Fluval Edge - luftbobler

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Fluval Edge - luftbobler

Indlæg af Hyldager »

Jeg har fornyligt startet et fluval edge op. I hængefilteret har jeg monteret en lille luftskummer. Der kommer sindssygt mange små luftbobler i akvariet, som ligger sig i toppen under topglasset. Det gør det helt umuligt at kigge ned i gennem glasset og er langt fra kønt. Jeg kan med algemagneten skubbe dem hen til åbningen og få dem væk, men der går kun et par timer så er hele toppen fyldt med bobler igen. Jeg tænkte det måske var min luftskummer, så har prøvet at slukke den, men det har ikke hjulpet. Det må jo derfor være hængefilteret. Er der noget i andre har været ude for? Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet? Jeg har prøvet at skrue op for styrken på filteret, men det har ikke rigtig hjulpet.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fluval Edge - luftbobler

Indlæg af S1m0n »

Det kommer højst sandsynligt både fra din skummer og fra faldet/plasket af vandet der løber tilbage i akvariet. Jeg har gjort det at jeg har vandstanden ret høj. Ca halvt oppe i den forhøjning der er som lampen lægger på under låget. Og yderligere smidt noget filter svamp mellem skummer og udløbet til akvariet for at æde boblerne. Fungere hos mig:)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Okay, tak for tippet. Jeg må prøve med mere vand og en svamp. Det er som sagt ikke skummeren, fordi der kommer nøjagtig ligeså mange bobler når den erslukket.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

S1m0n skrev:Det kommer højst sandsynligt både fra din skummer og fra faldet/plasket af vandet der løber tilbage i akvariet. Jeg har gjort det at jeg har vandstanden ret høj. Ca halvt oppe i den forhøjning der er som lampen lægger på under låget. Og yderligere smidt noget filter svamp mellem skummer og udløbet til akvariet for at æde boblerne. Fungere hos mig:)
Kan du ikke prøve at tage et billede af hvordan dit ser ud? Jeg har prøvet med forskellige vandstande og med filtervat forskellige steder, men det hjælper ikke rigtigt.
Jeg har sågar haft vandstanden så højt så vandet løb ned fra filteret, uden et fald. Men jo mere vat der er i, jo højere er vandstanden i hængefilteret i forhold til akvariet. Så jeg turde ikke køre med det så højt og have vat i samtidig.

Desuden syns jeg at jeg oplever varierende vandstande i hængefilteret afhængig af tidspunkt på dagen, er det noget du har oplevet? Syns det virker meget mærkeligt.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Nu er filteret i et fluval jo pænt simpelt. Pumpen og ind og udgange på pumpen er under vand så der burde ikke kunne komme luftbobler ind.

Der er som jeg set det kun 3 muligheder for hvor der kan komme bobler ned i vandet i dit fluval. Fra skummeren, fra faldet af vandet fra filteret tilbage ned i akvariet eller hvis der evt er hul på det rør der tager vandet op af akvariet og ned i filteret.

Du skriver det ikke er skummeren.... og du skriver du har prøvet at hæve vandstanden i akvariet så vandet går op over udgangen på dit filter.

Jeg ville prøve at hive røret ud og se om limningerne er lavet godt nok fra producentens side. Her snakker jeg om det her rør: http://www.thatpetplace.com/214731.jpg
Det er det eneste rør der er over vandet og hvis der er et lille hul så kunne undertrykket godt hive luft ind.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Der er ihvertfald en luftlomme i det rør i toppen. Hvis jeg ændrer for hvor kraftigt hængefilteret skal suge vand, så kommer der en kort overgang en masse små fine luftbobler i et par sekunder. Det kommer hver gang jeg retter på den. Og som sagt, er der konstant en luftbobbel i den. Så det kunne godt være den.
Brugeravatar
Rean
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Kontakt:

Indlæg af Rean »

Hvilken skummer har du fået plads til?
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Rean skrev:Hvilken skummer har du fået plads til?
Jeg har købt denne, og skåret 2 cm af den. Så er der rigelig plads til den: http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... s_id=10239
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af S1m0n »

Hyldager skrev:Der er ihvertfald en luftlomme i det rør i toppen. Hvis jeg ændrer for hvor kraftigt hængefilteret skal suge vand, så kommer der en kort overgang en masse små fine luftbobler i et par sekunder. Det kommer hver gang jeg retter på den. Og som sagt, er der konstant en luftbobbel i den. Så det kunne godt være den.
Så tyder det vist os på den trækker falsk luft med ind et sted. Da det ikke burde være nogen luftlomme i røret. Det er der ihvertfald ikke hos mig. Så vil helt klart mene at der er der dine luftningers stammer fra. Da pumpen hele tiden vil suge lidt luft med ned og blende til fine bobler som så ryger med ud i akvariet.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

S1m0n skrev:
Hyldager skrev:Der er ihvertfald en luftlomme i det rør i toppen. Hvis jeg ændrer for hvor kraftigt hængefilteret skal suge vand, så kommer der en kort overgang en masse små fine luftbobler i et par sekunder. Det kommer hver gang jeg retter på den. Og som sagt, er der konstant en luftbobbel i den. Så det kunne godt være den.
Så tyder det vist os på den trækker falsk luft med ind et sted. Da det ikke burde være nogen luftlomme i røret. Det er der ihvertfald ikke hos mig. Så vil helt klart mene at der er der dine luftningers stammer fra. Da pumpen hele tiden vil suge lidt luft med ned og blende til fine bobler som så ryger med ud i akvariet.
Det kunne det tyde på. Jeg må finde ud af hvordan jeg får det lukket. I den ende over selve filteret, lige neden under tappen til at dreje røret med, er der en luftbobbel/luftlomme på ca 1 cm i diameter.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

I mit edge har jeg en lille luftlomme i røret.... men jeg har dog modificeret det lidt så der nok ikke kommer så meget flow igennem røret. Nok derfor luftlommen er der.
Men når man starter pumpen og pumpen en gang har suget luft ned, så kommer der aldrig mere luft derind.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

kodyl skrev:I mit edge har jeg en lille luftlomme i røret.... men jeg har dog modificeret det lidt så der nok ikke kommer så meget flow igennem røret. Nok derfor luftlommen er der.
Men når man starter pumpen og pumpen en gang har suget luft ned, så kommer der aldrig mere luft derind.
Jeg har som sagt den lomme. Når jeg laver vandskifte tømmer røret sig også. Jeg skifter 5 liter af gangen.
Brugeravatar
Rean
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Kontakt:

Indlæg af Rean »

Hyldager skrev:
Jeg har købt denne, og skåret 2 cm af den. Så er der rigelig plads til den: http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... s_id=10239
Også uden og klippe hul i låget over lyset? Kan du ikke ligge et billede op af det?
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Rean skrev:
Hyldager skrev:
Også uden og klippe hul i låget over lyset? Kan du ikke ligge et billede op af det?
Ja, også uden at klippe hul. Som sagt er der skåret 2 cm af skummeren. Dog ved jeg ikke helt hvor godt den skummer, den skummer ret vådt, og er svær at indstille. Men sådan skal luftskummere vel være. :h
Jeg tager lige et billede og smider ind i morgen. Så kan man også se luftlommen.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Nå, akvariet har kørt det meste af dagen i dag uden hængefilter og skummer, da jeg har limet alle samlinger i filteret efter. Der kommer dog stadig luftbobler i akvariet!
Akvariet har kørt i en måned, med tørlagte sten og sand. Kan det være stenene der afgiver luftbobler? Det eneste teknik der har været i idag er en tunze 6015, og et varmelegeme. Der er intet levende overhivedet i akvariet. Jeg har lavet et 5 liters vandskifte i dag og renset glas. Der var ingen luftbobler tilbage i akvariet. 8 timer senere er hele topglasset dækket af bobler på 1-2 mm.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af S1m0n »

Så ved du da ihvertfald hvor boblerne IKKE kommer fra :D
Du er sikker på det ikke er din tunze der trækker luft med ned og blender ud til små bobler? Eller evt bare noget luft der gemmer sig inde i pumpen. Jeg plejer altid lige vende og dreje en pumpe på alle kanter og leder nede under vandet for At være sikker på alt luften er kommet ud.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Hvordan er algesituationen? alger kan lave små bobler.... ser du små luftbobler danne sig på stenene som frigives i vandet?

Desuden har boblerne det også med at forsvinde fra topglasset når glasset er rent, glat og fri for alger. Så kan boblerne glide af glasset med vandstrømmen. Hvis det er for beskidt så sidder de bare fast.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

S1m0n skrev:Så ved du da ihvertfald hvor boblerne IKKE kommer fra :D
Du er sikker på det ikke er din tunze der trækker luft med ned og blender ud til små bobler? Eller evt bare noget luft der gemmer sig inde i pumpen. Jeg plejer altid lige vende og dreje en pumpe på alle kanter og leder nede under vandet for At være sikker på alt luften er kommet ud.
Nej, det har jeg ikke testet. Men trække luft ind? Den er jo under vand, så den kan vel ikke trække luft ind? Den har været vendt og drejet for at få den placeret korrekt, men ikke for decideret at få luft ud.
kodyl skrev:Hvordan er algesituationen? alger kan lave små bobler.... ser du små luftbobler danne sig på stenene som frigives i vandet?

Desuden har boblerne det også med at forsvinde fra topglasset når glasset er rent, glat og fri for alger. Så kan boblerne glide af glasset med vandstrømmen. Hvis det er for beskidt så sidder de bare fast.
Jeg har været igennem de brune og grønne alger. Der sidder en lille rest af de brune tilbage på stenene, men der er ikke meget. Da de brune og grønne var lange sad der luftbobler i dem, men tænkte at det bare vare fordi tunzen sendte de eksiterende luftbobler rundt i akvariet og de så sad fast.
Topglasset er som sagt helt rent, fordi jeg lige havde renset det. Men de ryger over i den ene 2/3 af akvariet, da tunzen sender dem den vej over.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af S1m0n »

Tunzen kan, hvis den sidder tæt på overfladen trække luft med ned som en lille tornado. Men det vel nok ikk tilfældet når det et fluval. Med mindre du har den til at sidde meget tæt på åbningen i toppen.
Ellers prøv at læg mærke til som kodyl er inde på, om der frigives små luftbobler fra stenene eller bundlaget.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

S1m0n skrev:Tunzen kan, hvis den sidder tæt på overfladen trække luft med ned som en lille tornado. Men det vel nok ikk tilfældet når det et fluval. Med mindre du har den til at sidde meget tæt på åbningen i toppen.
Ellers prøv at læg mærke til som kodyl er inde på, om der frigives små luftbobler fra stenene eller bundlaget.
Der er ikke nogen virvel fra tunzen. Og den sidder forholdsvis langt fra åbningen. Men der er ihvertfald konstant 4-5 små luftbobler i de 5-7 mm lange brune alger på stenene. Så spørgsmålet er om de kommer fra algerne, eller stenene?
Rean skrev:
Hyldager skrev:
Så er der et par billeder. :)
Vedhæftede filer
IMG_20130106_192912.jpg
IMG_20130106_192857.jpg
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"