Ultimativ "dødsensstille" returpumpe og setup?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Ultimativ "dødsensstille" returpumpe og setup?

Indlæg af Fiskivandglas »

Pumpe:
Jeg går med overvejelsen om at købe en returpumpe og jeg kan forstå på mange som har "red dragon" pumperne, at de er vitterligt HELT stille..
Problematikken er at jeg søger en returpumpe som ikke engang har den velkendte "brummen".. jeg har en Sicce silence 3.0 nu, men den brummer og selvom det ikke er meget, så irriterer det mig.

Derfor, kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre fra nogen som har erfaring med red dragon pumpen og hvorvidt man kan høre en brummen?

Måske er det også utopisk af mig, for med ydelsen af pumpen, vil en brummen nok også altid være der, men jeg er interesseret i at høre om det bare er muligt at teknikken har bevæget sig meget frem at der nu findes en pumpe som overhovedet ikke brummer?

Lys:
Jeg har et Maxspect G2 110W LED lys over akvariet nu, men blæseren som køler lyset larmer. :-(
Jeg har derfor kigget på "Silent Storm" LED lamperne som efter hvad jeg forstår ikke har den blæser?
Jeg forstår ikke helt hvordan de lamper kan være så billige i forhold til andre og leder derfor efter erfaringer og anbefalinger om netop disse lamper?
Er der med andre ord en hage ved dem? Kan man holde SPS'ere og LPS'ere under dem eller? :-)

Overløbet:
Jeg tilretter overløbet til et durso overløb. Jeg har pt. det klassiske, lige op og ned overløb, men er der nogle ulemper ved durso setuppet? :-)
Overløbet var og er dog ikke dét som larmede mest. Faktisk var det lampen som larmede mest, men jeg skal til at lukke op for akvariet igen indenfor ca. 6 måneder og drømmer lidt om et setup som er 100% lydløst.. næsten som om teknikken, sump osv. stod i et andet rum. :-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Re: Ultimativ "dødsensstille" returpumpe og setup?

Derudover kører jeg med tunze cirkulationspumper.

Og akvariet er et kubeakvarie 60x60x60 med 45 l. sump. Btw. :-)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Alpha og omega for at få en returpumpe lydløs er en ordentligt silikoneslange mellem pumpen og rørsystemet.

Så inden du investerer mange penge i en RD-pumpe, så prøv at stil din nuværende på en filtersvamp og kobl den til systemet med 30 - 40 cm blød silikoneslange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde en RD pumpe, og selvom den var droslet en del ned, synes jeg ikke at der kom nogen lyd fra den.
Det meste lyd der kom fra hele setupet var luftboblerne i skummeren, og så lidt vand der rislede fra fragment akvariet.

Men støj er noget meget individuelt.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Det har jeg gjort og der var stadig den brummen fra selve pumpen. Præcis som du beskriver.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Carsten skrev:Jeg havde en RD pumpe, og selvom den var droslet en del ned, synes jeg ikke at der kom nogen lyd fra den.
Det meste lyd der kom fra hele setupet var luftboblerne i skummeren, og så lidt vand der rislede fra fragment akvariet.

Men støj er noget meget individuelt.
Dét har du fuldstændig ret i. :-) Lyd er meget individuelt. Nogle gange er producenterne meget ivrige efter at sælge deres produkter og er lidt for kreative mht. specifikationerne, så derfor tænkte jeg at det var bedre og langt mere relevant at få anbefalinger fra brugerne af pumpen.

Jeg har ikke vand i akvariet pt. og er midt i at undersøge alt til bunds før det sker.

Mht. skummeren så investerer jeg i en tunze 9206 på et tidspunkt.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg har Silent storm lampen på 150 cm. Jeg er meget tilofreds med den. Jeg synes den giver nogle gode farver, men jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med. Jeg har SPS uden problemer under den, blandt andet Acropora, montipora, stylopora osv. Der er flot vækst på dem alle.
Der er ingen blæser på lampen, den kører 100 % passiv køling - og der derfor 100% lydløs.
Jeg tror den er billigere end de andre af flere grunde.
1. Den er ikke programmerbar
2. Der er "kun" blå og hvide dioder
3. Mærket er ikke så kendt som fx maxspect, radion osv.
Du kan evt se billeder af lyset i min tråd(via linket i min signatur) og du er selvfølgelig velkommen til at stille flere spørgsmål hvis der er andet du vil vide ;)
Og hvis det på nogen måde nogen måde kan være til hjælp, kan jeg se du bor tæt på - Så du skal være velkommen til at komme forbi og se lyset :)
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Kanon :-) tak for svaret.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg kan heller ikke høre hverken den mindste brummen, eller andre lyde fra min RD mini 3500 retur.

Da den havde kørt i 2 måneder syntes jeg den pludselig var begyndt at brumme en smule. Jeg tænkte, det var da godt nok hurtigt den allerede skal afkalkes. Årsagen var dog simpelhen, at jeg havde mast en trådkurv ned i sumpen som pressede bundpladen på pumpen ud imod bagruden på sumpen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af Elliott »

Smart med Durso overløbet, det havde jeg ikke set før. Jeg havde tænkt at fylde overløbet med biobolde for at fjerne rislen (+evt. bio effekt) men det virker måske ikke lige så godt?
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Perfekt mht rd pumpen :-) dér er mit julegave ønske.. :-)

Jeg har også fyldt biobolde i overløbet og det tager en hel del af støjen, men durso lyddæmpningen tiltaler mig mere :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Den biologiske effekt er minimal, og der opsamler sig en del slam i overløbet som ikke kan komme væk, med mindre du tømmer overløbet.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Ja, jeg ved at effekten er minimal, men støjniveauet blev sænket. Når det er sagt, så er det et helvedes til besvær at tømme det for at få alt det snask op som samler sig. Så jeg er helt klart mere til en durso løsning ;-)
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

Samler der sig ikke også en masse slam i bunden af overløbet med durso løsningen..

(det er selvfølgelig nemmere at rense op med en pumpe eller hævert når det ikke er fyldt med biobolde)
Elliott

Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Elliott skrev:Samler der sig ikke også en masse slam i bunden af overløbet med durso løsningen..

(det er selvfølgelig nemmere at rense op med en pumpe eller hævert når det ikke er fyldt med biobolde)
Du har ret. Det er meget lettere at rense hvis der ikke er bolde i. :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Fornyeligt læste jeg om en som havde lavet en durso "xl", hvor det korte rør ikke var så kort endda.
Det gik næsten helt ned til bunden af overløbet, så slam automatisk blev suget op af dursoen.
Om det så holder over tid, ved jeg ikke, men det forhindrer i det mindste at der bliver dødt vand i bunden.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Dén idé er jeg helt med på! Det hele hjælper jo på det! :-)
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

Carsten skrev:Fornyeligt læste jeg om en som havde lavet en durso "xl", hvor det korte rør ikke var så kort endda.
Det gik næsten helt ned til bunden af overløbet, så slam automatisk blev suget op af dursoen.
Om det så holder over tid, ved jeg ikke, men det forhindrer i det mindste at der bliver dødt vand i bunden.
Så vidt jeg har forstået virker durso overløbet ved at hovedrøret tager næsten alt vandet og man justerer kuglehanen på hovedrører sådan at vandstanden stiger stille og roligt i overløbskammeret til der løber den sidste smule i durso'en som så bestemmer vandstanden i overløbskammeret.. (dursoen laves så den sidder ca. 5 cm. under overløbskanten right?) hvorfor laver man så ikke bare hovedrøret så det kun lige stikker op igennem bunden af akvariet? På den måde vil slam ryge direkte med i sumpen og man undgår stillestående vand.. jeg kan ikke se hvad ideen er med at røret stikker xx cm. op i kammeret men der er sikkert en forklaring som jeg bare ikke lige har fanget??
Elliott

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft durso i flere akvarier, og har aldrig brugt det med at have en hane på overløbet.

Har du overvejet hvad der kan ske hvis et eller andet en snegl kommer over i overløbet. den vil med 100% sikkerhed suse lige ned og sætte sig i hullet.
Og det er et h....... besvær at komme til at hive noget op fra overløbet, hvis akvariet bare er af nogenlunde størrelse
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Jeg har haft durso i flere akvarier, og har aldrig brugt det med at have en hane på overløbet.

Har du overvejet hvad der kan ske hvis et eller andet en snegl kommer over i overløbet. den vil med 100% sikkerhed suse lige ned og sætte sig i hullet.
Og det er et h....... besvær at komme til at hive noget op fra overløbet, hvis akvariet bare er af nogenlunde størrelse
Skal blandt indrømme, at jeg har stadig en udvendig sump til gode :beer:

Men kunne man ikke sætte en rist på, som passer derpå? Ligesom den rist som man kan sætte på Aqua Bee's pumper, der netop søger for, at der ikke kan komme snegle ind. Denne kunne vel laves i lidt større format, så rillerne stadig er for små til snegle men stadig store nok til, at svæv og sådan kan passere? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Henning har et stykke rillet rør til at sidde langt nede: tjek evt hans tråd her på side 3 kan det anes:

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 5&start=60

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre

Indlæg af Pontoppidan83 »

Det må være min tråd Carsten har set. Det skal siges jeg efterfølgende har ændret på det så dursoen nu sidder på sikkerhedsrøret. Sikkerhedsrøret er forlænget ned til lige over bunden af overløbet, og en gang om ugen laver jeg et "toilet-skyl" ved lukke hovedrøret af så vandet stiger op til dursoen. Når vandet er tilpas højt lukker jeg for luftindtaget, og dermed bliver hele overløbet tømt og al slam bliver suget med ned i sumpen.

Jeg vil ikke anbefale at du har durso på hovedrøret, jeg fik det i hvert fald aldrig gjort lydløst. Overvej i stedet at finde en form for filter at sætte på toppen af hovedrøret så sneglene ikke ender halv nede i røret.

Tråden er her, og jeg kan sige at systemet efter jeg fik flyttet dursoen over på sikkerhedsrøret faktisk er 100% lydløst. Eneste lyd man kan høre er en svag summen fra lampeblæserene, skummeres motor og returpumpen.

Her er tråden. Den video der er postet er inden jeg ændrede systemet, men jeg opdaterer den lige imorgen :)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=56005
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

På billederne af Hennings akvarie er det næsten lavet som jeg tænkte: Hovedrøret ikke stikker ret langt op i overløbskassen og har en si monteret. Hvis sien sidder helt nede ved bunden, ophober der sig ikke slam i overløbet da det kommer med ned i sumpen og man behøver ikke "skylle ud en gang om ugen"
Elliott

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Elliott skrev:På billederne af Hennings akvarie er det næsten lavet som jeg tænkte: Hovedrøret ikke stikker ret langt op i overløbskassen og har en si monteret. Hvis sien sidder helt nede ved bunden, ophober der sig ikke slam i overløbet da det kommer med ned i sumpen og man behøver ikke "skylle ud en gang om ugen"
Mit er lavet magen til Hennings, blot med en ekstra lille fiks detalje: Oven på sien er der limet et "dummy" rør som rager op over overløbet. På den måde kan jeg nemt trække sien op, rense den og sætte den på plads igen (jeg kender godt nok en bønnestage med ufattelig tynde spaghetti arme, som måske kan nå hele vejen ned i overløbskassen, men det koster en mindre formue i øl, at få ham til at hjælpe. Foretrækker så vidt muligt også at kunne ting selv)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

PoulD skrev:Mit er lavet magen til Hennings, blot med en ekstra lille fiks detalje: Oven på sien er der limet et "dummy" rør som rager op over overløbet. På den måde kan jeg nemt trække sien op, rense den og sætte den på plads igen (jeg kender godt nok en bønnestage med ufattelig tynde spaghetti arme, som måske kan nå hele vejen ned i overløbskassen, men det koster en mindre formue i øl, at få ham til at hjælpe. Foretrækker så vidt muligt også at kunne ting selv)
Kanon input :K
Elliott

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"