Hjælp til levende sten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- Saltvand siden?: 2013
Hjælp til levende sten
Hej alle sammen.
Har lige nogle spørgsmål,
1. hvis jeg køber levende sten som er "brugte" skal jeg så sladig igennem en alge face.
2. er det bedst og have en sump eller skummer, jeg havde tænkt på og køre med skummer.
3. hvis og kan jeg bruge min gamle spandpume og hvordan skal jeg gøre mit akvarie og hvad for noget rengøringsmiddel skal jeg bruge for ogvære sikker på det bliver rent.
Ps lige nu er det ferskvand.
Har lige nogle spørgsmål,
1. hvis jeg køber levende sten som er "brugte" skal jeg så sladig igennem en alge face.
2. er det bedst og have en sump eller skummer, jeg havde tænkt på og køre med skummer.
3. hvis og kan jeg bruge min gamle spandpume og hvordan skal jeg gøre mit akvarie og hvad for noget rengøringsmiddel skal jeg bruge for ogvære sikker på det bliver rent.
Ps lige nu er det ferskvand.
Vh Morten
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Hjælp til levende sten
1:
Ja
2:
Skummeren skal stå i sumpen, så begge
Læs evt under saltvandswiki, link på fanen i toppen af siden(under teknink)
3:
Du kan godt bruge den, hvis den er beregnet til saltvand. Den skal bare vaskes grundigt, men du behøver ikke rengøringsmidler, da ferskvandsorganismerne ikke kan overleve i saltvand.
Ja

2:
Skummeren skal stå i sumpen, så begge

3:
Du kan godt bruge den, hvis den er beregnet til saltvand. Den skal bare vaskes grundigt, men du behøver ikke rengøringsmidler, da ferskvandsorganismerne ikke kan overleve i saltvand.
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6700 Esbjerg
Herhjemme er vi begyndt med saltvand istedet for ferskvand for næsten 6 mdr. Siden vi skiftede bare over iden skummer og sump, bare 15 kg sten til 130l.
Når du bruger gamle sten kommer der stadig alger da det er næringen i dit vand som gør at de vokser...man skal bare være tålmodig (tog ca. 14 dage herhjemme...
Af rengøring skal du bare bruge varmt vand og en god grydesvamp lige som hvis du skulle starte op med et brugt ferskvandsakvarium til ferskvand
Mange er imod at man ikke bruger sump pg skummer men herhjemme går det faktisk fint...bortset fra at vi ikke har stenkoraler da vi ikke har kapacitet til disse da de kraver renere vand og bedre lys...
Skal også lige sige at det eneste vi måler i vores akvarie er saltniveau og det fungerer fantastisk...vi holder bare øje med at akvariet passer sig selv og så hjælper vi med lys, masser af cirkulation og vandskift
Når du bruger gamle sten kommer der stadig alger da det er næringen i dit vand som gør at de vokser...man skal bare være tålmodig (tog ca. 14 dage herhjemme...
Af rengøring skal du bare bruge varmt vand og en god grydesvamp lige som hvis du skulle starte op med et brugt ferskvandsakvarium til ferskvand

Mange er imod at man ikke bruger sump pg skummer men herhjemme går det faktisk fint...bortset fra at vi ikke har stenkoraler da vi ikke har kapacitet til disse da de kraver renere vand og bedre lys...
Skal også lige sige at det eneste vi måler i vores akvarie er saltniveau og det fungerer fantastisk...vi holder bare øje med at akvariet passer sig selv og så hjælper vi med lys, masser af cirkulation og vandskift

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Pg selvfølgelig en filterpumpe til at rense vandet...
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Iden= uden
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
PT går det, men hvor længe??Jimze89 skrev:Herhjemme er vi begyndt med saltvand istedet for ferskvand for næsten 6 mdr. Siden vi skiftede bare over iden skummer og sump, bare 15 kg sten til 130l.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Så længe så godt vil jeg da sige...planen er godt nok at skifte til noget større og mere prof men koster jo også en del mere...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- Saltvand siden?: 2013
Tusind tak for alle de fine svar,i var virkelig en stor hjælp. Tusind tak.
Endnu en gang mange tak
Endnu en gang mange tak
Vh Morten