Min balje er lidt frustrerende, efter 1/2 år. 10/12-UPDATE!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Min balje situation er lidt frustrerende, efter 1/2 år

Indlæg af MoG »

Poul--> Jeg oplevede ikke at det blev værre når der blev fodret.. DET KUNNE NEMLIG IKKE BLIVE VÆRRE! :G Ikke dermed sagt at din teori ikke holder vand (hø hø) .. men jeg kunne som sagt ikke se om det blev værre. Jeg fodrede blot ekstra, fordi jeg havde læst at ro og tilstrækkelig foder skulle afhjælpe de hvide pletter :wink: Ingen reje nej.. endnu! :wink:

Peder--> Selvom min erfaring inden for det salte område stadig er relativ kort, kan jeg sagtens følge dig ang. bakterieflora og vandværdier. Jeg kan jo godt selv se nu, at det er gået alt for stærkt, selvom det havde fået lov at stå i 4 måneder før isætning. Men dette slag over snuden og alle 100 kronesedlerne som er skyllet ud i toilettet, har gjort at jeg lige tænker mig om en ekstra gang næste gang når der skal fisk... Nu skal jeg først have stabile vandværdier, droppe hanevandet og lave nogle vandskift med Osmosevand, når jeg får anlægget hjem! :hehe:

Jeg kontrolmålte igen igår... Stadig ingen Nitrit eller Nitrat.. begge sagde 0!

Glæder mig til at få styr på, og måle nogle ordentlige værdier! med det nye salt og osmose vand, er jeg ganske fortrøstningsfuld! :y
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Min balje er lidt frustrerende, efter 1/2 år. UPDATE!

Indlæg af MoG »

En lille update.... Mine to klovne og kauderni har hele tiden spist og svømmet lystigt rundt... dog har jeg lagt mærke til at de to klovne har fået lidt pletter det sidste stykke tid! men de har været meget aktive og spist meget når der er blevet fodret.... idag så jeg at den mindste klovn pludselig var så fyldt med pletter, at den næsten var helt hvid... Havde på fornemmelsen at løbet var kørt for den. Hertil aften begyndte den så pludselig at farer rundt og stille sig lodret i overfladen... prøvede et ferskvandsdyp, hvilket så ud til at hjælpe. Den døde dog senere på aftenen.

Hvad kan forklaringen være på at klovnene pludselig får pletter..!!? de kom i som de første for snart 2 måneder siden.. og der har ingenting været..? de har spist og spist + været meget aktive...

Jeg har tænkt at blande vand til vandskifte imorgen via mit nye (brugte) osmoseanlæg, ("sponseret" af Pederrevnørd.. takker endnu en gang)! :GO og droppe hanevandet....... og så må jeg jo se hvordan det går... Det ser dog lidt sørgeligt ud efterhånden, da der kun er en kauderni og en Ocellaris tilbage i de 275L... :wink:
Morten
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

MoG skrev:En lille update.... Mine to klovne og kauderni har hele tiden spist og svømmet lystigt rundt... dog har jeg lagt mærke til at de to klovne har fået lidt pletter det sidste stykke tid! men de har været meget aktive og spist meget når der er blevet fodret.... idag så jeg at den mindste klovn pludselig var så fyldt med pletter, at den næsten var helt hvid... Havde på fornemmelsen at løbet var kørt for den. Hertil aften begyndte den så pludselig at farer rundt og stille sig lodret i overfladen... prøvede et ferskvandsdyp, hvilket så ud til at hjælpe. Den døde dog senere på aftenen.

Hvad kan forklaringen være på at klovnene pludselig får pletter..!!? de kom i som de første for snart 2 måneder siden.. og der har ingenting været..? de har spist og spist + været meget aktive...

Jeg har tænkt at blande vand til vandskifte imorgen via mit nye (brugte) osmoseanlæg, ("sponseret" af Pederrevnørd.. takker endnu en gang)! :GO og droppe hanevandet....... og så må jeg jo se hvordan det går... Det ser dog lidt sørgeligt ud efterhånden, da der kun er en kauderni og en Ocellaris tilbage i de 275L... :wink:

hvor meget foder du ?
læste lige hele din tråd efter jeg kom med mit ? :)
any ways har 4 fisk og en reje i 400l pt og fodre hmm ca hver 2-3 dag '
Senest rettet af TroJanRds man 29. okt 2012 00:36, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hver anden dag.. Artemia og flage.. Blander det nogen gange lidt.. Men jeg plejer at stå og smide lidt i af gangen, så så meget som muligt bliver spist.. Slukker også cirk ..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Morten.

Jeg er enig med de fleste i, at det måske er gået for hurtigt og med lidt for mange fisk på en gang.
Det ser ikke så voldsomt ud, det du har kommet i, men i et nyt system er belastningen måske for meget.
Og når det først begynder at tippe den forkerte vej, så bliver det selvforstærkende.

Jeg ville, i din situation, sætte mig på hænderne og holde øje.
Hold øje med værdierne, giv minimalt med foder og hold så vidt muligt fingrene fra tanken. Og pas dine vandskift.
Lad endelig være med at putte alle mulige ting og sager i, for at rette op på diverse ubalancer.
Lad det rase ud, så skal systemet nok rette sig.

Jeg taler af erfaring.
Har været igennem samme tur for år tilbage, hvor alt gik galt.
Jeg fik de råd, som jeg har beskrevet ovenfor og som jeg til sidst fulgte.
Jeg skulle selvfølgelig liiige prøve at hjælpe systemet lidt på vej, med det resultat at jeg satte den gode process i stå.

Det med osmoseanlægget er et rigtig godt skridt på vejen.
Hanevand kan være noget biks - der har jeg også været.

Held og lykke

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej Erik

Ja, selvom det ikke er voldsomt hvad der er kommet i, så har det åbenbart været nok! :wink:

Min plan er også at lade være med at tilføre hverken fisk, andre dyr, medicamenter o.lign. Skal have gang i osmoseanlægget idag og blander 60 liter og gør det samme om en uges tid. Det skal bare have lov at rette sig stille og roligt.

Jeg gentager nok mig selv: Men hold da op hvor det irriterer mig at det hele vælter nu fordi jeg er for hurtig.. da jeg har haft masser af tålmodighed i de første 4 måneder hvor det bare stod og hyggede sig... :rolleyes:
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Hey Morten,

Det lyder da godt nok træls med de problemer som du har været igennem.

Jeg har en teori om hvad der kan være en medvirkende faktor til dine uheld.
Jeg er jo selv ligeså ny som du, indenfor saltvand så nogen må lige rette mig, hvis jeg er helt gal på den :wink:

Da du skrev om din meget lange opstart, uden at have noget levende i de første fire måneder, slog det mig...
Noget af det mest spændende ved saltvand er for mig også det som man ikke kan se. Bakterierne.

Min teori er.
Når du køber levende sten til dit setup, så medfølger der en masse gode bakterier :f1:
De bakterier lever af ammonium.
Det som jeg forestiller mig er sket, det er at dine gode bakterier simpelthen er sultet.
Hvis du har ladet dit setup stå i fire måneder, uden at dine bakterier har haft føde, så formere de sig ikke og dør stille og roligt.

Efter du har ventet og føler at du er klar, så tænker jeg at dit system måske er gået i stå mht. de gode bakterier.
Det kan sagtens være en forklaring på, at du aldrig har kunne måle hverken NO3 eller NO2, hvis der ikke er nogen bakterier til at nedbryde affaldet og lave de stoffer.

Det som jeg gjorde da jeg startede var at smide en klovnefisk i baljen, kort efter opstart sådan at der var føde til mine bakterier. (en meget lille klvonefisk i øvrigt)

Jeg ved ikke om jeg er gået helt gal i byen, men så må nogen jo rete mig :y

Jeg håber at du får bedre held i fremtiden :GO

Mvh peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Peter det lyder som samme opstartsmetode man bruger ved de der "hurtigt opstarts bakterie kulturer" man kan købe på flaske.

Der hælder man det der sovs i og så en hårdfør fisk til at fodre bakterierne og så skulle man være igennem indkøring på 1 uge eller lign
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med mindre de sten har været rengjort med klorin eller lignede, burde der være masser af snask inden i dem.
Som med tiden nedbrydes og spises af bakterierne.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Når ja hvis stenene er fyldt med snask, så er der jo selvfølgelig føde til dem i en begrænset periode :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Takker for svarene, og teorien (petercw) :wink:

de ca 15kg levende sten er købt af Ukchris da han lukkede sit 882liters ned. der var masser af liv på dem. Men om jeg ligefrem har ventet for længe skal jeg ikke kunne sige....
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Det kan sagtens være at min teori er mere teori, end det er virkelighed, det skal jeg ikke kunne sige :wink:

Jeg er nu os blevet mere til flaske bakterier og døde opstart, siden jeg selv startede mit eget og gjort mine dyre erfaringer, ligesom du.

Jeg glæder mig til at se hvordan dit system køre i den næste tid :h
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Jeg vil lige give et par råd, men det er salvfølgelig surt med alle de uheld men:

Køb et godt osmoseanlæg og et med silikatfilter og poosterpumpe og et hvor det hele er bygget sammen i en enhed. Det koster ca. 2500 kr. Eks. et vertex det bruger jeg og de fungere super.

Kører din skummer som den skal ? Laver den noget snask som lugter ?

Du skal i gang med vandskifte og skift 20 liter 1 gang hver uge og brug noget kvali-salt eks. fra aquamedic.

Brug 50 gram rowaphos om måneden. Enten i en filtersok eller reaktor. Reaktor er lidt bøvlet men er bedre.

Pas på med et fodre for meget og brug kun frost en gang om ugen og kun en halv tablet.

Få nogle nemme koraller i som kan bruge lidt af nitraten eks. kenya træer, xenia.

Sæt nogle makroalger i. Du kan altid senere købe en gul kirurg som æder det du ikke kan fjerne manuelt.

Start op på VSV eller bare vodka og sukker. 1 gram sukker og 1 cl vodka pr. dag.

Hvis der er kan du komme forbi og få et kenya træ af mig og lidt xenia.

Det var nogle af mine erfaringer. Jeg har også engang kun brugt vandhane vand og jeg døjede med slimalger. Det stoppede først da jeg fik et osmose anlæg.

mvh
Senest rettet af Kasper j. tirs 30. okt 2012 16:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Min balje er lidt frustrerende, efter 1/2 år. 25/11-UPDATE!

Indlæg af MoG »

En lille update/opsummering... Jeg har, som omtalt i en anden tråd, fået rokeret rundt på sten, bundlag osv.. Og der er intet levende tilbage udover snegle og en eremit. Efter Min Roden rundt, har jeg skiftet 2x 70 liter vand.. Og der er som sagt skiftet til osmosevand!

Jeg har været ude og hente lidt koraller hos Bruno der er ved at lukke ned. Så nu håber jeg de alle klarer den! Bruno var så flink, samtidig at give mig lidt med til at buffe min Ca lidt..

Det der så undrer mig lidt er, at jeg bruger osmosevand, min Po4 ligger på 0.04 og ingen No3 kan måles.. MEN der har den sidste halvanden uges tid begyndt at komme lidt brune tråd/slimalger nogle steder på sandet.. (kun på sandet!) der er samtidig lidt grønne græs -agtige alger på en del af stenene.. Men jeg bilder mig selv ind at de er på retur (ligner det ihvertfald!) :wink: Hvorimod de brune tråd alger synes at brede sig lidt..

Jeg kan bare ikke lige lure hvad grunden skulle være... ?? Der er naturligvis frigivet en masse i vandet efter jeg har skrabet i bundlaget og rykket sten.. Men skiftet til osmosevand, flere store vandskifte , skiftet salt til red sea coral pro.. osv.. Burde jo have hjulpet lidt!
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Morten, det er jo kun vandet du tester på, derudover kan bundlaget vel sagtens indeholde en del næring.

og ellers er 0,04 i fosfat jo stadig lidt over hvad der normalt anses for accetabelt (< 0,015) og kan vel godt holde liv i lidt alger. Algen er din ven :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Du kan nok ikke undgå en algeopblomstring efter at have rodet i bundlag og flyttet sten. Vent med at foretage dig noget til algerne er væk igen. Det du har lavet gør at du får en ny men forhåbentlig kortere indkøringsperiode.
Der går lang tid inden alt dit hanevand er ude af systemet da det jo kun bliver fortyndet ifbm. vandskifte.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jamen jeg afventer bare situationen så! :wink:
Leif--> det skal dog siges at jeg har skiftet 140liter vand plus alt det der hele tiden bliver fyldt på af osmolatoren.. Det må vel efterhånden være ihvertfald 40 liter vand siden omrokeringen .. Så små 180-200liter osmosevand ialt , ud af de i alt ca 300 reelle liter vand i systemet.. Men ja, der er nok lang vej endnu inden handvandet er helt ude af systemet..

Jeg må bare se tiden an..! :wink:
Morten
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

MoG skrev:Jamen jeg afventer bare situationen så! :wink:
Leif--> det skal dog siges at jeg har skiftet 140liter vand plus alt det der hele tiden bliver fyldt på af osmolatoren.. Det må vel efterhånden være ihvertfald 40 liter vand siden omrokeringen .. Så små 180-200liter osmosevand ialt , ud af de i alt ca 300 reelle liter vand i systemet.. Men ja, der er nok lang vej endnu inden handvandet er helt ude af systemet..

Jeg må bare se tiden an..! :wink:
Hej Morten.

Du skriver at du har skiftet 140 liter vand, men højere oppe i tråden, skriver du 2 X 70 liter.
Der er stor forskel på de to ting. Når du skifter de 70 liter anden gang, fjerner du jo ikke kun hanevand, men også noget af de første 70 liter osmosevand. Det osmolatoren tilsætter kan du heller ikke tage med i regnestykket. Det erstatter jo fordampet H2O, altså helt rent vand.
Regnestykket må være således: det første vandskifte er reelt men nummer 2 fjerner ca. 50 liter gammelt vand og ca. 20 liter osmosevand fra det første vandskifte = ca. 120 liter vand udskiftet.
Næste gang du skifter 70 liter vand, vil ca. halvdelen være osmosevand og den anden halvdel vil være gammelt vand.
Det 4. vandskifte vil bestå af klart mest osmosevand og kun ca. 25% gammelt vand.
Håber det giver lidt mening.

Mvh. Stig.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Læs denne her, måske der er snavs i de sten du har købt....

http://reefkeeping.com/issues/2008-07/nftt/index.php

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tak for linket Peder..

De sten jeg købte var fra UKchris da han lukkede sit 882 liters ned.. Han købte tørre sten hos Carsten og han kørte med dem i et år, til jeg så købte dem. Men derfor kan der nok godt have ophobet sig en masse... Men det kan jeg jo reelt ikke gøre meget ved nu? Ud over at pille dem op.. Men jeg kunne måske også lige prøve at se tiden lidt an..?
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Min balje er lidt frustrerende, efter 1/2 år. 10/12-UPDATE!

Indlæg af MoG »

Så har jeg forsøgt mig med lidt nyt... Jeg fik skaffet nogle chaeto alger, men har droppet det igen og smidt dem ud.. Var begyndt at få noget cyano-lignende noget, så jeg har Idag pakket hele baljen ind i sort afdækningsplast! Så giver jeg det en chance til torsdag uden lys, og ser om det har hjulpet! Jeg har for en uge siden fået lidt koraller i, men de fleste havde fået fine farver og polypperne helt ude.. Så jeg håber de klarer den! :wink:

Værdierne er :

Po4 0.04
No3 0
Ca 410
Mg 1200 (lidt lav, men skal have den buffet)
Kh 9.6
Salt 1.026
Ph 8
Temp 25 grader

Jeg havde ellers fået negle chaeto alger, men har droppet dem igen.. For nu!

Jeg undrer mig lidt over de cyano lignende alger, men giver det som sagt en chance med mørkelægningen..
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"