muligvis større balje

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

muligvis større balje

Indlæg af den_ »

Hej SF

jeg skal muligvis til at opgradere i størrelsen :K :K i forbindelse med dette vil jeg lige høre om jeg kan slippe for den lange indkørings fase hvis jeg tager vandet fra min nuværende bajle og propper i og blander nyt det vil blive næsten 50 % nyt vand og 50 % vand fra min nuværende bajle. Der skal nyt sand i, størreste delen af stenene kommer fra mit nuværende system.

kort sagt er spørgsmålet om kort fortalt kan jeg fylde sand i også flytte sten og vandet fra nuværende bajle over i også flyde noget nyblandet vand i eller skal jeg starte helt forfra??

god jule til alle

hilsen
Dennis
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: muligvis større balje

Indlæg af Stefan »

Vandet i sig selv har ikke det store at sige ift. indkøringsfasen. Det er bakteriekulturen i systemet der skal fungere optimalt. Hvis du bare flytter stenene direkte fra det gamle akvarie uden at tilføje for mange nye/ikke indkørte sten, så tror jeg ikke du vil opleve problemer. Sådan er der i hvert fald mange der har gjort før dig.
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af ordy »

Da jeg opgraderede fra 128 l til min nuværende balje genbrugte jeg størstedelen af vandet samt alle de levende sten jeg havde + 5-10 kg døde sten

Det kan sagtens lade sig gøre , jeg gjorde det uden en eneste koral / fisk omkom :)
bare husk at få skyllet dine LS godt i gennem i noget saltvand så du for fjerne så meget skidt fra dem som muligt .
de døde sten ville jeg også sætte i "blød" i noget osmose vand med cirkulation på et par dage for at få det værste skidt ud af dem.. (evt skift vand nogle gange undervejs)

Og som Stefan også er inde på så skal du være forsigtig med hvor mange døde sten du putter i.
For mange vil formenligt give problemer!

Held og lykke med det og god jul ;)

Vh Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Hej Stefan og Ordy

tak for begge svar

Angående i blød ligning af stenene skal det så være rent osmose vand eller skal der også være salt i??

Vh
Dennis
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af ordy »

Bare rent osmose vand og så skift det 1 gang eller 2 undervejs ;)

Vh. Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"