råd omkring fremstilling af akvarietop? *FÆRDIGT RESULTAT*
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2010
Re: råd omkring fremstilling af akvarietop? *så er der handlet*
Hejsa alle, her lige nogle af mine erfaringer,
Når man bruger MDF kan det være en rigtigt god ide at tage sig tiden til det og samle det med dybeler og lim (dog ikke lige 9mm:-), mdf kan have en tendens til at flække hvis emnerne skrues sammen, specielt uden forboring.
Til gengæld er materialet genialt at arbejde i da man kan fræse i det med flotte resultater selv.
Hvis man laver en synlig topkasse kunne man måske også overveje klarlakeret birke-krydsfiner, birk er en relativt hård træsort, dvs. ret uimodtageligt for fugt og nem at lukke overfladen på med lakering, det er ski** pænt og er i en lys og indbydende farve. Jeg har tidligere lavet møbler i det.
Når man bruger MDF kan det være en rigtigt god ide at tage sig tiden til det og samle det med dybeler og lim (dog ikke lige 9mm:-), mdf kan have en tendens til at flække hvis emnerne skrues sammen, specielt uden forboring.
Til gengæld er materialet genialt at arbejde i da man kan fræse i det med flotte resultater selv.
Hvis man laver en synlig topkasse kunne man måske også overveje klarlakeret birke-krydsfiner, birk er en relativt hård træsort, dvs. ret uimodtageligt for fugt og nem at lukke overfladen på med lakering, det er ski** pænt og er i en lys og indbydende farve. Jeg har tidligere lavet møbler i det.
(Dont fear) The Reefer.
- JaizEdelmann
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4171 Glumsø
- Saltvand siden?: 2011
Side tip: Hvis du ikke blir tilfreds med din maling kan du jo tage kontakt til et folie firma, f.esk. dem som pakker biler ind i folie også lige tage et par hundrede kroner med til kaffekasen og spørge om de ikke lige gider og pakke dit stykke plade ind 

Reef Room - 430l Display / 250l. Sump
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=45888
Skimz IBox 20 Nano
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=55727
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=45888
Skimz IBox 20 Nano
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=55727
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2012
Kunne du tænke dig, at lægge nogle af dine billeder ud?MoG skrev:Jeg skal hel sikkert nok tage billeder af det.. Selve kassen er samlet nu, men jeg skal nok tage billeder som viser hvordan det er skruet sammenJeg er lidt spændt på det færdige resultat selv!
Men håber det bliver godt..

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Ja! Og jeg har jo selv skrevet at jeg ville vise reultatet frem!
Men jeg ville jo allerhelst vise nogle billeder i dagslys ! Og det har bare ikke passet med at jeg har haft tid, godt lys, osv.. Men garanterer at de nok skal komme meget snart! Jeg er selv ret tilfreds med det.. Er glad for at det er lavet i 9mm mdf, for det er muligt for mig, selv at løfte toppen af, når jeg lige har hævet lampen (hvilket er super nemt på en maxspect!). Men den skulle nok ikke være meget tungere før den ville begynde at blive lidt uhandy! 

Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Så er der lidt billeder af det færdige resultat... Genskinnet fra blitzen får noget af det til at se lidt underligt ud.. men den er altså sort! 
Hjørnerne af de tykke lister, står på akkvariekanten med filt-dutter under. Selve kassen er lavet så den går ned over (ca.4.5cm) og dækker alurammen. på bagsiden er der lavet plads til at div. ledninger kan gå mellem akvariekanten og kassen uden at blive klemt.
Desuden er øverste del lavet sådan så jeg kan lægge en topplade på, hvor der er hul i Midten der er lidt større end lampen.. Så der kan lukkes helt af for lyset , så det ikke skinner op i loftet... Men tror ikke jeg gider ligge den i..

Hjørnerne af de tykke lister, står på akkvariekanten med filt-dutter under. Selve kassen er lavet så den går ned over (ca.4.5cm) og dækker alurammen. på bagsiden er der lavet plads til at div. ledninger kan gå mellem akvariekanten og kassen uden at blive klemt.
Desuden er øverste del lavet sådan så jeg kan lægge en topplade på, hvor der er hul i Midten der er lidt større end lampen.. Så der kan lukkes helt af for lyset , så det ikke skinner op i loftet... Men tror ikke jeg gider ligge den i..
Morten
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Re: råd omkring fremstilling af akvarietop? *FÆRDIGT RESULTAT*
ser godt ud er ret vild med din sten opsætning
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: råd omkring fremstilling af akvarietop? *FÆRDIGT RESULTAT*
Jeg takker!
Er også selv blevet ret tilfreds med både resultatet af top og stensætning.. Sådan burde det have set ud fra start af! Men man kommer jo på nogle ideer hen af vejen...

Er også selv blevet ret tilfreds med både resultatet af top og stensætning.. Sådan burde det have set ud fra start af! Men man kommer jo på nogle ideer hen af vejen...

Morten