Ferskvands dyp af Zoanthus

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Ferskvands dyp af Zoanthus

Indlæg af Rasp1977 »

Hejsa

Købte en lille klump zoanthus polypper for lidt tid siden. Den så lidt sølle ud, men for 50 kr, så gik det nok. Har puttet den i akvariet uden at gøre noget ved den. Havde ikke andre polypper så tænkte jeg ikke rigtig kunne smitte noget andet hvis der skulle være noget.

Så i nat da jeg var oppe og lyse ind i akvariet at der var 2 små snegle lignende ting der kravlede rundt på dem. Brugte akvarium tandbørsten til at mose dem og få dem ud, men det var jo nok ikke de eneste der var.

Så hvordan laver man er ferskvands dyp? Hvor længe skal man ha dem i vandet og vil de tage skade af det?

Rasmus
Brugeravatar
Nordic Reef
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
12
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Ferskvands dyp af Zoanthus

Indlæg af Nordic Reef »

Hej Rasmus

Det er desværre ikke alt der dør af ferskvandsdyp.

Hvis du vil sikre dig så meget som muligt vil jeg anbefale et af følgende produkter:

http://nordicreefshop.eu/Water-conditio ... oners.html

Det er altid spændende at se hvad der falder af ny indkøbte koraller ;=)
Best Regards / Freundliche Grüße / Met vriendelijke groet,
Billede
Phone +45 20 66 64 47
Mail: info@nordicreefshop.eu
Web: http://nordicreefshop.eu./" onclick="window.open(this.href);return false;
Adresse:
Søholmvej 29a
8260 Viby J
Danmark
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Rasp1977 »

Der er 2 produkter på den side, hvilken en vil være bedst at bruge? Der er en heftig forskel i prisen.
Brugeravatar
Nordic Reef
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
12
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nordic Reef »

Jeg bruger selv den fra Two little fishies produktet Revive. Den er knap så koncentreret og lavet på plante ekstrakt så der er lidt øko over den ;0)

Den anden er meget koncerteret og derfor den højere pris. De virker begge selvfølgelig upåklageligt, men har selv brugt Revive længere og anbefaler derfor den.
Best Regards / Freundliche Grüße / Met vriendelijke groet,
Billede
Phone +45 20 66 64 47
Mail: info@nordicreefshop.eu
Web: http://nordicreefshop.eu./" onclick="window.open(this.href);return false;
Adresse:
Søholmvej 29a
8260 Viby J
Danmark
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Uden at lægge mig ud med Mark og hans produkter vil jeg dog sige, at du kan sagtens anvende ferskvandsdyp. Det er muligt det ikke fjerner alt utøj og i lige så stor udstrækning som ovenstående produkter, men jeg har prøvet det nogle gange og noget fjerner det.

Du dypper den bare i ferskvand, helst osmosevand, 30-45 sek. mens du ryster den lidt. Kravlet vælter ud, desværre også små slangestjerner og lign., hvis der er nogle. Problemet kan måske være at netop snegle i hus som kan være lidt mere hårdføre, da de jo kan krybe i ly. Så som en begyndelse kunne du jo prøve ferskvand, indtil du evt. får et af ovenstående produkter hjem.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg har lige dyppet den i ferskvand, ca samme temperatur som akvariet og der kom da en del skidt ud, men ikke noget der lignede noget levende.

Vil forskelligt kryb ikke kravle rundt eller vride sig i vandet? Jeg så ikke noget bevæge sig da jeg var færdig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne jo være fordi der ikke er mere i kolonien.

Men forstår slet ikke din skræk for at få liv i akvariet
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af permadsen12 »

Rasp1977 skrev:Vil forskelligt kryb ikke kravle rundt eller vride sig i vandet? Jeg så ikke noget bevæge sig da jeg var færdig.
njaa, tror nu kravlet som vælter ud dør stort set øjeblikkeligt, det er vel derfor de falder af. Dem som kan klare mosten lidt længere vil i stor udstrækning nok blive hængende i korallen/stenen. Her er jeg dog ude i lidt gætværk.
med venlig hilsen

per madsen

Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

http://www.ebay.co.uk/itm/Dettol-Antise ... 3f108dcf6a

For 62 kr incl. porto har du til ca 1600l dyp :y
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af permadsen12 »

kodyl skrev:http://www.ebay.co.uk/itm/Dettol-Antise ... 3f108dcf6a

For 62 kr incl. porto har du til ca 1600l dyp :y
Det er da vist ikke produceret til akvariebrug, eller ?
med venlig hilsen

per madsen

Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af kodyl »

Nej... det er nok derfor det ikke koster 500 kroner for en lille flaske med et smart navn.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af permadsen12 »

kodyl skrev:Nej... det er nok derfor det ikke koster 500 kroner for en lille flaske med et smart navn.
Måske ikke, og nu vil jeg ikke indgå i en discussion omkring hvad man kan købe til billige penge og komme i sit akvarie. Men man skal da være helt sikker på, at det ikke skader koraller og lign som er sarte organismer.

Kan se det aktive stor hedder Chloroxylenol, og en google-søgning afslører da at det helt sikkert ikke er noget jeg bare lige ville hælde i min balje, og indtil andet er bevist vil jeg da også kraftigt fraråde andre at forsøge sig frem.

http://www.pesticideinfo.org/Detail_Che ... cotoxicity

Bare min mening.
med venlig hilsen

per madsen

Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af kodyl »

permadsen12 skrev:
kodyl skrev:Nej... det er nok derfor det ikke koster 500 kroner for en lille flaske med et smart navn.
Måske ikke, og nu vil jeg ikke indgå i en discussion omkring hvad man kan købe til billige penge og komme i sit akvarie. Men man skal da være helt sikker på, at det ikke skader koraller og lign som er sarte organismer.

Kan se det aktive stor hedder Chloroxylenol, og en google-søgning afslører da at det helt sikkert ikke er noget jeg bare lige ville hælde i min balje, og indtil andet er bevist vil jeg da også kraftigt fraråde andre at forsøge sig frem.

http://www.pesticideinfo.org/Detail_Che ... cotoxicity

Bare min mening.
Du har jo åbenbart misforstået det med "dyp". Det er ikke meningen det skal direkte i baljen. Du skyller korallen ren så du ikke får det fra dyppet ned i baljen.

Og så er der så meget man ikke vil ha ned i sin balje. Er 100% sikker på at hvis du fandt ud af hvad der er i fx Revive Coral Cleaner, som er nævnt lidt længere oppe. Eller Coral RX som sammen med revive nok er de to mest brugte koral dyp, som ikke er jod baseret, så ville du heller ikke ha dem ned i din tank. Men de skriver ikke hvad der præcist er i deres flasker. Coral RX skriver "Proprietary Blend of Natural Extracts." det kunne være fluesvampe ekstrakt hvem ved? Ville du ha det i din balje? samme med Revive... "based on plant extracts".

Begge de 2 koral dyp lover at slå nudis og fladorme ihjel og hvis det slår hvirvelløse dyr som fladorme og zoa nudis ihjel på 10 minutter. Så er det nok pænt giftigt, og ikke noget nogen af os vil ha direkte i akvariet..... også selvom det er fyldt med "naturlige" ting.

Kan hilse og sige at jeg selv bruger dettol.... fandt ud af det i den her tråd:
http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=587691

Har selv brugt det på acropora, zoas og xenias uden det har taget skade... og i højere koncentrationer(3ml pr 1l) end hvad der generelt anbefales i den tråd der.

Som Dettol selv skriver: "Dettol liquid is a concentrated anticeptic solution for anticeptic cleansing of minor cutaneous wounds caused by cuts, bites, grazes and insect stings."
Så hvis man ligefrem må bruge det direkte i et åbent sår... mon så ikke det går at dyppe en koral i det i 10 min?.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Rasp1977 »

Carsten skrev:Det kunne jo være fordi der ikke er mere i kolonien.

Men forstår slet ikke din skræk for at få liv i akvariet
Har bestemt ikke noget mod liv i akvariet, jeg vil meget gerne ha det, men bare ikke hvis det spiser de andre ting jeg har.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"