hjælp

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

hjælp

Indlæg af barethomas »

jeg har lige opfyldt en gammel drøm med et Reefmax aquael 112L saltvand. Men jeg tror jeg har indstillet det forkert.. Eller dvs den mangel fulde brugsforvirring er ikke den store hjælp. Jeg har sammen med akvariumet købt en cirkulationspumpe- Tunze, hedder den vist :P
Hvor skal jeg sætte pumpen og hvordan skal den monteres? Der er magneter med, men skal den sidde inde hvor fiskene kommer til at være? De kan vel svømme ind i den og slå de små finner :crybaby: ?? Eller er jeg lige så blond som min hårfarve?
Skummeren? Er det den i midten af de 3 rum bagved? Der kommer nemlig ikke noget skum. Eller er det fordi cirkulationspumpen ikke er sat til?
Hvor meget vand skal der være i? Lige nu har jeg vand til ca 1 cm over de der strit halløjer, som jeg ikke kender navnet på. Men de sidder i hver side. Dvs ved filter rummet med de 4 lange filtre og ved det rum med noget svampet materiale i. Nøj jeg lyder dum, kan godt høre det.... Vandet er lige nøjagtigt oppe at røre glas låget under akvariets yder låg.
Jeg har en feeling om at jeg vil bruge jer meget herinde, så vær nænsom med drilleriet...
venligst, den meget grønne :pray:
Thomas Nielsen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: hjælp

Indlæg af MoG »

Hej! Og velkommen til..

Først og fremmest, læs evt. Wiki'en øverst på siden! :y super information .. Der får du svar på en masse!

Den tunze du har, skal monteres i akvariet med en magnet på hver side af glasset.. Du skal sørge for at der ikke er nogen døde zoner, mht cirkulationen! Hvis du LIGE har startet op, er det nok begrænset hvor meget der kan skummes af..
Senest rettet af MoG lør 24. nov 2012 23:09, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hejsa. Velkommen til. Har du læst denne gratis e-bog? http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf

Den sætter det grundlæggende på plads :y

mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Velkommen til.

Tunze-pumpen skal sidde indenfor. Fiskene skal nok holde sig væk. Hvad hedder din Tunze-pumpe ?

Med hensyn til akvariet, så kender jeg det ikke. Hvis du prøver at google det, kan du finde forskellige anmeldelser mv. Skummeren skal du nok ikke have de helt store forventninger til, og den skummer nok ikke rigtigt før der er noget skidt at skumme ud.

Held og lykke med din nye balje, og læs så så meget du kan herinde. Der er meget viden at hente her.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Det fungerer allerede virkelig fint og der bliver cirkuleret til ug og stjerne. Jeg gjorde som forhandleren sagde og satte stenene og så vand i, og så sand. Det fungerede altså ikke. Jeg blev anbefalet to sække sand. Dvs det ligner en masse små muslingeskaller, meget pænt, men alt alt for meget sand. Flere af stenene forsvandt, så op med stenene og noget af sandet. Det gør mig nu ikke noget, for siden herinde har allerede fortalt mig nogle gode fif omkring stensætning, men kan ikke sætte dem rigtigt da sandet er hvirvlet op, så jeg kan ikke rigtig se om der er passager til fiskene.
Ang skummeren, er den så først sådan rigtig i brug når der kommer liv? eller hvordan fungerer den egentlig?
Hvad mener i med døde punkter mht cirkulationen?
Jeg har prøvet at google det, men finder ikke noget om min tank. Men jeg tænker at så snart jeg bliver fortrolig med tingene så kommer det af sig selv..
Hvordan med lys? Og også hvordan med natlys?
Thomas Nielsen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

2 sække sand..? Hvis det er 2 sække á 8-10kg stykket, vil jeg mene det er ude i det lidt ekstreme! Til 112 liter!? Med døde zoner menes der, at du skal sørge for at der ikke er nogen zoner hvor der er helt Stillestående vand, hvor skidt og møg kan samle sig. Ved at rette dine cirkulationspumper korrekt, og laver du en god stensætning, kan du undgå de døde zoner!

Ja lad endelig din skummer køre, mens dit akvarie er under indkøring! Hvornår har du startet det op??

Mht . Lys kommer det helt an på hvad du har tænkt dig at dit akvarie skal indeholde! Om det er lyskrævende koraller du har tænkt dig at holde, eller om det bare er rent fiskeakvarie?
Månelys er ikke strengt nødvendigt..

Men læs endelig så meget du overhovedet orker herinde og på Saltvandswikien..
Morten
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Jeg er først startet op idag, og ja det var alt alt for meget sand. Men det ser ud til at være løst nu. Jeg vil meget gerne have lyskrævende koraller og fisk. Startende med de nemmere af slagsen.
Ang stensætningen, så har jeg en flad sten oven på 2 sten i venstre side. Tænker at der kan svømme fisk under og sætte sig noget ovenpå. Muligheden er der i hvertfald. I højre side har jeg stablet 7-8 sten oven på hinanden, men er lidt i tvivl om dette. Nogle af stenene hviler op af glasset, men gør det noget? Jeg har forsøgt at stable dem, så der er luft i mellem, for derfor at undgå døde zoner. Hvordan ved jeg om pumpen er rettet korrekt? jeg har en pumpe, hvilket blev anbefalet til størrelsen af akvariet
Thomas Nielsen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Thomas

Velkommen til.

Kan se du bor i Søborg.
Den forhandler du har handlet hos, er det den lokale Bonnie Dyrehandel?
Hvis det er, så er det godt nok der Thomas Friis (DSC) blev udklækket, men det er mange år siden snart.
Jeg ved ikke hvor megen erfaring med saltvand de har.

Den med den store mængde sand kunne tyde på, at de mest er vant til ferskvand, hvor man jo kører med tykkere bundlag.
Så kan deres rådgivning også bære præg af dette.
Bare en tanke.

Ellers tænk på flg:
Her inde er der stor begejstring for billeder.
Det kan være svært at vurdere mange ting, såsom en stensætning, ud fra en beskrivelse.
Så kan du tage billeder og lægge dem ind, når du gerne vil have en hånd, så er det et godt skridt på vejen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Stenene skal ikke op af glasset - så kan du ko ikke gøre glasset rent plus der er chance for at stenen ridser glasset - eller slår hul :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Så vidt jeg ved, har vi ikke saltvandsforhandlere herude mere, efter Thomas er lukket.
Ellers vil jeg da i hvert fald meget gerne vide det ;)
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Og her er højre side, som godt nok hviler op af glasset. Men synes det er svært bare at stable. Men er det helt dumt ikke at kunne gøre glasset rent nogle steder?
Og her er højre side, som godt nok hviler op af glasset. Men synes det er svært bare at stable. Men er det helt dumt ikke at kunne gøre glasset rent nogle steder?
Som det ser ud pt
Som det ser ud pt
Hov jeg fik byttet rundt på teksten. Men sådan ser det ud lige nu, men tænker jeg jo stadig har tid til at omrokere??
Hvorfor er det egentlig det skal køres ind i en måneds tid? Skal jeg fremgro noget ud fra hvad der er i tanken nu eller er det udelukkende værdierne som skal være i orden?
Jeg har købt det hele i Tårnby mini zoo. Jeg kender gode dyrehandelen i Søborg, men mener ikke de har nogen saltvands afdeling... Den tætteste er vist klovnefisken på Frederiksberg.
I må meget gerne komme med foreslag til opbygningen da jeg godt vil ha det helt fint, med plads til mange muligheder. Jeg har også tænkt på en evt pyramide af stenene i højre side. Det er forhandleren, der har anbefalet antallet af sten.
Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Nu fik jeg ændret det en smule, så der er frit hele vejen rundt.. Hvordan ser det ud? Når nu det kun er sten indtil videre, er det svært at finde ud af om det vil fungere når der kommer liv i. Vil jo godt både ha koraller og fisk
Vedhæftede filer
Billede0562.jpg
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Først, velkommen til vores dejlige hobby:)

Ang. stensætningen ville jeg sætte stenene udelukkende op af bagvæggen evt. i en pyramide, og så holde dine to sidevinduer fri, så du kan gøre dem rene med en skraber. Har du sten op af den ene siderude, vil der vokse kalkalger nedenunder, som du ikke kan gøre noget ved pga. stensætningen.

Som det står lige nu, synes jeg det ser lidt rodet og usymmetrisk ud, men det er jo bare min holdning:)

Ved en pyramideopsætning kan du også´få din cirkulationspumpe ned i midten, og på den måde få en mere optimal cirkulation. Lige nu ser det ud som om, bunden kommer til at mangle cirkulation.

Ellers ser det fint ud..

Der er da flere der bor i nærheden af dig, og det kunne da være en fin håndsrækning, hvis nogle af dem ville komme på besøg hos dig og give dig lidt gode råd og se din teknik:)

Held og lykke med din nye balje:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Tak for alle de fede råd:) Det hjælper mig virkelig meget. Det er nu ikke min mening at det skal se symetrisk ud. men jeg har bestemt mulighed for, som det er nu, at få pumpen ned i midten. Så er det bare lige hvordan jeg får sat ledningen pænt. Lige nu er den ret synlig, da jeg har taget pumpen ned:)
Jeg ville bestemt ikke ha noget imod at give en kop kaffe til en saltvandsakvariker, hvis en skulle ha lyst til at komme forbi og se og give råd:) Jeg tager imod alt den hjælp jeg kan:)
Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Billede0564.jpg
Jeg tog lidt af dit råd Christina, til mig og atter en gang omrokerede tingene. Nu er jeg faktisk ret godt tilfreds med mit setup:) Hvad gør jeg så fra nu af, når tingene ser ud til at køre? Hvornår tjekker jeg vandet for værdier? Er det ikke først inden jeg skal ha liv i? Nogen som kender skummer systemt på reefmax aquael? Der sidder nemlig en luftventil, som når jeg løsner den, så kommer der en masse luftbobler op af skummeren, men når den er strammet til, så sker der ikke noget.. men der bør vel heller ikke komme noget skum endnu??
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg kender ikke dit akvarie, men du skal justere luftventilen så skummeren begynder at lave bobler, som så gerne skal samle sig til skum og blive presset op i skummerkoppen. Jeg går ud fra at du har blandet salt i vandet på nuværende tidspunkt? For så er det bare med at få hele systemet sat i gang med indkøringsfasen.

mvh kenneth

mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg er meget glad for kaffe :) Jeg er dog ikke super erfaren selv, men vil da mene jeg har styr på det grundlæggende. Så hvis du er interesseret, kan jeg da godt kigge forbi en eftermiddag/aften :)
Du kan bare sende en PB med et telefonnummer hvis det har interesse - Så tager vi den derfra :)
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Jeg har købt modnet vand, så alt skulle være fint. Nu er jeg bare i starten af indkøringsfasen. Og tænker derfor over om tingene har det flow, der skal være. Temperatur, lys osv. Jeg har omkring 1000 spørgsmål pt. Skal ventilen bare løsnes præcis så meget at boblerne begynder??
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:Skal ventilen bare løsnes præcis så meget at boblerne begynder??
Du skal starte med at åbne op så der kommer bobler. Og så skal du justere den op, indtil boblerne står oppe i skummerhalsen. Det er meningen at der så stille og roligt dannes fast skum, som bliver skubbet op i selve koppen. Her skal det gerne samle sig til noget der minder om alt imellem the og kaffe.

Hvis koppen bliver hurtigt fyldt med vand, skal du skrue ned for luften.

Det kan godt være noget nørkleri at indstille en skummer. Men det er vigtigt.

Mvh kenneth

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Thomas,

Beklager hvis jeg kommer til at lyde lovlig hård, men det er vel ment.

Jeg synes de sten du har købt er særdeles triste, og jeg personligt ville give dem tilbage hvor du havde købt dem - og få nogen rigtige levende sten, med lækre former og biologi.

De er essentielle for din opstart - og jeg personligt synes ikke de klæder sin balje.

Håber kritik også er ok - velkommen til en dejlig hobby og forum :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Hey Kenneth.. ja, det er lidt noget nørkleri:) og der samles lidt vand i skålen. Men hvis jeg skruer bare en my mere ned, så er der slet ikke nogen bobler. Men kommer skummet ikke af protein osv i vandet? Der er jo på nuværende tidspunkt vel ikke rigtig noget i min tank. Andet end levende sten, sand af skaller og selvfølgelig modnet vand. Jeg tænker, noget som der ville komme skum af??
Hey Peder.. Jeg har aldrig set levende sten før, så jeg har ikke nogen ide om hvordan "en god sten" ser ud. Jeg tager imod al kritik, men har jo betalt en god sum kr for disse sten. Som jeg ikke kan få retur nu.. Men hvordan skal sten se ud efter din mening og hvor kan jeg se "gode sten" henne? For min interesse er jo også et flot akvarie:)
Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af barethomas »

Skal stenene have en hel anden form, eller er levende sten, sådan formmæssigt som sten nu er? Forhandleren Tårnby mini zoo garanterede mig at de var levende. Dog lå prisen på den her på 80 kr kg, hvor de andre de havde, men udsolgt pt, kostede 110kr kg. Har jo ikke lyst til at der skal gå et halvt år før de er noget levende i dem:) Men selve opbygningen, ikke på billedet, men irl, synes jeg personligt ser ret cool ud. Og jeg forestiller mig hvordan det ser ud med koraller osv på dem. Men er jo også helt grøn, så mangler noget erfaring i hvordan stensætningen kunne gøres anderledes.
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vil give Peder ret, de sten ser noget kedelige ud, det er meget sandsynligt at de er levende.
Kan du ikke se om der er nogen som vil sælge nogle privat. Og så sælg de sten du har som "sumpsten"
Sten som ligger i sumpen og ikke bliver set.
De flade sten ser også meget massive ud, er det "afrikanske havefliser"??
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"