Hvad for nogle problemer er der i og omkring akvariet?
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5450 Otterup
- Saltvand siden?: 2013
Hvad for nogle problemer er der i og omkring akvariet?
Hej
Som led I min uddannelse, vil jeg prøver at konkretisere de problemstillinger der er i og omkring akvariet, det skal så i sidste ende munde ud et koncept eller en ide der er udviklet ved hjælp af jer
Og I den forbindelse, vil jeg meget gerne høre Jer her på forum, om hvad for nogle problemer der har været med, og omkring jeres akvarier.
Jeg har selv kun haft ferskvands akvarium i 6 år, og syntes det er utroligt spænende når det køre godt:D og lige knapt så sjovt når det køre dårligt, Så nu øjner jeg muligheden for at se om jeg igennem mit uddannelse kan hjælpe med at gøre disse problemstillinger mindre
har desværre ikke noget kendskab til salsvandtakvariet univers, så derfor er det ekstra spænende at høre om de problemer i har med jeres hobby:D
de problemer som jeg ser er:
• EL forbruget: selv om jeg har 2x80w t5 rør, og fuval fx5 pumpe på mit 500L, syntes jeg stadig at det bruger for meget strøm, (kan næsten kun være værre ved et salsvandtakvarium )
• Rod: der er mange dingenoter i, og uden for akvariet, og man skal bruge noget til at måle en ting, og noget andet til at måle noget tredje, kunne være rart hvis man havde en boks der bare kunne det hele.
Jeg er sikker på at der mange flere små eller store problemer som jeg håber I vil dele med mig
MVH
Manley
Som led I min uddannelse, vil jeg prøver at konkretisere de problemstillinger der er i og omkring akvariet, det skal så i sidste ende munde ud et koncept eller en ide der er udviklet ved hjælp af jer
Og I den forbindelse, vil jeg meget gerne høre Jer her på forum, om hvad for nogle problemer der har været med, og omkring jeres akvarier.
Jeg har selv kun haft ferskvands akvarium i 6 år, og syntes det er utroligt spænende når det køre godt:D og lige knapt så sjovt når det køre dårligt, Så nu øjner jeg muligheden for at se om jeg igennem mit uddannelse kan hjælpe med at gøre disse problemstillinger mindre
har desværre ikke noget kendskab til salsvandtakvariet univers, så derfor er det ekstra spænende at høre om de problemer i har med jeres hobby:D
de problemer som jeg ser er:
• EL forbruget: selv om jeg har 2x80w t5 rør, og fuval fx5 pumpe på mit 500L, syntes jeg stadig at det bruger for meget strøm, (kan næsten kun være værre ved et salsvandtakvarium )
• Rod: der er mange dingenoter i, og uden for akvariet, og man skal bruge noget til at måle en ting, og noget andet til at måle noget tredje, kunne være rart hvis man havde en boks der bare kunne det hele.
Jeg er sikker på at der mange flere små eller store problemer som jeg håber I vil dele med mig
MVH
Manley
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Hvad for nogle problemer er der i og omkring akvariet?
Faktisk super spændene tråd - håber når du er færdig du samler op i en oversigt
Tror de fleste har problemer med værdier og alger - ikke teknik og forbrug
Stadigt interesseret ?
Tror de fleste har problemer med værdier og alger - ikke teknik og forbrug
Stadigt interesseret ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
hej
ja er meget er interaseret i alle de problemer der eventuelt kunne være:D
skal have lavet en oversigt, til videre brug i projektet og vil med garanti poste den i denne tråd
kunne også være sjovt at se om man eventuelt kunne lave en guide over de problemer der nu viser sig at være:D
men ind til videre vil jeg blive glad hvis folk vil poste de problemer de har omkring det at have saltvandsakvarie:D og alt er velkommen:D
MVH
manley
ja er meget er interaseret i alle de problemer der eventuelt kunne være:D
skal have lavet en oversigt, til videre brug i projektet og vil med garanti poste den i denne tråd
kunne også være sjovt at se om man eventuelt kunne lave en guide over de problemer der nu viser sig at være:D
men ind til videre vil jeg blive glad hvis folk vil poste de problemer de har omkring det at have saltvandsakvarie:D og alt er velkommen:D
MVH
manley
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Hej Manley
Det vil hjælpe os en del hvis du fortæller hvilken uddannelse du er igang med
Det har alligevel lidt at sige ift. hvilken retning du søger.
Det vil hjælpe os en del hvis du fortæller hvilken uddannelse du er igang med

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
hej
uddannelsen heder produktudvikling og teknisk integration.
i dette semester skal vi lære om hvordan man inkludere brugeren i udviklingen af produkter
og ud fra problemerne kommer op med nogle ideer/koncepter der løser disse problemer som man har ved salsvandtakvariet
i næste semester skal vi så lave en prototype af det vi er kommet frem til.
så jo flere problemer der kommer jo mere har jeg at arbejde med.
så kom endelig med de problemer der nu måtte være, intet er for småt intet er for stort
MVH
manley
uddannelsen heder produktudvikling og teknisk integration.
i dette semester skal vi lære om hvordan man inkludere brugeren i udviklingen af produkter
og ud fra problemerne kommer op med nogle ideer/koncepter der løser disse problemer som man har ved salsvandtakvariet
i næste semester skal vi så lave en prototype af det vi er kommet frem til.
så jo flere problemer der kommer jo mere har jeg at arbejde med.
så kom endelig med de problemer der nu måtte være, intet er for småt intet er for stort
MVH
manley
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8350 Hundslund
- Saltvand siden?: 2012
Noget som alle med saltvands akvarium bruger meget af er strøm, men det er vanskeligt at gøre så meget ved nu hvor man kan købe led lamper og stream pumper.
Men de ting jeg lige kan komme på kunne være:
Nyt design af sump, ved ikke lige hvad det skulle være, men måske opdelt på en anden måde end man normal gør.
Varme/køling, om sommeren bliver det for varmt og vinter skal man varme på det.
Fugt, en måde at kondenserer og genanvende fordampet vand fra akvariet.
Nem måde at måle basale vandværdier fra en computer, temperatur, salt, ph osv, måske noget der selv kan danne grafer så man kan se det nemt over tid.
Tilføjer mere hvis jeg kommer i tanke om noget.
Men de ting jeg lige kan komme på kunne være:
Nyt design af sump, ved ikke lige hvad det skulle være, men måske opdelt på en anden måde end man normal gør.
Varme/køling, om sommeren bliver det for varmt og vinter skal man varme på det.
Fugt, en måde at kondenserer og genanvende fordampet vand fra akvariet.
Nem måde at måle basale vandværdier fra en computer, temperatur, salt, ph osv, måske noget der selv kan danne grafer så man kan se det nemt over tid.
Tilføjer mere hvis jeg kommer i tanke om noget.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
bill gates ville på et tidspunk pumpe koldt vand op fra undergrunden for at køle ned overfladen.jeg kan forestille mig det rigtig dårlig ide fordi varme udvækslingen mellem atmosfæren og havetsoverflade fra sådan en giga pumpe må være enorm og for ikke at tale om mængden af vandet og de økolgiske forstyrrelser der måtte blive.
vi kan måske ikke være med på den skala B.G sikkert kan betale sig fra men det kunne da være sejt at se på fra sidelinien sådan lidt trukket tilbage og hurtigt
vi kan måske ikke være med på den skala B.G sikkert kan betale sig fra men det kunne da være sejt at se på fra sidelinien sådan lidt trukket tilbage og hurtigt
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej.
Jeg tror grunden til at tråden ikke kommer op i fart, er at saltvands-sporten allerede er ret veludviklet på teknik fronten.
Man kan købe computere til saltniveau, redox, ph, dosering osv. Det er bare lidt dyrt - Det må du godt gøre noget ved
Vi knokler alle for at holde styr på kemien. Normen er at teste med kemiske testsæt, som er bøvlede og tit unøjagtige.
Udviklingen er der hvor vi kan få fotospetrumeter i håndkøb til en del ioner, ligesom der findes multi versioner til lab brug - men også de tager tid, og kan være svære at udføre uden fejl.
Kort sagt, så tror jeg du har taget fat på lidt af en udfordring..
Jeg tror grunden til at tråden ikke kommer op i fart, er at saltvands-sporten allerede er ret veludviklet på teknik fronten.
Man kan købe computere til saltniveau, redox, ph, dosering osv. Det er bare lidt dyrt - Det må du godt gøre noget ved

Vi knokler alle for at holde styr på kemien. Normen er at teste med kemiske testsæt, som er bøvlede og tit unøjagtige.
Udviklingen er der hvor vi kan få fotospetrumeter i håndkøb til en del ioner, ligesom der findes multi versioner til lab brug - men også de tager tid, og kan være svære at udføre uden fejl.
Kort sagt, så tror jeg du har taget fat på lidt af en udfordring..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis der er køligt vand i undergrunden, hvor kommer så alle de varme kilder fra på Island?ole. skrev:bill gates ville på et tidspunk pumpe koldt vand op fra undergrunden for at køle ned overfladen.jeg kan forestille mig det rigtig dårlig ide fordi varme udvækslingen mellem atmosfæren og havetsoverflade fra sådan en giga pumpe må være enorm og for ikke at tale om mængden af vandet og de økolgiske forstyrrelser der måtte blive.
Og lige som at temperaturen falder når man kommer op i højderne, stiger den jo længere ned man kommer.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
En akvarie computer, der har et brugervenligt interface og kan måle for flere at de gænse ting vi måler for, så som Ca Kh og Mg. Samt ikke koster en formue
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det var vidst lige under springlaget det herCarsten skrev:Hvis der er køligt vand i undergrunden, hvor kommer så alle de varme kilder fra på Island?ole. skrev:bill gates ville på et tidspunk pumpe koldt vand op fra undergrunden for at køle ned overfladen.jeg kan forestille mig det rigtig dårlig ide fordi varme udvækslingen mellem atmosfæren og havetsoverflade fra sådan en giga pumpe må være enorm og for ikke at tale om mængden af vandet og de økolgiske forstyrrelser der måtte blive.
Og lige som at temperaturen falder når man kommer op i højderne, stiger den jo længere ned man kommer.