LARVER! Pocillopora damicornis planula

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

LARVER! Pocillopora damicornis planula

Indlæg af ole kekkonen »

[video][/video]

fra coralreef.dk
Coral Publications har for nyligt delt denne fantastiske closeup video af Pocillopora damicornis planula larve, der svømmer rundt i en petris skål få timer efter solnedgang i ét af to eksperimentelle koralalvarier. Planula larven som mere ligner en fladorm end afkommet af en koral, bliver frigivet af moderkorallen og svømmer derefter rundt indtil de finder et passende sted. Først når stedet er fundet bosætter larven sig til den calciumudskillende polypkoloni som man ser i de voksne koraller. I modsætning til de fleste andre stenkoraller som udløser æg, sæd eller begge dele, så bliver æggene befrugtet internt i Pocillopora damicornis og planula larven svømmer ud gennem munden af polyppen på moderkorallen. Denne form for reproduktion gør Pocillopora til en god akvarie-kandidat, til trods for mange holder sig fra den da den potentielt kan besætte hele akvariet.
så kan man jo så spørge sig selv hvorfor evolutions biologer overhovedet bryr sig om hvad der er relateret til hvad ELLER MAN SKAL MÅSKE SKRIVE HVEM og hvordan forskellige dyr er relateret til hinanden?
Vedhæftede filer
metazoa system fra  http://www.ucmp.berkeley.edu/
metazoa system fra http://www.ucmp.berkeley.edu/
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LARVER! Pocillopora damicornis planula

Indlæg af pederrevnørd »

Fed video Ole, vildt at den ligner en fladorm så meget :-)
Har en del af disse aflæggere rundt omkring i baljen - fremkommet på denne måde.

Fedt synes jeg - tak fordi du delte den

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er så spændende! Jeg bliver stadig lige "blown away" når jeg sidder og ser video/foto af planulalarver og de faser de går igennem før de når koralstørrelse :shock:
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

WHAT! Dem har jeg massere af i min sump! Jeg troede det var en eller anden "hurtigløber" fladorm, jeg bare ikke havde hørt om!
Har dog ikke nogen Pocillopora. Måske kan det være min Stylophora, de er jo beslægtede?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Simon Lillebrohus skrev:WHAT! Dem har jeg massere af i min sump! Jeg troede det var en eller anden "hurtigløber" fladorm, jeg bare ikke havde hørt om!
Har dog ikke nogen Pocillopora. Måske kan det være min Stylophora, de er jo beslægtede?
Nej, det er nok bare fladorme/nøgensnegle eller lign. ;)
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Ja jeg tvivler også på størrelsen af dem, da man kan se dem med det blotte øje. Havde heller ikke skænket det tanken, før jeg så videoen. De ser ud, og bevæger sig, nøjagtigt som i klippet! Men det er jo nok bare en orm
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"