Theis skrev:
, jeg ændrede i stenopsætningen, havde taget stort set alt levende op i en balje, og så tilføjede jeg lidt nyt levende sand. Tror det kan have givet et skub i nh4.. Så fik jeg vidst smidt fiskene for hurtig i, desværre
Mit bud ville være, at du ved at ændre på din stenopsætning, har fået frigivet nogle ting som det
aldrig var meningen skulle ud i vandsøjlen.
Dette kan forrykke balancen, specielt for Po4 og sikkert også No3 og - muligvis både Nitrit (No2?) og ammonium.
De første er skadelige for dine koraller, de sidste for dine fisk.
Hvad siger din Ph?
En faldende Ph er en indikator, som lidt svarer til når vi har feber.
Når vi får feber er det jo ikke feberen der er sygdommen, men det er tegn på at der er noget galt.
Det samme med en faldende Ph. Det i sig selv er ikke et problem, men er et tegn på at der er noget under opsejling.
Falder Ph FOR meget, så bliver Ph´en i sig selv problemet, men det er en anden problematik.
Man kunne i dit til fælde hævde, at det jo ikke er ret store mængder der bliver frigivet.
Men det kan udløse en selvforstærkende reaktion, som er umådelig svær at bremse.
Et fald i din Ph påvirker Kh, som så påvirker Ca osv osv.
De øvrige værdier hænger også sammen når uheldet først er ude.
Min gode biologven sagde i anden forbindelse, som mindede om denne, at man lige så godt kunne sætte sig op og s.... i akvariet.
Det er heller ikke ret store mængder der kommer ud, men der er fa.... meget l... i det.
At du samtidig har tilført nyt, oven i købet levende sand, har ikke bedret situationen. Systemet har sikkert været rigeligt udfordret inden det kom i.
Alle ændringer skal ske gradvist og så kun en ting af gangen.
Omrokeringer er efter min mening en stor belastning for systemet. Især hvis man ikke har så meget vand at gøre godt med.
Der er forskel på, om du laver det i et Nano eller i et 600L Du kan tillade dig mere i et større system.
Erik