Nej den tager intet.
Du skal en anden vej tror jeg.
1: Jeg er begyndt at skifte mere vand - har 250 liter plus
sump på 80 liter - vand ialt nok 225 liter.
Skifter 30 liter om ugen - Osmosevand med nye silikatfiltre
2: Renser skummerkoppen 3-4 gange ugentligt selvom der kun står 2 xcm vand i den. Indersiden af koppen bliver alligevel helt belagt med et bruligt lag = mindre effektiv afskumning
3: Og det er her, jeg tror, der er noget at hente: Jeg tager et powerhead og renser alle sten meget omhyggeligt ved at blæse powerheadet på sten, i alle huller overalt - pas på dine
koraller - de skal sidde fast eller fjern dem
Det giver et forfærdeligt svineri, men efter en lille halv time er vandet klart igen.
Processen gentages hver anden dag.
Jeg tror, at algerne lever af alt muligt snask, der lægger sig på og i hullerne på stenene. for de sidder ikke rigtigt fast på stenene.
Efter disse tiltag synes jeg, at jeg kan se, at algerne forsvinder, men det tager tid - mine
alger er ikke vatagtige mere og bliver mere brunlige, og så dukker der hvide (røde pletter = kalkalger op hist og pist) = algerne forsvinder. Lige nu ligger de som et 2-3 mmm lag oven på de angrebne sten. Andre steder er akvariet helt frit for dem - måakw pga cirkulationen!!!
dette her har jeg kørt i 2-3 uger nu, og jeg er pt lettere optimistisk. Det er nu også bedre at kunne afhjælpe frem for at starte forfra, for hvad nu, hvis de kommer igen?? Der er simpelt hen bundet for mange penge i skidtet, så jeg kæmper og håber

- skriv endelig tilbage hvad du tror og hvordan det går