Jeg har valgt en lidt anden vej, da et indlejret system, ifølge min egen erfaring, altid vil have en begrænsning ét eller andet sted.
Min akvariecomputer er baseret på et stykke hardware, som oprindeligt var en netværksharddisk. Det er en Linksys NSlu2 men det kunne lige så godt være ethvert andet stykke hardware, der kan køre en Linux og har USB og netværk.
Et glimrende stykke billigt hardware kunne være RaspberryPI, som koster omkring 250kr. Alternativt en gammel PC men så bliver strømforbruget lidt højt....
Jeg bruger Gembird SIS-PM (http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... S-USB.html) som styrede stikkontakter og USBTenki (http://www.raphnet.net/electronique/usb ... dex_en.php) som analoge indgange. Begge kobles på USB-bussen og dermed er det skalerbart i det uendelige (næsten...).
Jeg har gang i en alternativ firmware til USBtenki, som lader mig sætte et PWM signal på et par udgange, til styring af pumper eller lys, men jeg har ikke rigtigt kørt med det endnu. Behovet har ikke været der.
Indtil videre kører jeg med:
Lys
Dosering vha. standard 220V doseringspumper
Temperaturmåling, varme og køling
Måling af pH i tanken og i kalkreaktoren samt styring af kalkreaktorens pH vha magnetventil.
Automatisk påfyldning af osmosevand vha flydekontakter (jeg har 8 flydekontakter i systemet)
Styring af osmoseanlæggets påfyldning af akvariets osmosebeholder
Semi-automatisk vandskifte (kræver lige at man manuelt drejer et par kuglehaner for at koble om mellem osmose- og saltvands-beholderen resten klarer den selv. Det gamle vand ledes til kloak-afløb.)
Ozon dosering (indtil videre tidsbaseret, uden redox-måling, men kun fordi jeg ikke har gidet kode det endnu)
Den har kørt et års tid uden de helt store problemer. Jeg har dog en leak et sted, som får den til at crashe med et par ugers mellemrum. Indtil videre et det "løst", ved at starte processen i et loop, så den re-spawner ad sig selv

Der er skrevet en del C-kode efterhånden og jeg arbejder hårdt på, at få det struktureret så meget, at det kan bruges af andre end mig selv.
Brugerinterfacet er i øvrigt web-baseret. Kodet i PHP. Det ville dog være forholdsvist enkelt at koble et LC-Display og nogle knapper på, så man har en lokal UI men behovet har ikke været der, da jeg jo alligevel altid har min smartphone på mig.
/Kim