Optimal størelse på akvarium
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8350 Hundslund
- Saltvand siden?: 2012
Optimal størelse på akvarium
Hejsa
Jeg er efter en 5 - 6 år fra hobbyen vendt tilbage igen og har i første omgang startet mit lille 30 liter "test / karantæne" akvarium op. Planen er at når jeg en gang er flyttet igen "ukendt dato, men huset er til salg" så vil jeg ha mig et større akvarium igen. Jeg havde den gang et 320 liter som jeg var rigtig glad for, men ville altid gerne ha noget større.
Så nu har jeg googlet lidt på akvarier og kommet frem til at hvis jeg skal ha et i den størrelse jeg allerhelst vil op i "1000 liter og op efter" så er det et anseeligt greb i lommen efter penge. Så tænkte at jeg måske skulle bygge mit eget. Ved godt man kan købe et brugt, og det vil jeg heller ikke udelukke, men simpelthen for at holde mine muligheder åbne.
Og nu til mit egentlige spørgsmål.
Hvad er den optimale dimension på et akvarium hvor man stadig kan nå bunden og fra bagsiden stadig nå fronten.
Jeg gætter på at alt over 70 cm højt vil kræve man smider trøjen, men hvor dybt (L*H*D) kan man lave det og stadig nå?
Hvis det nu skulle være bygget ind i en væg, så man ikke kan komme til fra fronten f.eks.
Hvad har i af dimensioner på jeres og hvad syntes i om det? Noget i ville ændre hvis i kunne?
Mvh
Rasmus
Jeg er efter en 5 - 6 år fra hobbyen vendt tilbage igen og har i første omgang startet mit lille 30 liter "test / karantæne" akvarium op. Planen er at når jeg en gang er flyttet igen "ukendt dato, men huset er til salg" så vil jeg ha mig et større akvarium igen. Jeg havde den gang et 320 liter som jeg var rigtig glad for, men ville altid gerne ha noget større.
Så nu har jeg googlet lidt på akvarier og kommet frem til at hvis jeg skal ha et i den størrelse jeg allerhelst vil op i "1000 liter og op efter" så er det et anseeligt greb i lommen efter penge. Så tænkte at jeg måske skulle bygge mit eget. Ved godt man kan købe et brugt, og det vil jeg heller ikke udelukke, men simpelthen for at holde mine muligheder åbne.
Og nu til mit egentlige spørgsmål.
Hvad er den optimale dimension på et akvarium hvor man stadig kan nå bunden og fra bagsiden stadig nå fronten.
Jeg gætter på at alt over 70 cm højt vil kræve man smider trøjen, men hvor dybt (L*H*D) kan man lave det og stadig nå?
Hvis det nu skulle være bygget ind i en væg, så man ikke kan komme til fra fronten f.eks.
Hvad har i af dimensioner på jeres og hvad syntes i om det? Noget i ville ændre hvis i kunne?
Mvh
Rasmus
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Re: Optimal størelse på akvarium
Nu kender jeg ikke din kropsbygning, men jeg er lille og tyk, og jeg havde en akvariet på L110*D70*H60. - Der havde jeg allerede problemer med at nå ind bagved, uden at skulle stå og vakle på en skammel.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg har 70cm til bunden. Det er mildest talt noget bøvl 
Jeg kan kun nå bunden med fingerspidserne 10cm inde i akvariet - alt andet kræver dykkerbriller eller sådan en gribefætter-pind.
... jeg vil dog ikke undvære højden, så jeg lever med det.
/Kim

Jeg kan kun nå bunden med fingerspidserne 10cm inde i akvariet - alt andet kræver dykkerbriller eller sådan en gribefætter-pind.
/Kim
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Jeg er 1.90 og normal af bygning, så vil tro jeg kan klare 70 cm høj, men skulle jeg være så fjollet at bygge et akvarium der er 100 cm dyb, så kan jeg i hvert fald ikke nå noget. Men et dybt et af slagsen giver jo helt andre muligheder for at lave spændende stenopsætninger og sådan noget.
Anders, hvad er det for et gitter du bruger som fragment hylde?
Anders, hvad er det for et gitter du bruger som fragment hylde?
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Det er en stykke eggcrate fra en gammel lysarmatur, som jeg har limet på en algemagnet 

Mvh:
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Smart, kan man være sikker på at det ikke afgiver et eller andet til vandet. Hvis det nu er billigt Kina plastik?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
+1 elsker min balje, men korallen der vælter er altid der hvor man ikke kan nå - men ville aldrig undvære størrelsen på min balje.Nolan skrev:Jeg har 70cm til bunden. Det er mildest talt noget bøvl
/Kim
Når man taler om str, synes jeg mest det er økonomi og fysisk plads man skal tage hensyn til
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
mit gamle akvarie havde en højde på 70 cm, og en dybde på 80 cm.
Det var hammersvært at nå ned på bunden blot lidt inde i akvariet.
Jeg reddede ved at kunne komme til akvariet fra begge sider.
Det nye akvarie jeg har købt, er 10 cm lavere, men tilgæld meget dybere - 130 cm.
Men det står så jeg kan komme til fra 3 sider. Her bliver det så lyset der kan skabe problemer, da det vil sidde ivejen
Det var hammersvært at nå ned på bunden blot lidt inde i akvariet.
Jeg reddede ved at kunne komme til akvariet fra begge sider.
Det nye akvarie jeg har købt, er 10 cm lavere, men tilgæld meget dybere - 130 cm.
Men det står så jeg kan komme til fra 3 sider. Her bliver det så lyset der kan skabe problemer, da det vil sidde ivejen
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Peder, det er dæleme er flot akvarium du har dig der. Det er sådan noget jeg har et billede af i hovedet når jeg tænker på hvad jeg kunne tænke mig at lave. Hvem der bare havde et frit værelse der stødte op til stuen 
På et af billederne kan man se akvariet inde fra værelset hvor det står og baggrunden på akvariet er blåt. Er det noget du har klistret på ydersiden af akvariet og hvad er det?

På et af billederne kan man se akvariet inde fra værelset hvor det står og baggrunden på akvariet er blåt. Er det noget du har klistret på ydersiden af akvariet og hvad er det?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Vores ferskvandsbalje er 70 cm højt og 80 dybt, ligesom Carstens. Det er noget bøvl at nå noget på bunden (ender altid med en våd skulder/T-shirt).
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Tak for rosen,Rasp1977 skrev:Peder, det er dæleme er flot akvarium du har dig der. Det er sådan noget jeg har et billede af i hovedet når jeg tænker på hvad jeg kunne tænke mig at lave. Hvem der bare havde et frit værelse der stødte op til stuen

Og det jeg har sat bagpå er såmænd blot blåt gennemsigtigt gavefolie købt hos den lokale boghandler - det giver ledt ekstra effekt at det er lidt gennemsigtigt(når man husker at ha ryddet op i baglokalet

Held og lykke med din balje
mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jeg har samme halvgennemsigtig blå baggrund (sponsoreret af Gilleleje rev). Jeg har imidlertid en væg med hvide synopal sten et par centimeter bag akvariet. Det så li'som på en måde en smule forkert ud
så jeg satte en cremefarvet plade imellem. Har stadig en smule af den dybdegivende gennemsigtige effekt men fik så også , p.g.a. af pladen, en let spejlende effekt, så man svagt kan ane en spejling af stensætningen i baggunden.

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Det ser i hvert fald ret fedt ud med det blå skær i baggrunden, det ser meget dybere ud end det egentlig er. Helt sikkert noget jeg skal eksperimentere med når jeg en gang får mig et større akvarium.