Iod igen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Iod igen

Indlæg af Chrissy62 »

Ja, så er jeg her igen med spørgsmål om Iod. :rolleyes:

Det lader til vi har alt for meget Iod i vores balje. Den er over det målbare. Dvs. over 0,09 ppm.

Vi forhørte os hos Carsten, som mente, at der er en del Iod i Noritang, som vi på daværende tidspunkt fodrede med hver dag.

Vi er nu stoppet med Noritangen, også fordi vi har for meget Phosfat i baljen. Ca. 14 dage siden nu vi har givet Noritang. Istedet fodrer vi så blandet med både den røde og den grønne fra Super One.

Herefter lavede vi igen en Iod-test. Stadigvæk alt over 0,09 ppm.

Det store spørgsmål er altså, hvor kommer al den iod fra?

Kan det tænkes at iod binder sig til Phosfat, så fordi vores Phosfat er for høj, så er ioden det også?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Iod igen

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Du selvfølgeligt målt jod indholdet i dit salt, samt andre tilsætninger?
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jod i akvarier er en meget flygtig ting, så umiddelbart tror jeg ikke at det er bundet til fosfaten.

Og dit test er ikke forgammelt?

Der er vel også jod i det andet tang du har fodret med.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Hr. Jørgensen skrev:Du selvfølgeligt målt jod indholdet i dit salt, samt andre tilsætninger?
Nej, det har jeg ikke gjort, endnu, men intet er jo for sent, så det skal jeg da lige have gjort:)

@Carsten
Hvis det er flygtigt, er det underligt, det bliver ved med at være for højt, så skulle man tro det ville blive brugt...derfor jeg antager at det måske binder sig til andre mineraler..

Mit test-set er helt nyt og fra Red Sea.

Jeg fodrer ikke med andet nu, end den grønne og røde foderblanding fra Super One..en gang om ugen får de frost..

Så spørgsmålet er, hvorfor er der så høj koncentration af Iod i vandet?

Og et andet spørgsmål, hvad betyder en for høj koncentration af Iod for korallerne?
Mvh

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg synes du skulle prøve at stoppe med det der alge foder, for at se om joden kommer derfra.
Som sagt der er jod i noritang, så er der det nok også i det andet, alger er vel alger.

Jod er livsnødvendigt, men også farligt i for høje doser. Det gælder for mennesker og for koraller. Jod giver mere røde farver.

Den gang jeg målte for jod, skulle jeg tilsætte hverdag for at holde niveauet. Fik jeg det ikke gjorten dag, så skulle der markant mere til for at få niveauet op igen. Korallerne optog ganske meget, det er det som jeg mener med flygtigt, ikke at det fordamper eller lignende.

Hvordan er Redsea test? Jeg brugte Salifert og det var pokkers besværligt
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg fik fortalt at Red Sea, var den bedste test eller lige så god som Hanna og Rowa, men jeg skulle holde mig fra Salifert..lidt som når man bruger Salifert til at måle Phosfat, hvilket man ikke kan regne med..

Måske skal jeg prøve et andet testtest..Rowa? Hanna?

Ja, det kan være det grønne foder er algefoder, hvor Jod-indholdet er stort..ved det ikke..men nu vil jeg så teste min Balling og salt, når vi skifter vand næste gang, og se, hvad Jod-indholdet i dem siger..så kan det være vi får en indikator.

Jeg synes bestemt ikke mine røde koraller er specielt meget røde..Jeg har en Tracophyllia der er temmelig bleg lyserød og lysegrøn...
Mvh

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Chrissy62 skrev:Jeg fik fortalt at Red Sea, var den bedste test eller lige så god som Hanna og Rowa, men jeg skulle holde mig fra Salifert..lidt som når man bruger Salifert til at måle Phosfat, hvilket man ikke kan regne med..

Måske skal jeg prøve et andet testtest..Rowa? Hanna?

Ja, det kan være det grønne foder er algefoder, hvor Jod-indholdet er stort..ved det ikke..men nu vil jeg så teste min Balling og salt, når vi skifter vand næste gang, og se, hvad Jod-indholdet i dem siger..så kan det være vi får en indikator.

Jeg synes bestemt ikke mine røde koraller er specielt meget røde..Jeg har en Tracophyllia der er temmelig bleg lyserød og lysegrøn...

Hvis det er Trachophyliaens farve, så kan du ikke gøre den mere rød ved at give den mere jod. Du får heller ikke en pink hystix til at blive røde ved at hælde mere jod i vandet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Som Carsten skriver!

Du er vel egentlig ligelad med jodindholdet i baljen, men du ønsker smukkere røde farver på udvalgte koraller, ikk.

Få styr på de basale værdier, og specielt po4, den forhindrer direkte vækst og farver på koraller.

Held og lykke søde - men jeg synes du bruger din kvalitetstid på de forkerte områder.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Jaja..men jeg er jo stadigvæk på lærer-stadiet, og det hele startede med de blege farver på min Trachophyllia..

Flere skrev, at det kunne skyldes Jod eller jern mangel i baljen..ergo starter jeg et sted, nemlig med at teste Joden..opdager så den er alt for høj, og tænker nå, så var det ikke derfor min Trachophyllia er bleg..men bliver nysgerrig, hvorfor er min Jod så høj, og også lidt skræmt, for, hvad sker der i baljen, når Jod er for høj..derfor bruger jeg energi på at finde ud af, hvor min meget høje Jod kommer fra..

Generelt vil jeg gerne forstå alt, hvad der sker i min balje, og derfor undres jeg nu over det her med joden..

Mht. jern, så afventer jeg Carstens blanding..

Og ja, jeg er ved at få styr på Phosfaten..det tager lidt tid at få den ned, men ned kommer den altså..

Og jeg vil stadigvæk gerne vide, hvor min høje koncentration af Jod kommer fra..(Jeg er bare enormt nysgerrig, altså)
Mvh

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"