"luksusproblem"?
-
- Rev haj
- Reactions: 43
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
"luksusproblem"?
på vedhæftede billede er der en flad encrusting koral, som jeg ikke kan huske hvad hedder.
problemet er, at den, som I kan se, er ved at overgro andre koraller - polypperne ved dens fod er allerede ved at dø, selvom de forbandede Xenia holder den lidt på afstand endnu, og den nærmer sig hastigt den røde Acropora
Hvordan får jeg bremset dens "fremmarch?
Det er den flade fyr, som startede som et lille trekantet stk fragment, som I stadig kan se antydningen af i nederste højre hørne
problemet er, at den, som I kan se, er ved at overgro andre koraller - polypperne ved dens fod er allerede ved at dø, selvom de forbandede Xenia holder den lidt på afstand endnu, og den nærmer sig hastigt den røde Acropora
Hvordan får jeg bremset dens "fremmarch?
Det er den flade fyr, som startede som et lille trekantet stk fragment, som I stadig kan se antydningen af i nederste højre hørne
- Vedhæftede filer
-
- CIMG2729.JPG (91.66 KiB) Vist 1743 gange
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 349
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: "luksusproblem"?
Det ligner en pavona art - den vokser også sådan hos mig. Den brænder alt. Få den isoleret elller fjernet.
SPS : Stability provides succes
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du kna kun stoppe den ved at fjerne den. Men da den overvokser stenen, er det nok lettere at flytte den Acropora millipora som den truer.
- Moente
- Rev haj
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Jeg har samme problem! En gammel Pavona groede over på en sten, og derfra er den nu ved at overtage hele stenen. Overvejer at gå kraftigt til værks med den, enten kogende vand eller noget syre af en slags.
Mvh Tobias
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ja den ligner da helt bestemt din pavona Tobias!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- 19
Yes, men hvordan helt præcist få den fjernet eller klippet til?`Stenen kan ikke fjernes uden helt grundlæggende ændringer i systemet?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
- Geografisk sted: Virum
Hej
Jeg har en del Pavona i mit akvarie som jeg mere eller mindre har ladet vokse, da jeg umiddelbart ikke vidste at den var aggresiv. Hvis den vokser sig ind over en andne korals teritorie så tager jeg bare en kniv og skraber/hugger det væk, min erfaring er at det er relativt nemt.
Hilsen
Niels
Jeg har en del Pavona i mit akvarie som jeg mere eller mindre har ladet vokse, da jeg umiddelbart ikke vidste at den var aggresiv. Hvis den vokser sig ind over en andne korals teritorie så tager jeg bare en kniv og skraber/hugger det væk, min erfaring er at det er relativt nemt.
Hilsen
Niels
-
Du kan dække det du vil have til at dø med speed glue kz eller deltec aquascape MM lav et tyndt tæppe af det og dæk korallen, pynt evt med lidt små LS ovenpå
død er den. Sådan en pavona decussata sender rimelig lange tentakler ud om aftenen eller ved fodringstid så den brænder det den rammer.

-
Ha Ha ja det gør det jo nok. Kan være jeg er en af de heldige her ovre 

-
- Rev haj
- 19
Nu har jeg med en minimal mængde aquascape dækket 2/3 af korallen, og det var nemt:
Jeg tog 2 x 2 cm blok, miksede de to elementer sammen, lagde klumpen mellem to stykker bagepapir og brugte derefter en bagerulle. Så kunne jeg rulle cementen næsten papirtyndt ud og trække den forsigtigt af og lægge den overkorallen - det tynde lag gør det nemt at forme cementen.
hvor lang tid skal den være dækket, før den dør?
Jeg tog 2 x 2 cm blok, miksede de to elementer sammen, lagde klumpen mellem to stykker bagepapir og brugte derefter en bagerulle. Så kunne jeg rulle cementen næsten papirtyndt ud og trække den forsigtigt af og lægge den overkorallen - det tynde lag gør det nemt at forme cementen.
hvor lang tid skal den være dækket, før den dør?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Lad det blot sidde, korallen dør neden under, og hvis du er heldig overvokser den så koralklæberen. Når den så har gjort det, kan du fjerne kæberen igen, og korallen kan så begynde at overdet gamle skelet igen. Når den har dækket det hele igen, gentager du blot processen.Jerslev skrev: hvor lang tid skal den være dækket, før den dør?