Tror det er som med så meget andet i den her hobby Morten, der er divergerende opfatelser, og sandheden findes i forskelliger versioner - og de fleste er nok endda fuldstændig valide.
Jeg har heller ikke brugt
chaetomorpha siden jeg skiftede fra min Boyu. Dels ud fra samme antagelse som Mark giver udtryk for, men en endnu vigtigere grund var, at jeg konstaterede der ind imellem gik en masse små stykker
alger løs. Jeg troede det var mig som fik det brækket i stykker under høst, men jeg efterfølgende har jeg fundet ud af det simpelthen er
chaetomorpha's måde at reproducere på.
Det betyder nok intet hvis man, som Peder, har en luftskummer gigantos, men kom der bare nogle få af disse stykkker i nålehjulet på min ellers udmærkede Bubble king, kunne jeg se det på skummerens performance. Jeg vil tro renseeffekten blev nedsat med mange hundrede gange mere end den posistive effekt algerne måtte have haft.
Dertil kommer at alge stykkerne på kort tid blev næsten som beton i nålehjulet, hvilket skaber ubalance, støj, og større slitage på motoren. For slet ikke at tale om risikoen for at ødelægge et kostbart nålehjul når man næsten skal bruge hammer og mejsel for at rense det.