nyt balje projekt
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 13
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2012
nyt balje projekt
Hej Sf
Jeg har kigget lidt på at lave en kombi balje , blandet alm akvarie og shallow også kaldet et dropoff akvarie.
Jeg har dog et par spørgsmål omkring dette.
Jeg synes at have læst at der kunne være komplikationer ved denne type akvarie.
Er det rigtigt at der kan være flow problemer ?
Er det rigtigt at man øger risiko for lækage grundet skæv belastning ?
Er der nogen der ved om der er nogen herhjemme der kan lave disse ?
Jeg håber der er nogen herinde der har erfaring med dette.
Har vedlagt billede af et akvarie jeg fandt på google. samt en lille tegning jeg har lavet i SketchUp 8
Jeg har kigget lidt på at lave en kombi balje , blandet alm akvarie og shallow også kaldet et dropoff akvarie.
Jeg har dog et par spørgsmål omkring dette.
Jeg synes at have læst at der kunne være komplikationer ved denne type akvarie.
Er det rigtigt at der kan være flow problemer ?
Er det rigtigt at man øger risiko for lækage grundet skæv belastning ?
Er der nogen der ved om der er nogen herhjemme der kan lave disse ?
Jeg håber der er nogen herinde der har erfaring med dette.
Har vedlagt billede af et akvarie jeg fandt på google. samt en lille tegning jeg har lavet i SketchUp 8
Senest rettet af Ejaas tirs 18. dec 2012 21:29, rettet i alt 2 gange.
Saltvands / Zoa Junkie
- nbd
- Rev haj
- Reactions: 47
- 18
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Re: Måske ny balje
Det kan givetvis bygges på mål. Men jeg vil være bekymret for skæv belastning, som du selv er inde på. Understøttelsen skal være MEGET præcist udmålt i forhold til akvariets dimensioner, så belastningen i venstre side svarer til den dybe side til højre. Men hvis du overdimensionerer glastykkelsen burde det nok kunne lade sig gøre.
-
- Klovnfisk
- 12
- Postnummer: 8350 Hundslund
Man kan vel lave samme effekt ved at ha et større akvarium og så fylde den bagerste del med levende sten eller lime en glasplade i akvariet og beholde vandvolumen. Hvis man da har et gulv der kan holde til vægten. Så undgår du alle de problemer som du snakker om. Jeg vil også være noget bekymret for at den "tunge" del af akvariet vil trække/læne sig lidt væk fra den lette del. Men det er selvfølgelig muligt at bygge og holde tæt, men det skal godt nok være præcist lavet.
Men det ser fedt ud.
Men det ser fedt ud.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Ringsted
blæret akvarie du har fundet billed af der Morten 

275l rev lukket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=46242
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
- Macdoo
- Dragefisk
- 14
- Postnummer: 2450 København SV
- Geografisk sted: Kastrup
http://www.reef2reef.com/forums/member- ... -drop.html
Det er denne fyr fra Dallas der har det.
Det er denne fyr fra Dallas der har det.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- Ejaas
- Dværg kejser
- 13
Det du linker til der er ikke det eneste , marine biolog Philippe Grosjean fra belgien har også et , og det er hans jeg har smidt billede op af
http://reefbuilders.com/2012/01/04/reef ... -aquarium/
Må indrømme at jeg synes et plexi akvarie i så dårlig udførelse som fyren fra dallas der i øvrigt hedder troylee på reef forum ikke er det jeg ønsker , men en ordenlig bygget kvali balje i glas
Har i øvrigt fundet ud af i mellemtiden at det sagtens kan lade sig gøre at gøre det helt perfekt , har også fundet en saltvandsforretning der vil lave det.
Er ved at ligge sidste hånd på 3d tegninger til produktionen så udførelsen bliver lige i skabet
http://reefbuilders.com/2012/01/04/reef ... -aquarium/
Må indrømme at jeg synes et plexi akvarie i så dårlig udførelse som fyren fra dallas der i øvrigt hedder troylee på reef forum ikke er det jeg ønsker , men en ordenlig bygget kvali balje i glas
Har i øvrigt fundet ud af i mellemtiden at det sagtens kan lade sig gøre at gøre det helt perfekt , har også fundet en saltvandsforretning der vil lave det.
Er ved at ligge sidste hånd på 3d tegninger til produktionen så udførelsen bliver lige i skabet
Saltvands / Zoa Junkie
- KimS
- Palet kirurg
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1997
- Kontakt:
Jo, mine fremtidige akvarie planer ville også gå denne "vej" ... så flot en "illusion" af shallow/dropoff/wall ... opret endelig tråd hvis du sætter projekt igang 

Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- 14
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Jeg synes nu det ser ganske velbygget ud i betragtning af at det er gør-det-selv, og de er glade for akryl derovre...
Men fed ide! Jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke kan lide anderledes akvarier
Men fed ide! Jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke kan lide anderledes akvarier

- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Ja det er et fedt koncept - sad selv og lurede på ideen for et par måneder siden
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Ejaas
- Dværg kejser
- 13
Ja acryl can give sig mere , men er også nemmere at ridse , jeg går all in på en glasmodel.
Saltvands / Zoa Junkie
- kenneth olsen
- Rev haj
- 21
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: KBH V
Så vist nok på Mr saltwater tank TV (youtube) der var på messe (eller var det en tysklands messe??).. så det på youtube ihvertfald.. men der skulle nu være et firma der producere den slags akvarier nu.
Er ked af jeg ikke lige kan huske, hvor det er jeg har set det.. men mon ikke man kan google det.
Er ked af jeg ikke lige kan huske, hvor det er jeg har set det.. men mon ikke man kan google det.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Royal-exclusive, dem der laver BK skummerne og Rd pumperne havde sådan et akvarie på deres gamle hjemme side.
Men på den nye står der intet om akvarier, så det kna da godt være at de ikke laver dem mere.
Men på den nye står der intet om akvarier, så det kna da godt være at de ikke laver dem mere.
- røntved
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Sådan et dropdown havde jeg for en del år siden (ca. 30). Det var på 400 l, og virkede perfekt med sit bundfilter
Jeg går selv med lidt småskøre ideer. Købere har jo ikke ligefrem stået i kø til mit hjørneakv, så jeg tror jeg skærer det til så der kan laves et "udvidet" hjørneakv

Jeg går selv med lidt småskøre ideer. Købere har jo ikke ligefrem stået i kø til mit hjørneakv, så jeg tror jeg skærer det til så der kan laves et "udvidet" hjørneakv
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- Ejaas
- Dværg kejser
- 13
Carsten fra decocean bliver med sikkerhed manden bag min nye balje , har lavet 3d tegninger selv og skal nu ha sendt alle info til producenten.
Selve baljen bliver på 170 liter og 20 liter sump
Saltvands / Zoa Junkie
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Re: nyt balje projekt
Det var sgu ikke meget sump!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Et akvarie af den slags og så den størrelse du har valgt, tror jeg vil give dig nogle heftige problemer.Ejaas skrev:Carsten fra decocean bliver med sikkerhed manden bag min nye balje , har lavet 3d tegninger selv og skal nu ha sendt alle info til producenten.
For at sige det lige ud, så er et akvarie på 170 liter ikke verdens størreste. Og anslået så er hver del på ca 85 liter.
Der er som sådan ingen problemer med den øverste og flade del, men den den som er den dybeste vil give dig nogle udfordringer.
Der vil samle sig en del slam dernede, og det vil ligeledes være stærkt begrænset hvad du kan bruge den til, for bredden er begrænset.
En sump på 20 liter er alt for lille
- Ejaas
- Dværg kejser
- 13
Re: nyt balje projekt
TAk for inputs
He he Jeg havde trykket forkert på den store lommeregner , baljen bliver 200 liter ca , sump liter var bare et slag på tasken , men den lader vi Decocean bestemme størrelsen på. tegning der er vist her er første udkast uden mål på.
3d tegningerne er kun til at vise producenten hvad jeg vil have.
Jeg forelagde projektet for saltvandspusheren og han sagde det ikke var et problem at lave en sådan funktional balje.
Jeg ser ikke begrænsninger men muligheder.
Pladerne på bordet kommer igen til at være utraditionelt , nemlig hverken hvid eller sort.
Min kone og jeg har vendt flere farver og vi hælder nok mest til et kabinet i mat limegrøn.
Skifter vi møbler design kan disse og altid lakeres om så det passer.
Den nederste del , som mine tegninger ser ud nu bliver 40*40 cm der er rigeligt med plads til mit behov.
både lys og flow er der taget højde for , planen er vortech på drop down således at jeg kan montere motore skjult inde i skabet.
Lyset bliver delt i 2 lamper til hver sin dybde så jeg kan gi den lidt mere at leve af til det dybeste.
Jeg ved godt der er nogen der ikke synes at det er en stor balje , men i vores lejlighed er det !
Kører med en 120 liters uden sump nu så alt er fremgang
Jeg skriver igen på tråden når der er nyt at dele ud af.

He he Jeg havde trykket forkert på den store lommeregner , baljen bliver 200 liter ca , sump liter var bare et slag på tasken , men den lader vi Decocean bestemme størrelsen på. tegning der er vist her er første udkast uden mål på.
3d tegningerne er kun til at vise producenten hvad jeg vil have.
Jeg forelagde projektet for saltvandspusheren og han sagde det ikke var et problem at lave en sådan funktional balje.
Jeg ser ikke begrænsninger men muligheder.

Pladerne på bordet kommer igen til at være utraditionelt , nemlig hverken hvid eller sort.
Min kone og jeg har vendt flere farver og vi hælder nok mest til et kabinet i mat limegrøn.
Skifter vi møbler design kan disse og altid lakeres om så det passer.
Den nederste del , som mine tegninger ser ud nu bliver 40*40 cm der er rigeligt med plads til mit behov.
både lys og flow er der taget højde for , planen er vortech på drop down således at jeg kan montere motore skjult inde i skabet.
Lyset bliver delt i 2 lamper til hver sin dybde så jeg kan gi den lidt mere at leve af til det dybeste.
Jeg ved godt der er nogen der ikke synes at det er en stor balje , men i vores lejlighed er det !
Kører med en 120 liters uden sump nu så alt er fremgang

Jeg skriver igen på tråden når der er nyt at dele ud af.
Saltvands / Zoa Junkie