første vandskite

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: viborg

første vandskite

Indlæg af michael risgaard »

hey forum, tror tiden er kommet til og lave et lille vand skifte i mit boyu 128l. efter og have fået en masse dejlig start hjælp på siden her, ville jeg nu spørge hvad i kan anbefale. mit salt balance er lidt lav så skal have den på plads også. mine saltværdier ligger på 1.021 målt med redsea hydrometer. jeg har læst en masse om opstart osv her på siden og lært en masse men er stadig lidt usikker nu da det er første gang jeg skal lave vandskifte. jeg købte akvariet for 14 dage siden ca, hvor jeg flyttede vand LS fisk og diverse blødkoraler, der er ingen fisk der er døde og for det utrænede øje syntes jeg faktisk det ser ret godt ud:)
havde lidt tænkt mig jeg ville skifte 10procent vand, er det ikke passende? på forhånd tak Michael
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: første vandskite

Indlæg af Jerslev »

10% er passende
en saltholdighed på 1.021 er for lav, men et flydehydrometer er for upræcist. Du bør investere i et refractometer
Du bør gå efter en salinitet på 1.026 - husk kun langsom ændring i saliniteten
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

jeg har også sådan et red sea salt måler den er vel præcis nok? Gunner i bonni brugte den ihvertfald den samme så gik ud fra den var ok :)

hvordan vil du anbefale jeg hæver den jerslev :)?
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

gør det med dine vandskift det vand du skifter kan du jo have lidt højere salt niveu på den måde for du hævet dit saltniveu stille og roligt
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

skal jeg så måske bare skifte to liter om dagen i et par dage. har en spand med Red sea coral pro salt. så vidt jeg kan læse mig frem til er det 38,2 g per liter, lyder det ikke meget rigtig? så røre man det bare op i en spand og tilføre det langsomt ? mvh Michael
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

JaizEdelmann skrev:gør det med dine vandskift det vand du skifter kan du jo have lidt højere salt niveu på den måde for du hævet dit saltniveu stille og roligt
Jeg har gjort nøjagtig det samme! Men se at få købt et refraktometer istedet... Det andet er for upræcist! :wink:

Det kan sagtens findes til 250-300kr..
Morten
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

michael risgaard skrev:skal jeg så måske bare skifte to liter om dagen i et par dage. har en spand med Red sea coral pro salt. så vidt jeg kan læse mig frem til er det 38,2 g per liter, lyder det ikke meget rigtig? så røre man det bare op i en spand og tilføre det langsomt ? mvh Michael
du nød til at købe et refaktormeter som de andre siger, du må ikke tilfører det til din tank før det 100% opløst, om du gør det i en dunk med låg så du kan ryste den eller en spand med et lille powerhead styrrer du helt selv, men det skal være opløst inden du hælder det i din displaytank ellers vil du heller ikke kunne måle saltindholdet korrekt
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

jeg må lige anskaffe mig et refraktometer. tak for hjælpen igen folkens :) men det kan vel ikke skade og skifte lad os sige to liter bare inden jeg får købt mig et Refraktometer eller er det bedre og gøre intet og lade saltbalancen være lav indtil? mvh
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

vent til du ved hvad salinity er og hvad salinity du laver, hvis alt trives er der ingen grund til at gøre noget som potentielt kan gøre det værrer
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Det har altid været en god rege, at man skal lade nytillavet saltvand stå et søgn med powerhead. Ellers kan det være for skrapt for fiskene og kan ætse.
det er ihvertfald, hvad jeg normalt gør - blander vandet dagen før, men har da også nogle gange blot ladet saltet helt opløse sig
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

de 38.2 gram pr. liter passer meget godt med 1.025 som de skriver, men da du skal have din op skal du jo bruge mere salt i pr liter for at få det udjævnet!
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

Hey hellfish hvor meget vil du sige jeg skal bruge per litter hvis jeg gerne vil have den lidt op? tænkte på og skifte en par liter om dagen med en par dages mellemrum for at skåne fisk og planter så meget så muligt, :) mvh
RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7400 Herning

Indlæg af RCOne23 »

http://www.aquacalculator.com/acalc/Home.html hvis du henter aquacalculator herfra, kan den beregne hvor meget salt du skal bruge.

Skide godt program, som har hjulpet mig en del. Den kan også holde styr på dine værdier osv..

Med venlig hilsen Rikard.
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

det prøver jeg lige og hente :)
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

Jerslev skrev:Det har altid været en god rege, at man skal lade nytillavet saltvand stå et søgn med powerhead. Ellers kan det være for skrapt for fiskene og kan ætse.
det er ihvertfald, hvad jeg normalt gør - blander vandet dagen før, men har da også nogle gange blot ladet saltet helt opløse sig
Det rigtigt ihvertfald en god tommelfinger regl til man har prøvet det et par gange, jeg vil sige opløsningstiden generelt kommer an på hvilket salt du har, kan huske det første jeg kørte med det tog 100 år og opløse, men mit dejong marinelife salt opløses stortset instantly. Men for ret hrutigt en good feeling med ens salt når man har gjort det et par gange hvor hurtigt det opløses og hvor meget man skal bruge
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

jeg har sat 5 liter over i en spand med en cirkulations pumpe i og har brugt Redsea coral pro salt. det var nu også opløst med det samme næsten, men tænker jeg vil lade det stå til i morgen med pumpe i. har rørt det op med 40g per liter for at hæve balancen lidt. lyder det helt forkert mvh Michael:)
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

hvis du lige tar powerheadet i hånden og lige tager hele bunden, også lader den køre 1-2 timer så burde det være klart du bruger RODI vand ik?
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

RODI vand? har bare brugt vand fra hanen godt nok.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Jeg startede også med hanevand .. Troede den gik, men nu kører jeg med osmose vand!
Morten
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

det er også planen på længere sigt jeg vil have mere grej og støre akvarie med tiden, lige nu må jeg nøjes :)
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

hvis du vil gøre dig selv en tjeneste så gør det med det samme lad vær med at bruge vandhane vand det koster max 500kr for et RODI anlæg hos rent-postevand, du vil fortryde det hvis du ikke gør det, du for noget rigtigt lorte vand med vandhane vand, fyldt med shit du ikke vil have og du risikere og få kæmpe problemer med alger, vent med at køb en koral eller fisk og køb et RODI det er vejen til success
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Nu er det jo en helt lukket Boyu med ganske minimal fordampning. Hvis der ikke skal Acropora eller andre sarte koraller i, burde han vel sagtens kunne klare sig med hanevand til engang der kommer skattepenge retur eller lign.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

PoulD skrev:Nu er det jo en helt lukket Boyu med ganske minimal fordampning. Hvis der ikke skal Acropora eller andre sarte koraller i, burde han vel sagtens kunne klare sig med hanevand til engang der kommer skattepenge retur eller lign.
ville selv ønske jeg havde startet på RODI vand første gang jeg startede så havde jeg godt nok sluppet for mange hovedpiner og måske undgået og restart min tank, men ja han kan selvføgelig godt vente jeg ville bare ikke gøre det men risikere bare man for en masse ting man ikke vil have i sit akvarie, eller man risikere ikke man for en masse ting man ikke vil have med garanti :) om system så kan bære det en periode uden og lave outbreak er så det, men jeg ville personligt aldrig køre med vandhane vand igen eller anbefalde nogen og gøre det :) så hellere vente med at starte op til men har det
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En saltholdighed på 1,021 er lav, men ikke kriminelt. Har du kun fisk betyder det mindre, end hvis der er koraller i også. Et refraktometer er at foretrække, men en flydevægt kan sagens bruges. I alle de mange år jeg har haft saltvand, er det først her for et par måneder siden at jeg fik et refraktometer. Og mine koraller voksede fint selvom saltindholdet blev målt med en flydevægt.

Der er mange ting man kan undvære for en tid, men et osmose anlæg er ikke deriblandt. Det er et "must have" Og det koster ikke ret mange penge, når behovet ikke er på mange hundrede liter om ugen.
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

Mange tak for de gode svar, jeg køber mig et osmose anlæg hurtigst muligt men har en del koraler i så prøver at tilføre 4 liter saltvand med lidt højre salt indhold i morgen tror jeg. jeg har sat det over for nogen timer siden med en pumpe i. og så må jeg lige få givet mig selv et anlæg i julegave :)
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

michael risgaard skrev:Mange tak for de gode svar, jeg køber mig et osmose anlæg hurtigst muligt men har en del koraler i så prøver at tilføre 4 liter saltvand med lidt højre salt indhold i morgen tror jeg. jeg har sat det over for nogen timer siden med en pumpe i. og så må jeg lige få givet mig selv et anlæg i julegave :)
Hvor har du dit vand fra der er i akvariet nu? Er det også fra vandhanen? Jo mere vand du skifter med vandhane vand jo mere no3 m.m. risikere du og tilføje til system, jeg ville nok hellere blot holde salt niveuet lidt lavt, også vente med vandskift til du for osmoseanlæg så længe der ikke går flere uger :)
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

det vand der er på nu er noget jeg hentede med da jeg købte akvariet ved ikke hvor det oprindlig stammer fra desværre. men begynder og kikke efter et osmoseanlæg med det samme, og så prøver jeg lige med en par liter vand kun, og så venter jeg med mere vandskift til jeg har købt det :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Rent-postevand.dk plejer at være billigst.
http://www.rent-postevand.dk/shop/index ... uct_id=153

Vil fint kunne klare dit behov. Husk lige at købe et resinfilter med.

Hvis du ikke kan finde ud af at bestile det, så ring til Mikael, så hjælper han dig.
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

tak for det Carsten:)
Besvar