chaetomorpha alger + spørgsmål om brugen?? *er skaffet*

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

chaetomorpha alger + spørgsmål om brugen?? *er skaffet*

Indlæg af MoG »

Jeg lurede lidt på at anskaffe mig lidt chaetomorpha alger til at smide i sumpen..

Er der nogen i omegnen der kan hjælpe ?? :wink:

Har dog lige et par spørgsmål..

1) min sump er kun opdelt i 2 kamre. Der er det store hvor Skummeren står, bobbelfælde og så returkammeret. Kan jeg sætte det i en kurv eller noget? Lige før bobbelfælden? Og hvis ja, gerne forslag til hvilken kurv/ eller andet der Kan bruges?

2) skal der kører lys 24/7 over sumpen egentlig?
Senest rettet af MoG man 10. dec 2012 01:22, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 968
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Søger lidt chaetomorpha alger + spørgsmål om brugen af dem?

Indlæg af Engelquist »

Jeg hiver en klump op i morgen, som du kan få...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Det lyder ellers godt Bo! Tak! Jeg har dog først besluttet mig for at prøve det, Idag.. Så jeg er nødt til lige at finde ud af hvor/hvordan de skal ligge i sumpen ? Hvornår skal du høste igen? :wink:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg ville ikke komme det i samme rum som skummeren. Tror ikke det kan ikke undgåes der ryger småstykker af når der skal høstes. Det er både bogstaveligt og í overført betydning noget hø at få i nålehjulet (hvis der er sådan et på din skummer)

Det skal ikke have lys 24/., men vel omkring 10-12t , meget gerne ude af sync med lyset DT.

Andre vil mene det er ligegyldigt, men jeg ville også afskærme skummeren for lys.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ok, tak for svaret Poul .. Men har du/eller andre et forslag til hvad jeg så gør?
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Hvis du har plads til det, og du alstå vil have macro alger, vil jeg foreslå du bygger et egentligt refugium. Evt som en separat beholder oven i sumpen. Til chaetomorpha linum skal der være høj vandgennemstømning, og helst udformet på en måde der få hele hårbollen til at rotere.

Og nu kommer jeg nok igen på tynd is med meninger baseret på TRO og lommefilosofi, og ikke erfaring:
Selv om jeg egentlig synes godt om tanken at bruge alger til rensning af vandet tror jeg for det første, at der skal en meget stor portion til før det batter (se evt denne http://download.springer.com/static/pdf ... e&ext=.pdf).
Og uanset mængden af chaetomorpha så tror jeg det er minimalt hvad det kan optage af uopløste organiske affaldsstoffer. Der tror jeg man kan fjerne tusinde gange mere med en effektiv skummer som passes og rengøres. Opløst N og P ser jeg hellere optaget af de alger der lever i symbiose med koraller, end af macro alger.

Jeg synes selv jeg har en pæn stor fiskebestand i mit lille mini akvarium, og jeg svinefodrer med en hel frostterning og flagefoder hver eneste dag. Jeg bruger intet andet end skummer til vandrensning, tilsætter hverken vodka eller anden carbon og alligevel har jeg, til min store forundring, problemer med for lidt næring til Discosoma og nogle LPS.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Da jeg havde en klump alger i sumpen, lå den blot helt stille. Den voksede fint alligevel.
Der var lys over sumpen 24/7, men ikke så meget men nok til at både Caulerpa og Chaetomorpha voksede ved det.

Kalkalger kræver ikke ret meget lys, så hvis det er der for Poul vil stille skummeren afskærmet for lys, så skal det næsten være totalt mørke.
Oplevede nu ikke nogen negative virkninger ved at der dannede sig kalkalger i skummeren.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
14
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg har en klump alger som du kan få hvis det er.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Macdoo--> tak, vender lige tilbage hvis jeg ikke kan få noget hernede af..! :wink:

Men er der nogen der kan give mig et råd til hvordan og hvor de skal ligge i sumpen ? En guide til præcis hvordan jeg skal gøre det..?

Poul--> vil helst undgå at skulle lave et decideret refugie i sumpen.. Altså det med at tømme sumpen og lave et nyt rum mm. Vil jeg helst undgå.. Så jeg håbede at man kunne nøjes med en kurv af en art..?
Morten
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
14
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Du kan sagtens have lav vand strøm gennem en cheatomorpha og den vil stadig gro som en tosse hvis der er næring. Hvis du vil sætte rigtigt spark i så kør med lys 24/7 så skal du bare se løjer :) , du kan sagtens smide det i en kurv men du kan jo lige så godt bare sætte en pvc væg op lidt under vandstanden også en kam på koster dig max 250kr og det ligner du har plads ved siden af din skummer til at lave et lille rum
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er vist kun Poul der mener at algen skal have meget cirkulation omkring sig.

Hvis du vil have dem i en kurv, så kan du da bruge sådan en som man planter havedams planter i.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Det er vist kun Poul der mener at algen skal have meget cirkulation omkring sig.

Hvis du vil have dem i en kurv, så kan du da bruge sådan en som man planter havedams planter i.
Jeg medgiver at mit ordvalg var forkert. Jeg burde have skrevet foretrækker og ikke skal. Algen kan sagtens leve uden cirkulation hvis der er tilstrækkelig med næring . Men den trives absolut bedst, og virker dermed også bedst, hvis hårbollen roterer.

Prøv at læse det lille kapitel Beneficial and Beautiful Macroalgae ca. midt på denne side: http://reefkeeping.com/issues/2007-01/sl/index.php

Og ellers vil en Google på "chaetomorpha tumbling" sikkert vise at mange tusinde er enige:
http://kortlink.dk/bsep

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg har fået fat i nogle alger, da jeg var oppe og hente nogle koraller hos Hr.C.. Der fik jeg en ordentlig tot med! De ligger pt. I en si/dørslag (af plastic naturligvis) i rummet hvor Skummeren er. Det var den eneste hurtige løsning jeg kunne finde på! Jeg har dog nogle akryl plader liggende og så køber jeg evt. Noget tagrendenet og laver et lille rum før bobbelfælden.

Hvis nogen har et forslag til udformningen, så kom endelig med det! Eller tips og tricks!
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
Carsten skrev:Det er vist kun Poul der mener at algen skal have meget cirkulation omkring sig.

Jeg medgiver at mit ordvalg var forkert. Jeg burde have skrevet foretrækker og ikke skal. Algen kan sagtens leve uden cirkulation hvis der er tilstrækkelig med næring . Men den trives absolut bedst, og virker dermed også bedst, hvis hårbollen roterer.

Prøv at læse det lille kapitel Beneficial and Beautiful Macroalgae ca. midt på denne side: http://reefkeeping.com/issues/2007-01/sl/index.php

Og ellers vil en Google på "chaetomorpha tumbling" sikkert vise at mange tusinde er enige:
http://kortlink.dk/bsep
Jeg må da lige støtte Poul her, for jeg gør det på samme måde som ham. Men der er jo mange måder at gøre det på, det var blot hvad jeg i sin tid blev fortalt :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: chaetomorpha alger + spørgsmål om brugen?? *er skaffet*

Indlæg af Bingocaller »

Jeg droppede så mit - mængden man skal have før det har indflydelse skal være væsentligt større end hvad der kan være i de flestes refugier.

Dog skal det siges når jeg engang skal have en monster tank med hele pisset i kælderen skal der bygges et dejligt stort refugie kun til denne alge!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 364
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har fjernet mine og kører helt uden alger. De tager jo ikke udelukkende Po4.

Nu hvor der er så megen snak om sporelementer, bla jern, er der jo ingen grund til at have en forbrugende og
kraftigt voksende aftager af dette sporelement i.
Hvis man vel og mærke ønsker målbart jern, hvilket kan være vanskeligt nok endda.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jamen nu bliver jeg jo helt i tvivl om jeg overhovedet skal bruge dem?? Og dermed bruge tid på at lave det ekstra rum i sumpen ..? Troede det var vældig populært at have disse alger... Men synes ligesom at jeg kan fornemme at det ikke er tilfældet alligevel ....
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Tror det er som med så meget andet i den her hobby Morten, der er divergerende opfatelser, og sandheden findes i forskelliger versioner - og de fleste er nok endda fuldstændig valide.

Jeg har heller ikke brugt chaetomorpha siden jeg skiftede fra min Boyu. Dels ud fra samme antagelse som Mark giver udtryk for, men en endnu vigtigere grund var, at jeg konstaterede der ind imellem gik en masse små stykker alger løs. Jeg troede det var mig som fik det brækket i stykker under høst, men jeg efterfølgende har jeg fundet ud af det simpelthen er chaetomorpha's måde at reproducere på.

Det betyder nok intet hvis man, som Peder, har en luftskummer gigantos, men kom der bare nogle få af disse stykkker i nålehjulet på min ellers udmærkede Bubble king, kunne jeg se det på skummerens performance. Jeg vil tro renseeffekten blev nedsat med mange hundrede gange mere end den posistive effekt algerne måtte have haft.

Dertil kommer at alge stykkerne på kort tid blev næsten som beton i nålehjulet, hvilket skaber ubalance, støj, og større slitage på motoren. For slet ikke at tale om risikoen for at ødelægge et kostbart nålehjul når man næsten skal bruge hammer og mejsel for at rense det.

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Hej Poul..

Jeg har droppet det hele igen! De er kylet ud.. Så må jeg se hvad der skal ske senere hen.. Såfremt det bliver aktuelt!
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"