"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Indlæg af Mikkel sloth »

Hej alle sammen. Jeg har oplevet den glæde, at mit lille haj æg er klækket. Det skete d.1 Januar. Jeg har læst og læst og læst, omkring sådan en situation lige siden, og står nu og skal igang med at fodre den en smule op, således den kan komme videre indenfor ganske kort tid! Jeg har læst at en sådan haj, skal leve de første dage af sin "moderkage sæk".

Mit spørgsmål til jer er så hvordan jeg muligvis kan få den til at tage imod foder?

Jeg har diverse muligheder at tilbyde den, bl.a. Rejer, foderfisk osv. men har prøvet med de forskellige muligheder, fx ved at sætte en reje fast på en reefplug og sænke ned til dens hule.

Det jeg kan observere er at den bliver aktiv, efter et par sekunder, (tror den får "fært" af rejen), men det er som om at interessen stopper der. Hvad kan jeg lige gøre? skal jeg bare tage den med ro og lade naturen gå sin gang eller hvordan?


Det skal siges at jeg ikke har haft intentionen om at skulle opfostre en haj, men fik et tilsynladende dødt æg hos en forhandler, hvilket så viste sig ikke at være helt så dødt igen. Jeg vil kun have hajen til at tage imod foder og lige vende sig til livet, også skal den videre ! hurtigst muligt helst.


Men opsummering:

- Hvordan kan jeg nemmest/bedst få den til at tage imod foder?
- Kender i til andre typer foder den ville tænkes at spise ?
- Gode råd generelt?

Håber på positiv respons :)!
Senest rettet af Mikkel sloth søn 13. jan 2013 13:02, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Ryom »

Prøv med en lille platty om aftenen/natten når den er aktiv. Den kan overleve et stykke tid i saltvand så kunne muligvis være uimodståelig for en sulten lille hej hehe
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Mikkel sloth »

Det må vi jo så prøve :)! Men er en platty ikke for stor til at den kun er 3 dage gammel ? :f1:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Ryom »

Mon ikke du kan finde nogle unger et sted? De yngler jo rimeligt hurtigt :)
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Mikkel sloth »

Det må jeg håbe den lokale har :b Har netop tændt nat lyset ved fiskene, og kan se hvordan den suser hen over bunden :)! Det er første aften den kommer ud af sin hule ! :)
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 485
Tilmeldt: tirs 25. okt 2005 15:37
18
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rakkeby

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af jmsjms »

Hej Mikkel jeg har klækket flere Nurse Hajer dem har jeg lært at spise Artemia, det har jeg gjort ved at tø noget Artemia op og suge det op i en engangs sprøjte og monteret et stykke slange på sprøjten derefter forsøger du at snige slangen ned i nærheden af dens mund, så er det lykkedes mig at lære den at tage foder. Held og lykke med det.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Bingocaller »

Hvad med frisk musling også?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Fiskivandglas »

Et lille trick er at mase en platy lidt så den er såret og derefter smide den i vandet ved aftentid, når hajen er mest aktiv.

Jeg kan ikke helt sige dig hvordan, men den må kunne lugte den såret fisk i vandet, eller blodet, for det skulle tricke dens ædeflip.

Hvis den lige er klækket, så giv den en fair chance, den har jo lige ædt de sidste rester af blommen inde i ægget og skal derfor lige tilvænne sig til nyt foder. Efter sigende, skulle det bare være i starten at den er lidt kræsen :-)

Held og lykke med det ;-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Bingocaller »

Fiskivandglas skrev:Et lille trick er at mase en platy lidt så den er såret og derefter smide den i vandet ved aftentid, når hajen er mest aktiv.
Ej hvor klamt!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af bio »

Jeg har flere gange haft held med at bruge muslinger fra frost afdelingen i Bilka. De skal skæres i ret små stykker, denne type hajer har ikke en ret stor mund og de har ikke den type tænder der kan bide ting over. Det vigtigste er at foderstykkerne er små og at der er rigeligt af det. Den vil ikke spise før den har brugt hele blommesækken, det kan godt tage nogle dage. Held og lykke med den.

Jeg vil forresten ikke anbefale at sælge hajen lige med det samme. Hvis den bliver flyttet for tidligt er der stor risiko for, at den stopper med at spise og aldrig kommer i gang igen!
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:
Fiskivandglas skrev:Et lille trick er at mase en platy lidt så den er såret og derefter smide den i vandet ved aftentid, når hajen er mest aktiv.
Ej hvor klamt!
Enig!

Efter min mening er det noget svineri at bevist såre en fisk, for at en anden lettere kan fange den.
Iøvrigt er platy er dårligt valg. De lever højt i vandsøjlen, og hajen er bundlevende
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:
Bingocaller skrev:
Fiskivandglas skrev:Et lille trick er at mase en platy lidt så den er såret og derefter smide den i vandet ved aftentid, når hajen er mest aktiv.
Ej hvor klamt!
Enig!

Efter min mening er det noget svineri at bevist såre en fisk, for at en anden lettere kan fange den.
Iøvrigt er platy er dårligt valg. De lever højt i vandsøjlen, og hajen er bundlevende
Ja det er da direkte dyreplageri
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Mikkel sloth »

Dejligt kompetente svar ! Jeg må prøve igen idag, at sprøjte noget artemia ned til dens hule. :clap:

Hvis i skulle anbefale noget andet end en platy, hvad foderfisk ku det så være ?

er det almindelige blåmuslinger i tænker på eller hvordan ? :) Har nemlig en gang hakkede muslinger i form af frost foder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Carsten »

Kan ikke komme på nogle andre fisk, der fåes til billige penge og som samtidig lever på bunden.

Muslingerne skal helst være friske
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af bio »

Carsten skrev:Kan ikke komme på nogle andre fisk, der fåes til billige penge og som samtidig lever på bunden.

Muslingerne skal helst være friske
Jeg tror ikke det betyder noget om muslingerne er friske eller frosne (kogt først)! Jeg har brugt helt alm. optøede, hakkede blåmuslinger. Friske (rå) muslinger sviner meget mere end kogte, de muslinger du har som "frost foder" er sandsynligvis også kogte!

Fordelen ved at bruge muslinger i stedet rejer er, at muslinger indeholder alt undtagen "skelettet" (skallen), altså også fordøjelsessystemet med alt det muslingen har spist, rejer (alm. haler) indeholder stort set kun muskelvæv, det bliver alt for ensformigt på sigt.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Fiskivandglas »

"Ja det er da direkte dyreplageri"

Og det er IKKE dyrplageri at smide en ferskvandsfisk ned i saltvand fordi den skal spises? Om noget, så dør den hurtigere og derved er det MINDRE dyrplageri. Der er tale om at få hajen til at spise og tricke dens ædelyst. Desuden har jeg fået tricket fra en forhandler som vi alle (her på sjælland, kender) så Kryb lige ned fra korset, Deres hellighed.
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Bingocaller »

Det er sgu da præcis det samme som at skyde kalven i foden så din dovne løve kan nå at fange den! Og hvis du ikke vil kalde det dyreplageri så ved jeg sgu ikke hvad du ville kalde det - og det var dig selv kloge der forslog at smide en ferskvandsfisk ned i saltvand! Så check lige dine egne post inden du råber op!

Og fordi der er en forhandler som vi alle kender har fortalt dig at det er ok - det er sgu da pisse lige meget! Om dronningen så havde sagt det ændre sgu ikke på en skid!

Så jeg bliver bare oppe på mit kors tak!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Carsten »

Fiskivandglas skrev:"Ja det er da direkte dyreplageri"

Og det er IKKE dyrplageri at smide en ferskvandsfisk ned i saltvand fordi den skal spises?
Inden du gør dig selv til martyr, så er det almindeligt kendt at de fleste levendefødende og visse kili arter sagens kan leve i saltvand.
Derfor er det dyreplageri at lemlæste en fisk inden den kommes i akvariet som foder. Og som jeg tidligere skrev, så lever platyer og andre levende fødende i
toppen af akvariet og slet ikke på bunden.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Fiskivandglas »

Bingocaller:
Der blev tidligere talt om platyer fra det første svar i tråden så netop derfor nævner jeg det. Jeg fik det ikke ud af det blå.
Jeg har virkelig ikke forståelse for hvorfor du himler sådan op over en skide platy. Men dér er vi vist bare uenige.
Om dronningen har sagt det, fremfor en ekspert i saltvand, gør en forskel fra mig. Jeg går ud fra at trådstarteren gerne vil beskytte sin investering som er hajen og næmere bestemt dens overlevelse fremfor om en platy har det dårligt i 1 minut eller i 3 minutter.

Carsten:
Jeg gør overhovedet ikke mig selv til martyr eller noget andet. Ja, du har ret i at nogle ferskvandsarter kan vænnes til saltvand, men medmindre at dette er sket over en periode så får de stadig et chok når de smides i saltvand. At forvente at det sker med det samme, er rent idioti. Det lå derfor lidt imellem linierne at fisken ville blive indkøbt med formålet at være foderfisk. Hvis jeg har misforstået noget hér, så beklager jeg.

Generelt, jeg har ikke praktiseret ovenstående trick, men jeg har i 1996 haft en haj som jeg mistede fordi jeg ikke kunne få den til at spise og derfor vil jeg da ikke tøve hvis jeg skulle få en haj igen (hvilket jeg dog ikke på noget område er interesseret i).
216 liters kube m. 45 liter sump.
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum udklækket.! FODER?

Indlæg af Mikkel sloth »

Så fik vi hajen til at spise i går aftes :)! Den spiste en hel reje over to omgange :)! Det så fantastisk ud, den næsten vred sig omkring rejen og slugte så stykket, blev i tvivl om den fik ondt i maven :be:

Men det kunne tyde på vi er på rigtige vej ! :W Hvilket jeg vil sige er fantastisk, eftersom det ikke var min hensigt at skulle opfostre en haj !


Ved i forresten om et sted som kattegat centret tager imod sådan nogle :)? tænkte at det nok var sådan et lign sted at den ville få de mest optimale levevilkår :)!
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12!

Indlæg af Jones »

billeder :) MANGE
o_O
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12!

Indlæg af Mikkel sloth »

Hermed en lille update på Brandon.

Han spiser 1-2 rejer om dagen i disse dage. Han er for det meste bare i sin hule, men det gør os ikke det mindste. Han trives ser det ud til, og vi tror han vokser godt lige nu. Han har ihvertfald fået taget lidt på, da han ikke ser tynd ud længere, han ser faktisk lettere tyk ud til tider :D

Vi planlægger at gå over til at fodre ham med smelt, om ca 14 dage. Han bliver håndfodret pt, og det regne jeg med at fortsætte med, så længe som muligt, for at være sikker på at han tager føde til sig, og at han får nok af dette.

Om natten kan vi se ham svømme rundt i akvariet, ikke kun langs bunden længere, han er også begyndt at udforske de andre dele af akvariet og han ser vanvittigt flot ud som han kommer tronende rundt.

Det har indtil videre været en fantastisk berigende oplevelse at have ham som barn, og vi håber at han ikke vokser alt for hurtigt, da han virkelig er speciel at have i sit akvarie.
Vedhæftede filer
Brandon d.8/1-2013<br /><br />3.dag han ville spise.
Brandon d.8/1-2013

3.dag han ville spise.
Brandon d.8/1-2013 <br /><br />3.dag han ville spise.
Brandon d.8/1-2013

3.dag han ville spise.
D.31/12-2012, Netop udklækket.
D.31/12-2012, Netop udklækket.
Brandon d.31/12-2012, Netop udklækket.
Brandon d.31/12-2012, Netop udklækket.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Indlæg af pederrevnørd »

Tillykke med den :h

Var en af vores dygtige på SF som havde et par stykker af dem, så vidt jeg husker.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Indlæg af Mikkel sloth »

Takker :)! Jeg kan ikke lige finde en tråd om det, er der sådan en :)? Hvis ja, kan du så smide mig et link måske :D?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Indlæg af Jones »

Hvor er det sejt !!!!! Og den er SÅ smuk.
o_O
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Indlæg af Mikkel sloth »

Den er et hyggeligt bekendtskab at have fået sig :)! Den har virkelig tiltrukket sig opmærksomhed, eftersom at flere venner, familie osv der ikke interesserer sig for akvarie, alle lige har skulle forbi for at se den :D De elsker at se den blive fodret, så det er godt den altid har lyst til en lille reje ;)
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 10. okt 2011 12:27
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Re: chiloscyllium punctatum Miraklet d.31/12! BILLEDE UPDATE

Indlæg af Switz »

nogen update Mikkel :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"