Jeg har haft akvarium siden 90’erne men begyndte først med saltvand i 2005. Jeg har haft saltvand af to omgange, afbrudt i et par år af en lang rejse til udlandet. Mit første saltvandsakvarium var et 95 liters juwel med en MCE600 skummer der hang på siden og en 250 watt HQI så der var godt med lys til sps og tridacna muslinger.
I 2010 købte jeg et 37L Aquatic Nature akvarium for at have noget saltvand i huset. Jeg havde bl.a. en mandarinfisk der spiste frostfoder. 37L blev hurtigt for småt til koraller og fisk. Dog måtte jeg vente lidt med opgradering da jeg vidste jeg skulle flytte.
I dag har jeg et sort Red Sea Max 250 som jeg købte brugt i september 2011. Jeg har forsøgt at lade være med at ændre alt for meget på det, men man kan jo ikke lade være

- Blæserne som jeg har modificeret til at køre ved lavere spænding (pga. støjen de laver ved alm. spænding).
Et tunze powerhead for at skabe mere cirkulation.
En Hailea køler, der sørger for at holde temperaturen under 28 grader.
En tunze osmolator til automatisk vandpåfyldning.
Jeg overvejer også en doseringspumpe til at tilsætte Ca, KH osv. da det er besværligt at skulle hælde i manuelt.
Fisk:
- Ocellaris klovn
Palet kirurg på ca. 10 cm
2 pseudochromis fridmanii
4 stribede damsel
En blå damsel
En blå-gul damsel
- Grøn Rhodactis
Grønne skiveanemoner
Røde skiveanemoner
Grønne Zoa
Sinularia
Gul Acropora
Seriatopora caliendrum med lyserøde spidser
Hjernekoral
Lilla gorgonia med brune polypper
Candy cane koral
Montipora
Solkoral
Boblekoral
Porites
Omkring jul 2012 var der kommet god balance i baljen og korallerne begyndte at vokse. Det gik endda så godt at jeg har passet koraller for en vis anden her på forum som ikke kan lade være med konstant at pille ved sit setup, hehe.
Der er mange sten i mit akvarium og jeg overvejer en mere luftig stensætning med nogle søjler, det er bare lige at finde tid til at føre det ud i livet. I mellemtiden agerer stenene biologisk filter og ophober sikkert også en del næringsstoffer pga. den lave cirkulation.
Jeg har været udstationeret i fire måneder hen over sommeren 2012 og har i perioden fået konen til at passe akvariet, og det er gået overraskende godt (det kunne have gået meget værre). Der har været et par gange jeg har skullet lave fjernsupport via Skype, men det har altid kunne løses. Det var primært osmolatoren der gjorde knuder da sensoren har det med at kalke til og da den gamle dykpumpe stod af. Da vandværdierne ikke fik så meget opmærksomhed har korallerne ikke vokset så meget som normalt og der er kommet en del alger. Det eneste der ikke klarede 'ferien' uden problemer var en gul acropora som har mistet meget af vævet og som er i farezonen for helt at dø. Jeg håber jeg kan redde den nu hvor vandværdierne er på vej tilbage til normal.
Marts, før afrejse Juni, hjemme på besøg (før og efter kalkalgerne er fjernet) Jeg håber på at kunne vise nogle billeder senere på året hvor jeg er sluppet af med de grønne og brune alger, så man igen kan se de fine lilla kalkalger.
Tak til alle jer på forum og på det nu hedengangne nordicreefforum.dk, i har hjulpet meget både med viden og fragmenter.
MVH storm