Kan forskellige arter af eremitkrebs leve sammen?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Kan forskellige arter af eremitkrebs leve sammen?

Indlæg af nicklassandager »

Hej folkens. Jeg har sat et par Calcinus eremitkrebs i min 60l balje. Har overvejet at supplere med et par Clibanarius tricolor, hvis jeg løber over dem. Er der noget problem i at have forskellige arter af eremitkrebs i samme akvarium? Vil de komme op og slås arterne imellem :angry: ?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan forskellige arter af eremitkrebs leve sammen?

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

No problem :) Jeg har tidligere haft 4 forskellige arter sammen. Men hvis de er ca, samme størrrelse, vil de måske kæmpe om sneglehusende.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Jaku »

Det er ikke nogen god ide med 2 eremitter i et 60 L akvarium

Prøv i første omgang med 1 stk.

De 2 mest solgte eremitter er rødbenet eremit og den med blå ben . (Calcinus elegans)

De bliver ca. 5-6 cm og de spiser en del og det kommer ud igen..... i ret store mængder.

Ydermere vil den største eremit altid mobbe den mindste. Eller simpelt hen tage livet af den.

God fornøjelse....

PS har selv 1 stk 1 år gl. Calcinus elegans. Den er ret hyggelig. Men den skal have fodder ligesom fisk - gerne med alge tilskud.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg har 10-15 stk i mit 600l og min roomie har 4 i 130l. Og vi oplever ikke nogle problemer.
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Jaku skrev:Det er ikke nogen god ide med 2 eremitter i et 60 L akvarium. Prøv i første omgang med 1 stk.
Hej Jaku. Tak for info. Hvorfor er det ikke en god ide? Jeg ser flere andre steder på nettet hvor de skriver at man kan have op til 4 på det antal liter. De to jeg har kommer indtil videre fint ud af det med hinanden...
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Jeg købte to styk blåbenede eremitter da jeg startede op.. Der gik ikke længe før den ene åd kammersjukken..! :wink: Effektive skraldemænd, men kan også være som en bulldozer og vælte alt i akvariet! :biggrin: Jeg solgte den dog den anden dag, da den var lidt for interesseret i en mindre fisk i akvariet..! Den jagtede den så at sige ..! :biggrin: den var blevet ret så stor, så jeg stolede sgu ikke helt på den! :wink:
Morten
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Kan godt se at de er mere aggresive end man måske lige skulle regne med, efter at have søgt lidt rundt på emnet. De ser ellers så uskyldige ud ;-) Jeg må se om de to kan enes som tiden skrider frem.
Vh Nicklas
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"