Opstart / transport af sten og fisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Opstart / transport af sten og fisk

Indlæg af ejsing86 »

Hej allesammen..

Mit første saltvandsakvarie skal snart sættes op.. Systemet er på 400 liter og med sump, skummer mm. Jeg mangler dog indhold.

Jeg overvejer kraftigt at købe ca. 50 kg "brugte" levende sten som er 100% indkørte og har været igennem algefaserne.. De vil få en max transporttid på 2½ time i flamingokasser med viskestykker væddet i saltvand plus lidt vand i bunden af kasserne.

Der medfølger også fisk, 8 stk. small til medium fisk.

Det er meningen at jeg vil lade akvariet kører en uges tid inden afhentning. Systemet vil i denne uge køre med saltvand, skummer og cirkulation, dsb og makrialger i sump.
De levende sten vil jeg efter transporten, putte direkte i akvariet (uden bundlag), og umiddelbart derefter putte fiskene i, da de alligevel følger med.
Vil dette være for modigt, eller er det ok, nu når stenene er 100% indkørte og hurtigt kommer i det nye akvarium (ikke stort tab af bakterier mm. i de levende sten pga. korte transporttid)?

Efter nogle uger, når fisk og sten er blevet akklimatiseret helt, vil jeg så putte bundlag i... Eller kan jeg lige så godt gøre det lige efter jeg har placeret de levende sten?

Jeg vil vente med koraller.

Glæder mig vildt til at komme igang, men håber på lidt råd fra de mere erfarne folk, så jeg kan få lidt af alt den uvished væk :)

Mvh Kristian
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse

Re: Opstart / transport af sten og fisk

Indlæg af DrMonty73 »

Hej og velkommen

Nu er jeg ikke den store ekspert. Men jeg vil mene det er en skidt idé at komme bundlag i efter fisk.
Generelt må tingene ikke gå for stærkt.
Jeg købte fine levende sten o lagde dem i efter ca. 3-4 timer... Jeg havde stadig en god algefase.
Men under algefasen kan man godt have fisk i, så længe man har styr på sit nitrit og nitrat... Som så måske kan være svært at styre.

Jeg kan kun give dig det råd at lade være med at haste det igennem.
Er der ikke nogen du kender som evt kan passe dine fisk mens du køre akvariet ind?

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

DrMonty73 skrev: Jeg kan kun give dig det råd at lade være med at haste det igennem.
Er der ikke nogen du kender som evt kan passe dine fisk mens du køre akvariet ind?

Mvh

Er ganske enig med Dr. Monty, se om du ikke kan finde en der kan opbevare fiskene for dig. Og så evt. langsomt over nogle uger hente fiskene hjem lidt efter lidt.

Et godt råd, når du får stenene hjem, så find en balje og fyld den med rent saltvand.
Skyl stenene grundtigt og tilsidst i rent saltvand.
Du vil blive overrasket over hvor meget skidt der gemmer sig i stenene.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Jo tak :) Regner med at fylde et kar op med saltvand, så det er klar til at skylde dem når jeg kommer tilbage med dem. Derefter kommer de så i akvariet..

Nej, jeg har desværre ingen der kan passe fiskene i mellemtiden, og ja det er nok bedst ikke at forcere noget.

Mine overvejelser er på baggrund af, at jeg har læst at folk har haft succes med at købe / flytte hele akvarieopsætninger med fisk, sten osv.

Dette er vel lidt samme princip, bortset fra at jeg ikke skal bruge tid på at flytte akvarie, fylde vand på mm. hvilket jo nærmest kun kan være en fordel, da akvariet kører og stenene derfor kun får minimum transport tid (minimum tab af organismer i stenene), eller er det helt hen i vejret? :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

ejsing86 skrev:Jo tak :) Regner med at fylde et kar op med saltvand, så det er klar til at skylde dem når jeg kommer tilbage med dem. Derefter kommer de så i akvariet..

Nej, jeg har desværre ingen der kan passe fiskene i mellemtiden, og ja det er nok bedst ikke at forcere noget.

Mine overvejelser er på baggrund af, at jeg har læst at folk har haft succes med at købe / flytte hele akvarieopsætninger med fisk, sten osv.

Dette er vel lidt samme princip, bortset fra at jeg ikke skal bruge tid på at flytte akvarie, fylde vand på mm. hvilket jo nærmest kun kan være en fordel, da akvariet kører og stenene derfor kun får minimum transport tid (minimum tab af organismer i stenene), eller er det helt hen i vejret? :)

Der er også forskel på om du flytter et helt setup med sten, fisk og VAND.. dér flytter du det hele.. det du taler om at ville gøre er, at fylde helt nyt friskt saltvand i akvariet, for derefter at smide sten fra et andet akvarie+ levende indhold i på én gang... :wink:
Morten
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Ja det er rigtigt nok :-) men synea også at jeg er stødt på succesfulde beretninger omkring disse flytninger hvor de så har lavet saltvand ved hjemkomst, eller hvert fald en stor del af det.. og så er det vel næsten samme princip?
Mark W
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 8544 Mørke
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Mygind - Randers

Indlæg af Mark W »

Hvis det kan hjælpe dig vil jeg gerne opbevare fiskene for dig. Så har du mulighed for at tilføje fiskene til dit eget system når det er klar. Jeg bor lidt syd for Randers hvis det har interesse. :h
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes det er et godt tilbud Mark kommer med.

Jeg (vi for vi er to om det) har lige lavet øvelsen med godt 550L spækket med koraller og fisk.
Vi brugte ca 5 - 6 uger på at indkøre et 600L med frisk saltvand på mit system, derefter koraller drypvis og så til allersidst fiskene.
Hele øvelsen tog 2,5 måned sådan cirka. Og det blev overvåget nøje dagligt.

Vi har siden fundet ud af at vi nok burde have brugt mere tid til det, men det var der ikke til rådighed.
Hvis du kan sætte fiskene i pleje hos Mark er du ude over et stort risiko moment og er heller ikke under tidspres.
Som der skrives er tålmodighed en meget vigtig faktor når det handler om saltvand.

Det er også en god idé, som Carsten skriver at skylle de levende sten grundigt. De bakterier der sidder på ydersiden af stenene vil alligevel gå til. De kan ikke tåle flytningen. Du vil sikkert også opleve en øget aktivitet i skummeren når de levende sten er kommet i.

Det er korrekt at du kan finde masser af eksempler på at nogen har gjort det og det er gået godt, men du kan også finde eksempler på det modsatte.
Sikkert flere med det sidste men dem hører du ikke så meget til, for folk ved jo godt at det er en risikofyldt affære og når det går galt, vil man jo helst ikke have blamagen udstillet. Fordi man burde vide bedre og vide at risikoen er stor for at det går galt.
Jeg kunne godt komme med lange udredninger om ph fald og den slags. Jeg har undersøgt det grundigt inden vi selv gik igang.

Får du afsat fiskene, så er der ingen problemer i måden du har beskrevet det på. Så skal det nok gå smertefrit. Blot du sørger for at stenene ikke afkøles for meget.
Så kan du jo sagtens spørge herinde igen, når du skal til at sætte noget i eller vil have lidt tips.

Held og lykke og velkommen til hobbyen

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Tak for de konstruktive tilbagemeldinger :-)

Ja, det må siges at være et fremragende tilbud, som jeg kraftigt overvejer :-)

Tror i at jeg med en evt. fiskebesætning vil få svært ved at styre nitrat/nitrit værdierne og hermed også få besvær med alger.. Disse værdier kan jeg vel til dels kontrollere/sænke vha vandskifte? Regner primært med at bruge RO vand til påfyldning samt vandskifte..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Var det ikke 8 fisk som hørte med til setupet, men hvilke fisk er det?? Nogle små Evotia eller store kejsere/kirurger?
Store fisk belaster systemet meget hårdere end de helt små - ret logisk.

Hvad du end kaster dig ud i, så er friskt blandet saltvand ikke noget du kommer i et akvarie, andet som en absolut nødløsning.
fisk og evt. koraller bryder sig slet ikke om det. Friskt saltvand er noget harskt noget med en meget høj Ph.

Saltvand skal stå mindst 24 timer, inden det bruges.

Vil mene at du burde tage imod Marks tilbud om at opbevare fiskene indtil akvariet er klart.
Det er jo heller ikke sikkert at du er 100% tilfreds med måden du får sat stenene i akvariet i første omgang. Det er noget lettere at lave om, hvis der ikke er noget du skal tage hensyn andet end at stenene ikke vælter ned.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Vandskift er altid godt og det kan hjælpe med til at holde styr på din No3 og Po4 i et vist omfang.
Meget afhænger af hvilke fisk du vælger, hvor meget du fodrer osv osv.
Og så er det ikke uvæsentligt i hvor god en balance dit system er, før du tilfører noget levende.
Det er nemmere at HOLDE en balance end at OPNÅ den hvis der feks er kommet fisk i. (lød det kringlet?)

Når du skal til at have koraller i, specielt stenkoraller, kan du ikke klare den med vandskift alene.
Så skal du vedligholde Kh, Ca og Mg, men det er der jo glimrende måder til at gøre.

Ro vand er glimrende. Det er vejen frem til et sundt rev.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Ok.. Der er en enkelt gul kirurg blandt fiskene, ellers er der et par dværg kejsere, en klovnfisk og andre små fisk..
Akvariet vil have kørt med saltvand, cirkulation, skummer, dsb og makroalger ca. 1 uge inden jeg skal afhente fisk og de indkørte sten.. Det burde vel at være ok med en uge?
Ikke kringlet nej, men vil vente med koraller til at der er 100% styr på værdierne..

Endnu engang tak for de mange tilbagemeldinger :-)
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6700 Esbjerg

Indlæg af Jimze89 »

Akvariet skal ko køre med saltvand OG levende sten før der er tale om en indkøringsperiode...derefter kommer masser af alger og når disse er forsvundet er du klar til fisk :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"