Tilføje alt krybet

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Tilføje alt krybet

Indlæg af Rasp1977 »

Hejsa

Tænkte på om der er en mulighed for at tilføje alt "krybet" pods, snegle, små søstjerner, orm af forskellige slags og alt det der følger med gode levende sten, men uden at tilføje nogen sten.
Jeg har et lille akvarium og for at få alt det med, så skal der en del lidt større sten til og det er der ikke plads til, men syntes det er rigtig fedt at kigge ind i akvariet når lyset er slukket og se alt det der kommer frem.

Kan man købe alt det et sted eller er sten den eneste vej frem?

Rasmus
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Re: Tilføje alt krybet

Indlæg af permadsen12 »

I princippet kan du købe ovenstående "løst". Der skal dog kun en ganske lille sten til for at du kan få det meste, specielt bakterie floraen og pods vil du få med en lille sten. Små slangestjerner vil formentlig også følge med sådan en sten. Med hensyn til snegle kan du købe 3-4 turbosnegle eller lign.

Med hensyn til små søstjerner, såkaldte asterina, så tror jeg vandende omkring dem er delte. Nogle er glade for dem, andre udrydder dem da du kan finde på at spise f.eks dine kalkalger. Asterina kan formere sig temmelig voldsomt, hvis de ikke holdes nede.

Så min anbefaling bliver:
- skaf en passende levende sten, eller to til podning. Du kan altid tage den op igen efter 2-3 mdr.
- køb nogle turbo-snegle.
- hvis du mod forventning ikke har fået små slangestjerner med stenen, kan de altid skaffes løst.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8350 Hundslund

Indlæg af Rasp1977 »

Tak for svaret.

Har allerede på mit nuværende 30 liter tilføjet 1 sten lidt større end en knyttet hånd og nogen 4 mindre med bløde koraller på, og det har ikke rigtig givet noget levende. Har set en lille orm ellers ikke noget.

Hvor kan man købe små slange søstjerner og pods løse, har søgt på det, men har ikke fundet noget. Måske fordi jeg ikke aner hvad de rent faktisk hedder.

Akvariet jeg er ved at lave for at erstatte det jeg har nu er kun 60 liter, så ville helst undgå turbo snegle, men det er jo nok muligt at finde nogen der er mindre.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

http://www.nordicreefshop.eu/Live-Foods ... Tisbe.html

Ved ikke lige hvor man køber slangestjerner. Du kan formentlig få/købe nogle hos den lokale saltvandsforhandler, men jeg er nu ret sikker på at du har dem, hvis du har tilført levende sten. De gemmer sig godt, og kan være meget små til at starte med.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"