Mit første saltvandsakvarie skal snart sættes op.. Systemet er på 400 liter og med sump, skummer mm. Jeg mangler dog indhold.
Jeg overvejer kraftigt at købe ca. 50 kg "brugte" levende sten som er 100% indkørte og har været igennem algefaserne.. De vil få en max transporttid på 2½ time i flamingokasser med viskestykker væddet i saltvand plus lidt vand i bunden af kasserne.
Der medfølger også fisk, 8 stk. small til medium fisk.
Det er meningen at jeg vil lade akvariet kører en uges tid inden afhentning. Systemet vil i denne uge køre med saltvand, skummer og cirkulation, dsb og makrialger i sump.
De levende sten vil jeg efter transporten, putte direkte i akvariet (uden bundlag), og umiddelbart derefter putte fiskene i, da de alligevel følger med.
Vil dette være for modigt, eller er det ok, nu når stenene er 100% indkørte og hurtigt kommer i det nye akvarium (ikke stort tab af bakterier mm. i de levende sten pga. korte transporttid)?
Efter nogle uger, når fisk og sten er blevet akklimatiseret helt, vil jeg så putte bundlag i... Eller kan jeg lige så godt gøre det lige efter jeg har placeret de levende sten?
Jeg vil vente med koraller.
Glæder mig vildt til at komme igang, men håber på lidt råd fra de mere erfarne folk, så jeg kan få lidt af alt den uvished væk

Mvh Kristian