Jeg har nu bestilt mit akvarie og kan slet ikke vente med at komme igang med alt det sjove.
Derfor tænkte jeg at jeg kunne køre ud og skaffe diverse småting som pvc og en acryl-plade til mit overløb. pladen skal være sort, da dette passer bedst til den baggrung jeg havde tænkt mig.
Efter besøg i diverse byggemarkeder stod jeg dog tilbage uden plade. jeg kunne kun finde hvide og gennemsigtige plader.
Er der nogle der ved hvor de kan findes (hvis de da overhovedet findes gennemfarvede), eller har et bedre forslag?
bagsiden bliver malet sort, så det er overløbspladen der skal have være sort. (Altså den der skal være inde i akvariet. Håber jeg kalder den det rigtige, er jo virkelig rookie)
Jeg tror ikke helt du ved hvad jeg mener. Det er kassen der fører overfladevandet ned i den underliggende sump jeg skal have lavet. Af en sort plade eller noget lignende?
Jeg tror ikke sort akryl kan fås i ret mange byggemarkeder. Som regel er det jo klart akryl man bruger, når man skal lave forsatsvinduer, ruder til drivhuset o.l.
Juvelstruktur er sådan noget bøjeligt plast, som er god grobund for kalkalger og andet - nogen kan lide andre ikke. Jeg tilhører selv den sidste gruppe. Du kan evt. kigge her: http://akvarieudstyr.dk/database/vis_pr ... uktID=9134
Jeg dækkede mit med PU byggeskum. Andre bruger fliseklæber. Der er mange muligheder.
Jeg er nok også selv mest til en løsning som den der findes i Juwel akvarierne. (Der er også mange af alle de fine medlemmers akvarier der har en lignende sort kasse)
Tak for jeres fine forslag i øvrigt. Tænkte nok i havde noget i ærmerne
Pu skummet er i øvrigt også en mulighed jeg har overvejet efter at have set det et sted her på siden. Ser det helt integreret ud efter et stykke tid i akvariet?
Jimmi, hvor i landet bor du??
Hvis du snakker med Jens i Planteimporten, kan det være at du kan få lov til at købe noget sort opskummet pvc.
Det kan du lime med tagrende lim eller hvis det blot skal holde sig selv, med silicone.
Prisen må du ikke spørge om.
OK.
Ellers modtager jeg selvfølgelig gerne råd om hvor jeg kan finde noget i Århus, så jeg kan fordrive tiden inden den store dag hvor akvariet ankommer...
jimmi skrev:Pu skummet er i øvrigt også en mulighed jeg har overvejet efter at have set det et sted her på siden. Ser det helt integreret ud efter et stykke tid i akvariet?
Tjah.....
Jeg har bestemt mig for at rykke mit ud igen, da jeg syntes det ser lidt træls ud og fylder for meget... Men det er nok bare mig. Der er flere herinde, der har fået et rigtigt godt resultat ud af det.
Jeg har bare bygget et overløb i glas og limet noget sort baggrundsfolie på med silicone. Jeg tror jeg slap med en 40-50 kr. til hele akvariet. Hvis jeg havde råd ville jeg have købt Juwel baggrund, men gad ikke at give 500 for bagrund dertil. Du kan vidst få et lille indtryk af hvordan det ser ud, ved at kigge i mit galleri.
Jem&fix inde ved Hasle havde noget hvid, grå og sort acrylagtigt for et halv års tid siden.
Det er godkendt til fødevarer og er nemt at arbejde med. Jeg har ikke været derinde længe men det er da et forsøg værd.
--- Niels som ikke har en smart quote,
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Der var jeg inde i dag fordi jeg hørte fra tropefisken at de havde acryl plader på tilbud. jeg konstaterede bare at de ikke var sorte og gik. Måske skulle jeg tage et nærmere kig i morgen, der er jo ikke ret langt.
Er du tilfreds med akvariet? Det er et magen til jeg har bestilt, med 4 *39W T5 med lysstyring
Jps det fungerer helt fint, selv om jeg bøvler med brunalger på tredie måned nu. De sten jeg fik med akvariet har nok ikke været behandlet særlig godt (formentlig for lidt cirkulation og lys)
Det er dog begyndt at gå fremad nu, men det har kostet en del arbejde osv.
Må jeg lige spørge...Hvordan har du fået 6 39W rør ned i et orginalt armatur. Der er jo egentligt plads til tre? Kan den styring til lyset der kan købes til lamperne styre seks rør? For det lyder jo godt hvis det kan lade sig gøre det hele!!!
Hvor mange kilo sten har du i? Så ved jeg nogelunde hvad jeg skal ud og købe på den front..
Blæseren kører hele tiden, mest for at undgå for meget kondens i armaturet, når der er lys på kører den på fuld drøn. Der bliver temmelig varmt når armaturet er lukket. Fordampningen ligger på ca. 15-20 L ugentligt, så det er ikke så meget.
Akvariet står i spisestuen hvor havedøren næsten altid er åben, så der bliver ikke klamt i rummet.