"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

planer om diy LED

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

planer om diy LED

Indlæg af Hvam »

Hej

Jeg har planer om at bygge lidt LED lamper til baljen som måler 100x120x70
Tidliger har jeg gennemlæst stort set alle tråde om LED "sidste vinter" og jeg orker ikke skal bunken igennem igen.

Men vi må vel været blevet kloger siden den gang og nyr produkter kommet på market, så jeg har lidt spørgsmål:

1) Er der komme nye led der er mere rentable, jeg mener at have hørt om en ny Cree XB-D eller hvad rykker p.t.

2) Antal hvormange mener i skal over min balje ca 150/200 stk? jeg ved L/watt spiller lidt ind her!

3) Fave fordeling, jeg er lidt til Lilla/blå skår i baljen 100 blå / 70 hvid og så lidt lilla?

4) UV dioder hvad gør de?

5) Hvor finder vi billige Led og gerne LED KIT som http://aquastyleonline.com/

Håber i vil kan / hjælpe på forhånd tak :y
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Der er ikke rigtigt kommet noget nyt på markedet, og de der Cree Xb, er alt for dyre i forhold til hvad du får ud af dem.
Du skriver at du er til det blå lys, så er der ikke nogen grund til at investere i dem og en dyr driver til at give dem alt det strøm som de kan trække.

Jeg er selv lige startet på et sstørre projekt, hvor jeg vil bruge 180 hvide og 180 blå/RB dioder. Jeg får så at se hvordan det spænder af, om der skal mere af den ene eller anden
type.
Dioderne jeg bruger er Cree Xm-L og en blanding af Cree xp/xe mener jeg de hedder og så en hel masse kineser dioder.
Jeg lavede et lille forsøg for et par måneder siden, og det viste overraskende nok at der ikke var mere knald på cree dioderne end på kineserne, og farve mæssigt var de helt ens.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: planer om diy LED

Indlæg af Hvam »

ok takker Carsten, hvor finder vi de kineser dioder?

Jeg kunne godt finde på at kun bruge kinesere :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Hvam skrev:ok takker Carsten, hvor finder vi de kineser dioder?
Ebay.com er svarer på dine ønsker

Søg på "10 pcs 3w led", så kommer der rigtigt mange frem

eneste fejl er at det tager op mod en måned af få dioderne frem.
50stk kan fåes til omkring 40US$
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: planer om diy LED

Indlæg af MoG »

Kan det overhovedet betale sig at bygge selv, nu hvor færdige led'lamper er kommet så langt ned i pris..? :smart:
Morten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: planer om diy LED

Indlæg af Birkefeldt »

Den nyeste artikel på advancedaquarist.com handler om farvespektrum og LED. Den kommer også ind på at både røde og UV er vigtige for at gengive farverne bedst muligt:

http://www.advancedaquarist.com/2012/10/aafeature

Håber det kan hjælpe jer.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: planer om diy LED

Indlæg af JaizEdelmann »

MoG skrev:Kan det overhovedet betale sig at bygge selv, nu hvor færdige led'lamper er kommet så langt ned i pris..? :smart:
Hvor kigger du priser på LED lamper synes satma de dyre stadigvæk, især hvis du sammenligner hvad du kan få hvis du gør det selv.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: planer om diy LED

Indlæg af Nolan »

Jeg har lavet en testlampe med 24 stk 10W kina LEDs.
Sammenlignet med den 250W hqi, den var tænkt at erstatte, giver den i hvert fald betragteligt mere lys.

Den står mig i ca. 1000kr for materialerne - jeg havde køleplader liggende - hvilket står i rimelig stor kontrast til en købe-lampe IMHO :-)

/Kim
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: planer om diy LED

Indlæg af Hvam »

Tak Carsten og Birkefeldt

Kim jeg trode ikke du hoppede på LED vognen :-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: planer om diy LED

Indlæg af MoG »

Jeg har ingen decideret viden om bygselv.. Men jeg undersøgte selv muligheden med det da jeg skulle have led! Jeg mindes da at nogle af "lampe-nørderne" herinde, remsede div. Materialer op, hvor prisen alligevel endte op i adskillige tusinde kroner! Og når du kan få eks. Maxspect Razor til en 3500-mand, hvor der er indbygget timer, gode dioder, månelys og hele balladen, plus et ganske fint design! Ja så er det ikke besværet værd for at spare lidt penge.. I MIN verden! :wink: Husk på tidsforbruget oven i prisen på diy..
Morten
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: planer om diy LED

Indlæg af Nolan »

Hvam skrev:...
Kim jeg trode ikke du hoppede på LED vognen :-)
Hopper med og hopper med..... ;)
Man er vel altid lidt nysgerrig og kunne man nu spare lidt mønt ved siden af, er det jo heller ikke så skidt.

Jeg ville aldrig betale det en færdig lampe koster - så meget er der altså heller ikke i det.
Og når jeg lige knækker "koden", får jeg også modificeret mine $20 kina-drivere, så der er dæmpning på. Et par linier kode i akvarie-computeren og så er der dømt "advanced features" på min 1000kr lampe ;)

Jeg æææælsker DIY :W

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: planer om diy LED

Indlæg af Nolan »

MoG skrev:Jeg har ingen decideret viden om bygselv.. Men jeg undersøgte selv muligheden med det da jeg skulle have led! Jeg mindes da at nogle af "lampe-nørderne" herinde, remsede div. Materialer op, hvor prisen alligevel endte op i adskillige tusinde kroner! Og når du kan få eks. Maxspect Razor til en 3500-mand, hvor der er indbygget timer, gode dioder, månelys og hele balladen, plus et ganske fint design! Ja så er det ikke besværet værd for at spare lidt penge.. I MIN verden! :wink: Husk på tidsforbruget oven i prisen på diy..
Jeg skal have 4 stk af disse, for at dække min overflade - altså ca. 14kkr.
Min påstand er, at jeg kan bygge selv for omkring 4kkr. De 10000 sparet, kan jeg godt nok købe mig et par flotte koraller for :K

/Kim
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: planer om diy LED

Indlæg af MoG »

Ikke fordi det skal være en kamp om hvem der har ret og ikke ret... :biggrin: Men! Mener i virkelig at i kan bygge en lampe til 1000kr der er med kvalitets ting og div materialer, timer, indb. Månelys osv osv.. og arejdstimer? Som holder lige så længe som en færdig led til 3-3500kr..? :smart: For hvis det er ren Kina-knas det hele i bruger, så tvivler jeg altså lidt på det... Men vil godt lige slå fast, at jeg INGEN teknisk viden har omkring det..!! :biggrin:

Og ja, jeg ved godt at det sikkert er en underbetalt 13 årig kinesisk dreng der har samlet min maxspect.. Men kvalitetsmæssigt skulle de være fine nok, Efter hvad jeg har forstået.. :wink:
Morten
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: planer om diy LED

Indlæg af Nolan »

Jeg har ikke påstået, at jeg kunne bygge en Maxspect for 1000kr. Jeg har skrevet at min 240W lampe - bygget af Kina-knas - er bygget for det beløb.

Jeg ved ikke, hvorfor du insisterer på, at jeg skal indregne arbejdstimer i det. Jeg tjener ikke de penge, ved at sætte mig i sofaen og bestille en færdig lampe i stedet og skal jeg vælge mellem at bruge et par timer på at bygge lampe eller arbejde for at tjene pengene, aflevere 60% i skat, og så købe en Maxspect med moms...... Tjah :-)

/Kim
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: planer om diy LED

Indlæg af MoG »

Ro på kaptajn.. :wink:

Jeg insisterer ikke på noget.. Men man skal stadig huske at det tager lidt tid... Det jo ikke Nissen der kommer og bygger den i løbet af natten... Hvis du læser mit indlæg igen, kan du se at jeg skriver bl.a. I MIN verden, og at jeg ikke har den store tekniske viden.. Jeg opfattede svarene som om at man kunne bygge en lampe der var på højde med færdige lamper , for 1000kr.. Og al respekt for at i laver det selv ! :y mit store spørgsmål var bare om det efterhånden kunne betale sig !

Uden den store viden, tænker jeg dog alligevel at hvis man køber det billige Kina-knas, må man vel også regne med kvaliteten af dioder mm er dårligere.. Og man kan forvente at det ikke holder lige så længe og at der ryger lidt dioder i ny og næ... Måske! :wink:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Hvor meget bruges alle de inderlige indstillinger som lamperne kan klare??
nok ikke ret meget, for det meste er kun lir, for lirens skyld.

De færdige lamper er gode nok, hvis man kun har et lille akvarie, eller har stort set ubegrænset med penge.
De fleste færdige lamper jeg har set, dækker kun et relativt lille område, med mindre de hæves meget højt over akvariet.

Det kan godt være at kineserdioderne ikke holder så lang tid som de dyrere Cree, men de koster da også kun 4-5 kroner pr. stk. så der er rigtigt mange der skal skiftes før end at det bliver dyrt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: planer om diy LED

Indlæg af MoG »

Det er helt korrekt at det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse hvis man har et større akvarie.. Så render det hurtigt op! I den forbindelse kan jeg godt forstå at folk bikser noget sammen selv og sparer en masse tusser..! :wink: det jeg bare ville frem til var, at jeg nægter at tro man ren kvalitetsmæssigt kan lave noget selv der matcher en færdig-lampe for ca 1/3 af prisen! Som skrevet tidligere, så mindes jeg bare at have læst herinde, at hvis man skal ramme næsten samme kvalitet, så kan næsten ikke betale sig.. Al respekt for Jer der laver det selv.. ! Jeg personligt, er ikke typen der gider/kan rode med sådan noget. Men til dem der kan og gider skifte en diode i ny og næ, er der jo lækkert nok!

Og det var ikke for at rage uklar med diy-folket.. Det var et simpelt spørgsmål der udviklede sig!! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Hvis du med kvalitetsmæssigt mener udseende, så vinder de færdige lamper med mange længder, det kna vel næppe sammenlignes.
Et problem med de færdig byggede lamper er, går er en diode, så skal den tilbage til fabrikken. Og efter garantien ophør, kan det bliver en særdeles dyr ting, foruden den tid dettager.
Vi andre skifter den defekte diode på 10 minutter.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: planer om diy LED

Indlæg af Ryom »

Carsten skrev:Hvis du med kvalitetsmæssigt mener udseende, så vinder de færdige lamper med mange længder, det kna vel næppe sammenlignes.
Et problem med de færdig byggede lamper er, går er en diode, så skal den tilbage til fabrikken. Og efter garantien ophør, kan det bliver en særdeles dyr ting, foruden den tid dettager.
Vi andre skifter den defekte diode på 10 minutter.
Pracis - selvom jeg personligt ikke har haft en defekt diode endnu.

En anden stor fordel ved diy er jo at den kan laves så den passer perfekt til det enkelte akvarie. Og bygges om hvis det skulle blive nødvendigt.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: planer om diy LED

Indlæg af Johnny »

jeg har købt et par radion brugt for 3500.- stykket og vil sige jeg er meget imponeret over dem de 2 stk dækker snildt min 150x60 balje det er muligt jeg kunne flække noget diy sammen men har desværre ikke everne tror jeg :wink: til af justere dem sammen og justere lys farver så nemt med solopgang ned osv som jeg har med dem og jeg ved godt du carsten har skervet af det har du aldrig brugt men det giver mange mugligheder man ikke har haft med hqi med mindre man har dim t5 og så er de jo en fryd for øget i forehold til de gamle hqi reflektor kolosser men hvad skulle problemet være i af skifte dioder i fabriks lamper??
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: planer om diy LED

Indlæg af Thue »

Alting kan skal vel heller ikke gøres op i penge, jeg har ikke lige lavet en diy lampe men meget af mit nu værende udstyr på baljen er diy. Og det handler da nok mere om at man selv har skabt det og har haft nogen rigtig sjove timer med og udvikle samle information og så går All in. Og der findes da ikke feder oplevelse og så se det virker helt som man ville ønske sig. Tit sparer man da penge ved diy men man skal også huske salgs mæssigt hvis den dag kommer så er diy jo ikke meget værd.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Johnny skrev:men hvad skulle problemet være i af skifte dioder i fabriks lamper??
I de fleste lamper er dioderne lodet fast på et print kort, og da selve dioden kun er 4-5mm stor, er de steder hvor den skal fast loddes microskopiske.
Hougård fortalte af når sådan noget lavet, så "bages" dioderne fast, altså ikke noget man selv kan gøre.
I en DIY lampe, sidder dioderne fast på det som kaldes en stjerne, de kna være fra 10mm og op til 20-25 mm i diameter, og med 4-6 lodde punkter, så
vi andre også kan komme til meden loddekolbe
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: planer om diy LED

Indlæg af Johnny »

hmm ja ok det vidste jeg ikke det er da mindre heldigt men den tid den sorg :beer:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: planer om diy LED

Indlæg af Hvam »

Hvad skal jeg bruge af driver hvis jeg laver 4 lamper med 50led hver?
Og gerne et link ;-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: planer om diy LED

Indlæg af Johnny »

det kommer an på hvor mange watt dioderne er på
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: planer om diy LED

Indlæg af Hvam »

Johnny skrev:det kommer an på hvor mange watt dioderne er på
3w - 750mA

Sakker vi ca 1o stk af dem her?
http://www.ebay.com/itm/50W-Waterproof- ... 1c28c85fea

Jeg er nu også kommet lidt i trivl om jeg vil have for mange LED over min overflade er 100x120cm??? :dizzy:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Hvam skrev:Hvad skal jeg bruge af driver hvis jeg laver 4 lamper med 50led hver?
Og gerne et link ;-)

Jeg lavede min store lampe efter dette princip.
http://dl.dropbox.com/u/2361330/Aquariu ... Wiring.jpg
Og de nye laves også efter dette princip.

De drivere han bruger fåes hos www.elpro.org Der er mulighed for at justere lyset på driverne
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: planer om diy LED

Indlæg af Hvam »

Pyha Modstande og sikringer, er det nødvendig? Kan man ikke bare forbinde dioderne i serie efter driveren?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planer om diy LED

Indlæg af Carsten »

Modstandende monterede jeg ikke, da de kun er til at se om strømmen er korrekt.
Men sikringerne er nødvendige, går der en diode, vil de andre også brænde af fordi de får for meget strøm uden sikringerne.

Du kan ikke montere dioderne i serie, da de da vil få for meget strøm
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: planer om diy LED

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev:Modstandende monterede jeg ikke, da de kun er til at se om strømmen er korrekt.....
Det er ikke helt rigtigt.
De bør monteres for at kompensere for en mulig forskel i forward spændingen i de enkelte, parallelkoblede strenge. Spændingen over modstanden kan ændre sig- det kan spændingen over dioderne ikke.

En sidegevinst er så, at man ved at måle spændingen over modstanden, kan udregne strømmen i strengen. 1 volt over 1 ohm svarer til en strøm på 1 ampere.

/Kim
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"