Macro alger i overløbskassen...

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Macro alger i overløbskassen...

Indlæg af Bergenser »

Hejsa

Jeg er igang med en DIY LED lampe. I den forbindelse opstår der et spørgsmål om dyrkning af macroalger i overløbskassen. Der er vel ingen grund til at bruge ekstra penge på etablering af lys i sumpen, hvis man kan smide macroalger i overløbskassen, så længe der selvfølgelig er lys nok?

Nogen der har erfaringer med ovenstående?

Jeg spørg fordi jeg med fordel måske kunne placere en rød LED i den side hvor macroalgerne står. Mener at have læst et sted, at de er glade for rødt lys i 650nm området.

Mvh Bergenser
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Macro alger i overløbskassen...

Indlæg af JaizEdelmann »

Altså du kunne måske ligge dem i en pose i overløbskassen det har jeg set flere gøre, men jeg ville sgu være nervøs for det fløj en masse snask ned i nedløbene og blokere for vandet eller ihvertfald sløver det. Min cheato groede helt sindsygt under en alm. bord lampe så tror de ligeglade så længe de for lys, selvom de måske gror bedre under et vidst spektra tror jeg nu nok det skal gro hvis det er fosfat eller nitrat til dem og de for lys :)
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Med lidt tagrende net eller lignende, kan man vel forhindre at det smutter i nedløb?

Et tillægspørgsmål til overløbskassen:
Kan det lade sig gøre at undgå overfladehinde i overløbskassen, hvis man bruger durso?

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bergenser skrev:Med lidt tagrende net eller lignende, kan man vel forhindre at det smutter i nedløb?

Et tillægspørgsmål til overløbskassen:
Kan det lade sig gøre at undgå overfladehinde i overløbskassen, hvis man bruger durso?

Mvh Bergenser
Et tagrende net tager kun de store ting som kunne komme i overløbet. men det er nu ikke det som er "farligst", det er alt det slam som samler sig oven på de alger.
Og mængden af alger er også meget begrænset i et overløb.

Angående durso, så har jeg aldrig haft haft nogen hinde på overfladen.
Det kan være at der løber for lidt vand gennem overløbet.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"