på til næste vandskifte...
Det er mest i store akvarier, hvor det bliver lettere og billigere at tilsætte Balling og lign. eller bruge kalkreaktor i stedet for at skifte vand, at folk gør mere i at tilsætte end at skifte vand...

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Super, Erik. Tak for svaret
(Edit: og AMDDURIN)
Jeg var med på princippet, men ikke helt på hvilket omfang de forskellige koraller forbruger 'ressourcerne' var lidt mere uklart. Men jeg tror jeg har en idé nu. Jeg venter med at købe tilsætningerne til der er kommet nogle stenkoraller i, og bruger pengene på noget andet nu. Så må jeg holde øje med værdierne til den tid, og finde ud af hvad den rigtige dosseringsmetode virker til at være der.
Og jeg har allerede beundret dit akvarie, og det er jo både en smuk og informativ tråd
...og

Jeg var med på princippet, men ikke helt på hvilket omfang de forskellige koraller forbruger 'ressourcerne' var lidt mere uklart. Men jeg tror jeg har en idé nu. Jeg venter med at købe tilsætningerne til der er kommet nogle stenkoraller i, og bruger pengene på noget andet nu. Så må jeg holde øje med værdierne til den tid, og finde ud af hvad den rigtige dosseringsmetode virker til at være der.
Og jeg har allerede beundret dit akvarie, og det er jo både en smuk og informativ tråd

...og