nybegynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: viborg

nybegynder

Indlæg af michael risgaard »

hey fokens, er ny inden for saltvand, men her for 14 dage siden købte jeg mig sådan et boyo 128 med lvs og et par klovnfisk. har her efter tilføjet lidt flere blødkoraller.

men syntes de hænger lidt og tænkte om jeg måske gjorde noget forkert.

har været ved og måle lidt med lidt måle udstyr jeg fik med.

målt ved 25.3 grader

amoniak har jeg målt med red sea marine lab. og den siger 0.25 ca
har også målt med red sea hydrometer og den siger 1,021
flyde saltometer fra aquamarine måler midt i det grønne felt.
nitrat har jeg målt mig frem til hvad jeg tror er 0.2 også målt med redsea marine lab
PH er målt til 7.4 men det er måske ikke en korekt måling da jeg har mistet manualen til den.
Vedhæftede filer
20121114_221021.jpg
20121112_202814.jpg
20121114_215643.jpg
20121114_221049.jpg
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

Re: nybegynder

skal lige siges jeg også fragtede vandet så det er ikke helt nyt vand. mvh michael
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hej Michael,

Velkommen til. Din salinitet skal op på 1,026. Hvis din nitrat måling er den på billedet tror jeg det er nitrit du har målt og ikke nitrat (mine øjne er godt nok ikke hvad de har været, men for mig ser det altså ud til der står NO2 hvilket er nitrit) Nitrit skal være 0.
Hvis du kan flytte sådan et akvarie levende uden at få et stort boom i nitrat (NO3), er du i al fald meget dygtig/heldig. Jeg gætter på din nitrat ligger noget over hvad du tror.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

hey poul. tak for det hurtige svar. tror du har helt ret i det med jeg har byttet om på det. det var første gang jeg var ved og prøve det :) hva vil du anbefale jeg skal gøre for at få det i balance mvh nybegyndern ;)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg først og fremmest anbefale du læser den gratis e-bog og så meget andet du kan overkomme om opstart af saltvand. Link til bogen m.v. her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918

Dernæst skal du vide, at jeg heller ikke selv mere end godt et havt års erfaring i branchen, så andre kan måske give bedre råd.

Hvis du har mulighed for det, ville det være godt at tage en vandprøve med til en saltvands forhandler, og lige få ham til at dobbeltchecke dine målinger. Især m.h.t. saliniteten ville jeg få checket kalibreringen af måleudstyret, så jeg var 112% sikker på det viste rigtigt. Hvis det viser rigtigt ville jeg LANGSOMT hæve saliniteten til ca. 1,026 via skift af 15-20L vand 1-2 gange om ugen.

Især hvis du vil holde koraller er du minimum nødt til at vide hvor du er m.h.t. NO3 og PO4. M.h.t. til PO4 test er det desværre kun de dyre test som er noget som helst værd. Til gengæld er test til meget lang tid. Vil selv anbefale Rowa til PO4 test.

Udover det skal du nok bare have tålmodighed, og så vidt muligt holde fingrene ude af baljen i et stykke tid.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

En ting du ihvertfald skal investere i NU, er et refraktometer, du kan læse masser af rygter om hvor upræcise og dårlige flydemålere er, det gjorde jeg, og tænkte; "det er rygter, de snobber vil bare have mig til at bruge flere penge", men de har sgu ret, de erfarne, min flydemåler lå også i det grønne felt, men min salinitet var 1.037!!! Så ud med det!
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Jaku »

PH værdien skal også op - 8.1 - 8.4

Du skal tilsætte fx. Tetra KH plus - og husk så endelig at gøre det over flere dage - få dråber pr. dag. Ellers går det for hurtigt og er giftigt.

- vi mangler lige Carsten salt siden 1976 ....
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

mange tak for de gode råd, har haft en prøve til bonni i viborg og han sagde det så fint ud, der var lidt for meget nitrit i tror jeg han sagde ellers var det fint. jeg får lige læst lidt op på det hurtigst mulig. men tror i der er noget jeg skal gøre NU? eller skal man bare være tålmodig og give det tid.

og lige et spørgsmål mere. hvilke ting tilføre i ugenligt ( og er der noget jeg skal være opmærksom på at tilføre)

Mvh nybegyndern :)
michael risgaard
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12

ps.har et red sea marine lab test kit nu, er det ikke ok kvalitet og teste med?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"