Saltvand i ferskvandsakvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 0
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012

Saltvand i ferskvandsakvarium

Indlæg af Jimze89 »

Hej alle sammen...da mig og min kæreste har startet akvarium op i alm. Ferskvandsakvarium uden skummer uden specielt lys m.m. Søger jeg gode råd/ideer hvis der er andre der holder akvarie på denne måde...akvariet kører fantastisk men søger stadig gode råd hvis nogen skulle ligge inde med dem...kører med alm. Filter+ cirkulations 2stk. T8 som lys samt 2x4 blå led som natbelysning...måler ikke værdier bortset fra salt...har søanemoner, sandanemone, grøn stjernepolyopper, lidt læderkoraler, dory 4 klovnefisk og 2 damsler mvh Jimi :)
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Saltvand i ferskvandsakvarium

Indlæg af Castillo »

er det bare mig eller hænger alle blød koraller ikke ?
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I vil desværre med meget stor sandsynlighed løbe ind i mange problemer ved ikke at have de mest elementære ting i setuppet.
Cirkulationen er aldeles for dårlig, den anemone I har, vil hurtigt begynde at vandre rundt i søgning efter mere cirkulation og mere lys.
I vil også hurtigt fortryde at der ikke er en skummer med i setuppet, især med 6 fisk.

Har I rådført jeg med nogen inden i satte det op??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Hvor længe har det kørt? Hvad størrelse osv..?
Morten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Heller ikke det bedste med flere forskellige Klovnfisk.

I kommer Til a køre med seriøse vandskift.

Mvh
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
12

Indlæg af Jimze89 »

Alt i alt går det faktisk godt med akvariet :) har kørt i over 4 mdr og cirkulationen er rimelig god...den ene søanemone har ikke rørt sig ud af flækken i en måned...dog er den anden ret vandrelysten (erhvervet) for 14 dage siden og tror ikke den har kunnet indfinde sig i et akvarie...koralerne har det faktisk godt, dog er de blevet fragmenteret for en uge siden og dette tror jeg gør at de ser lidt slatne ud...dog skal det lige siges at de ser fine ud langt det meste af tiden...er 130l. Og sker "i råd" fra Flemming fra aquastyle i Esbjerg :)
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
12

Indlæg af Jimze89 »

*skal lige siges at vi kører med lidt under 10% vandskift hver anden uge-en gang i måneden...
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
12
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af Elliott »

Altid dejligt at høre når der er nye der får saltvand i baljen, velkommen til :beer:

Tror desværre ikke jeres projekt holder på sigt uden minimum en skummer men det er da frisk at I prøver.. dog lidt synd at det går ud over dyrene/ korallerne mens i eksperimenterer.

4 klovnfisk i en 130 liters balje.. tror de fleste er oppe på 1000 liter + før de har mere end 2 klovne i samme tank.

Hvis I får brug for det så har jeg en lille skummer stående med filter og overløb til indvendig brug i akvariet. Jeg har selv brugt den i vores tidligere ferskvandsakvarie på 250 liter der kørte med saltvand. Det er simpelthen en akryl kasse man hænger indvendigt på kanten af akvariet bag stenene. Den har et overløb så den tager overflade vandet, vandet suges igennem nogle filtre og derefter gennem en skummer som afskummer og ilter vandet. Den laver derfor de vigtigste filteringer I har brug for i en samlet arbejdsgang.

Vi havde desuden 2 cirkulationspumper og lysstofrør men ellers intet andet og det kørte fint i ca. 4 år. Pumpen er i meget fin stand og kører perfekt, hvis Du er interesseret kan jeg smide et par billeder op af den?

I bør skifte ca. 10-15% vand HVER uge og kun bruge osmosevand indtil I har en skummer på.

P.S. Vi lavede ca. 10% vandskift og justerede salt, KH m.m. ca. 2 gange pr. mnd.
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brug altid osmosevand, skummer eller ej.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"