Zeovit godt eller dårligt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: 7700 Thisted

Zeovit godt eller dårligt?

Indlæg af Sir-DeltA »

Yo

Jeg har kigget en del på nettet, og kan se at et Zeovit system giver nogle singsyg flotte koraller, især farverne er total blærede.

Nogle der ved hvad man skal bestille for et 1000L system
med reaktor osv.?

http://www.korallen-zucht.de/ZEOvit_Filter.35.0.html

Nogle der har erfaringer med Zeovit?
Senest rettet af Sir-DeltA tirs 3. okt 2006 13:26, rettet i alt 1 gang.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Jeg har undesøgt en hel del om det inden jeg besluttede mig for at det var en meget besværlig måde at holde akvarie på.
Held og lykke med det, jeg glæder mig til at høre dine erfaringer.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

kaan skrev:Jeg har undesøgt en hel del om det inden jeg besluttede mig for at det var en meget besværlig måde at holde akvarie på.
Kan du specificere det nærmere?

/Henrik
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

sneppevej skrev:
kaan skrev:Jeg har undesøgt en hel del om det inden jeg besluttede mig for at det var en meget besværlig måde at holde akvarie på.
Kan du specificere det nærmere?

/Henrik
Så vidt jeg husker er det noget med meget hyppige målinger og ligeså hyppig tilsætning af diverse tilsætningsstoffer. Det er simpelthen for meget arbejde for et velindkørt akvarie, så der er jeg nok mere til automatik og 14 dages eftersyn.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Jeg har kigget lidt mere på hvordan man kan opnå de helt vilde farver.

Kan efterhånden godt se at Zeovit metoden kan være lidt beværlig, hvis man ikke orker daglige tilsætninger.

Et af de akvarier der efter min mening har de flottest farvede koraller af alle jeg har set, er Iwan Laesser's fra Schweiz

http://www.hausriff.ch/4477/index.html

Billede

Her et link til en lang spændene tråd på Reefcentral om hans teknik:

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1

Han benytter følgende metode, udover hans over 800 w T5 lys:

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... ost6630356

I have been asked via PM if I could do a summary of Iwan's methods by pulling together what we have learned from this thread so far. Clearly his tank is such an inspiration to us. So what follows is my understanding of his approach, a step by step guide for english speakers on how much of what is needed, reference to manufacturers recommendations and a little from my own experience.

The additives Iwan is using are in two categories:

Probiotic (biotechnology based on bacterial interactions with disovled componds) method - (and an alternative approach to the Zeo Basic 4):

1. Prodibio Bio Digest - Bacteria strains to take No3 and PO4 to undetectable levels; - Dosed every 2 weeks - 1 ampule per 1000lts;

2. Prodibio Bio TIPM (or Trace) - bacteria food. Dosed every 2 weeks - 1 ampule per 200ltrs;

3. Zeo Start 2: Carbon bacteria food: Dosed daily 1ml per 100ltrs. (One of the Zeo basic 4);

Coral food and trace elements:

4. Prodibio Reef Booster - Omega 3, Amino Acids, and trace elements. Dosed weekly at 1 ampule per 400ltrs;

5. Zeo Coral Vitaliser (CV)- SPS food dosed daily after lights out 1-3 drops per 100l (depending on stocking levels);

6. Zeo Amino Acid High Concentrat (AAHC): Dosed daily after lights out 1-3 drops per 1 100 ltrs - Coral growth and coloration enhancer;

7. Zeo Potassium Iodine Flouride (PIF) : Dosed twise a week anytime at 1 drop per 100ltrs;

Prodibio is not available in the UK or US (although Floridot is looking into being the US importer) and the cheapest I have found it is from a French supplier who ships to the UK and US:

http://www.theaquaticparadise.com/p...545a7e294c5bb25

Zeo products are available in the UK and US from sponcers on the Zeo site.

When calculating how much you need of each - the following tips maybe helpfull.

1. 100lts = 25 USg
2. 3 drops from a Zeo pipette = 0.1 ml
3. Estimate net system water volume.

For example if your net water volume is 600ltrs (150 usg) the following amounts will be needed for 1 year 2 months supply based arround the 30 vials in the core product - Prodibio BioDigest:
(- Quater the amounts below if you want to trail the approach for 3 months.
- Double the amounts below if you are lucky enough to have a 1200ltr reef.
- Half the amounts below if you have a 1200ltr reefand want to trail it for 3 months.
- Etc etc)

1. BioDigests: 30 vials;
2. BioTIPM (or Bio Trace): 90 vials;
3. ZeoStart 2: 10 x 500ml bottles;

4. Prodibio Reef Booster: 60 vials (this is underdoing on a 600l - but seems OK so far on my reef);
5. Zeo CV: 100mls (Based on minimuml dosage of 1 drop per 100ltrs)(this product has a shelf life and should be kept in the fridge.);
6. Zeo AAHC: 100mls, as for CV;
7. Zeo PIF: 50 mls;

The above is what is required to follow Iwans dosage system and respectve manufactureres recommendations. In addition Iwan also uses live Phytoplancton (DT):

Other points that may help:

1. Bacteria Substrate: The probiotic approachs ( Prodibio and Zeo Basic 4) results in bio films that require substrates to attach themselves to. For Zeo Basic 4 it is the Zeolith rocks and LR, - in Iwans approach it is LR and 4 inch MSB in the tank (he has no sump). In my tank it is LR and MSB in the sump (tank is BB).;

2. Ozone and UV will kill the bacteria - and are incompatible with a probiotic method;

3. Regular water changes are used to replenish trace elements;

4.1 Calcium, Alkalinity and PH: In common with all other systems - CA/DKH/MG/PH need to be maintained at NSW levels - . I have found that Prodibio is effective at 10.2 dkh for those who are concerned about PH dips. Iwan and Zeo run thier DKH at 8.

4.2 Kalkwasser is not required, with the use of aragonite MSB and a CA reactor. As the tank matures and CA demand increases, a CA reactor will have to run at full pelt, be exchanged for a larger one or as Iwan does - use the balling method to supplement the CA reactor.

4.3 Given the strong acidification that will result from hyper active bacteria, I would recommend that a DSB or MSB of aragonite is used in the tank or sump to buffer the water and maintain PH at 8.1 just before lights go on (point of highest acidification in the daily cycle. My sump MSB base area is 20% of the tank base area and seems to work fine;

5. Protein skimming is always helpfull. I have found that taking the skimmer off for 3 weeks to test the effect on phyto and zoo plancton populations did not result in a rise of NO3 or PO4. I took off a super agressive detlec skimmer, but have since put on a more plancton friendly Tunze skimmer. NO3 and PO4 remain undetectable. Skimmate is lightening gradually the longer Prodio is used;

6. Algae refugium: IME the effect on algae refugium with Prodibio is similar to the reported effect with Zeo BAsic 4. During the first 4 weeks the chateo continued to grow well, then stagnated and at week 6 begab to die due to NO3 PO4 starvation - so keep an eye out for that.

7. Activated carbon: I have found that 24/7 use of activated carbon (rowacarbon) through a Tunze quick change filter (ie powered) has not resulted in STN or RTN. This is switched of for 30 mins after any dosage). However - I may not be experiencing the full effect of the coral food and tace element suppliments and will change carbon use to 24/7 passive use;

8. Fluidised Rowaphos: This media is at the very last stage in the sump - and the small amount that I fluidise has not been depleted. This may indicate that it is no longer needed. Iwan no longer uses it;

9 Lighting: There is no doubt in Germany that T5 lighting with individual parabolic reflectors alternating between actinic and white bulbs in a 50/50 ration is highly effective for SPS. Full side to side and front to back coverage is required. This will have a radiant heat effect and raise tank water temperatures. Running fans to cool T5 bulbs will control tank water temperature and increase T5 light output.

It allows coral placement across the full length and width of the tank to a depth of 80cm (depending on SPS species) from the tubes. Iwan changes his approx every 9 months - dannano (RC TOTM March 05 hasnt changes his in over 2 years). B Mohr described a slowing of SPS growth after 9 months.

10. SPS Coloration: None of the above can turn a genetically brown sps into any other colour. This approach will make the best of the color in the coral DNA.

11. Risks:

An attractive feature of the prodibio approach has been no observed risk of RTN due to rapid changes in clinical nitrogen cycle parameters.

I suggest you can be confident to use the Prodibio elements from day 1, along with Zeo CV and AAHC (these 2 start at 1 drop per 100lts per day and titrate the dope upwards in 2 weekly intervals)

There are contra indications with ZeoStart2 and PIF that are described in the Zeo Guide V1.01.

Finally - I hope this is a helpful sumarry of what I have learned to date - and many many thanks to Iwan for introducing the english speaking world to this approach, and I would be very grateful if Iwan would wish to add anything to help us along further.

HTH

Simon (trythechi)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Der har været mange battles frem og tilbage og ingen ved helt hvad Zeo er for nogle stoffer/bakterier.
Men som du seæv skriver så er baljerne på zeovit.com jo jævnt flotte så måske der er noget om snakken ?

Tror ikke der er nogle i Dk som køre systemet dog !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Brian skrev:Tror ikke der er nogle i Dk som køre systemet dog !
Men det er der snart :-D

/Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

sneppevej skrev:Men det er der snart :-D

/Henrik
Okay fortæl(hvad DU har tænkt dig ;)) !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har også tænkt lidt over om jeg skulle prøve. Men det er jo ret besværligt når ALT skal importeres. Og der er mange ting der skal hentes hjem. Derudover synes jeg nu også at prisen på selve Zeoviten er ret hamper, når den skal skiftes ret ofte.

Efter hvad Thomas fra klovnfisken fortalte for noget tid siden, så er der flere forskellige arter Zeovit! Og det er ikke altsammen der duer.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Så vidt jeg ved er ZEOvit mæket på et produkt, der består zeolit. Zeolit skulle findes i forskellige typer og varianter. Der har bl.a. den egenskab, at det absorberer fosfat og nitrat. Det skal nok være med til at opretholde en fin balance i akvariet, men jeg stiller mig alligevel skeptisk over for dets vidundervirkning - hvis man kan kalde det for det.

Det viste akvarium, som Sneppevej har lagt ind, indeholder ganske vist mange flotte koraller, hvoraf jeg godt kunne tænke mig en enkelt eller to derhjemme. Men når det er sagt, synes jeg at akvraiet som helhed virker forstyrrende og stressende for mit hoved. Men det siger nok om vores forskellige udgangspunkt for at holde saltvandsakvarie. Nogen vil helst have et festfyrværkeri med skrigende farver i stuen og hvor fokus mest er rettet imod de enkelte koraller end helheden som sådan. Andre vil have et koralrev, der virker mere naturlig og skaber harmoni og ro. Sommetider ville mindre blot være mere ;)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Sneppevej - Du vil ikke løfte sløret for om du skal igang eller ?
Mvh
Brian

sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Brian skrev:Sneppevej - Du vil ikke løfte sløret for om du skal igang eller ?
Jo da.

Det skal jeg :-D

Skal lige ha de sidste info med fra Iwan og andre, før jeg bestiller.

Men det skulle gerne blive denne uge.

/Henrik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Brian skrev:Sneppevej - Du vil ikke løfte sløret for om du skal igang eller ?
Jo da.

/Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok - super !

Lad os høre hvad du gør og om du kan se forandringer hen over månederne !

Hvem ved måske det kan smitte af på os andre :D
Mvh
Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

sneppevej skrev: Jo da.

/Henrik

Hvem er han den Iwan??
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev:Hvem er han den Iwan??

Iwan Laesser's fra Schweiz

Her et link til en lang spændene tråd på Reefcentral om hans teknik:

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ok!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hvem var det nu der overtog "Sneppes" system? KAn vi andre måske høre lidt om hvordan det går og om det er så besværligt, kunne man evt. anvende en doserings pumpe?
Hvormange forskellige tilsætninger er der? Det indlæg "sneppe" lægger ud, tæller jeg til seks forskelllige tilsæntninger...
Senest rettet af Anders månsson ons 23. maj 2007 10:46, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det var Jolle der købte det. Om han har fået sat det igang ved jeg ikke.
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Balle djursland

Indlæg af Eciton »

Der bliver skrevet at zeovit og zeolit er noget af det samme men jeg ville bare sige at zeolit som bla andet bruges til ferskvandsakvarier har den funtion at det binder næsten alt men når man skal rense zeolit så gør man det ved at skylle det i saltvand som derved frigiver alle de ting som zeolitten har bundet det er derfor komplet uandvendeligt i et saltvandsakvarie.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Carsten skrev:Det var Jolle der købte det. Om han har fået sat det igang ved jeg ikke.
Det har han
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

så opfordres han da hermed til, at komme med en meldelse om hvordan det går og hvor svært det er at tilpasse sit akvarie!
kom så Jolle!!!
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

så snart jeg har pengene til det, så starter jeg zeo op i min balje

men desværre endte jeg med istedet med at købe en 16000 l/t retur pumpe, i denne omgang :)
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Eciton skrev:Der bliver skrevet at zeovit og zeolit er noget af det samme men jeg ville bare sige at zeolit som bla andet bruges til ferskvandsakvarier har den funtion at det binder næsten alt men når man skal rense zeolit så gør man det ved at skylle det i saltvand som derved frigiver alle de ting som zeolitten har bundet det er derfor komplet uandvendeligt i et saltvandsakvarie.

Hvor har du det fra Eciton ??

Steen
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

Det er jo kun zeolit der er uandvendeligt i salt vandsakvarier ikke zeovit. Jeg vil ikke nævne navne hvor jeg har det fra men han greb det i hvertfald ikke ud af den blå luft da han underviste i disse ting ikke lige i akvarie hensende men man bruger også zeolit andre steder og der fortalete han hvordan man renser det og at det derfor ikke kan bruges i saltvand men i ferskvand er zeolit fremragende. men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

AquaMedic laver et Zeolit medie til at fjerne phosfat i saltvandsakvarier.
Så i mener ikke det virker.

Link til mediet.

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... duktID=315

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Eciton skrev:Der bliver skrevet at zeovit og zeolit er noget af det samme men jeg ville bare sige at zeolit som bla andet bruges til ferskvandsakvarier har den funtion at det binder næsten alt men når man skal rense zeolit så gør man det ved at skylle det i saltvand som derved frigiver alle de ting som zeolitten har bundet det er derfor komplet uandvendeligt i et saltvandsakvarie.
Jeg har hørt et sted at der findes ret mange forskelligeformer for zeolit/zeovit. Mener at det var 32 forskellige typer.

Jeg synes det lyder undeligt at man skulle kunne skylle det og genbruge det. Når det ikke er muligt i saltvand.
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

Jeg tror da helt sikkert at der produkt som aqua medic har lavet virker men det kan jo også være blevet behandlet så det har nogle andre kemiske egenskaber. Det man ikke kan er at købe noget at det zeolit som de har til bla spandpumper ehiem zeolit da det ikke ville have nogen virkning.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"