Vandværdier helt i vejret :-(

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Ronni_Didde
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Vandværdier helt i vejret :-(

Indlæg af Ronni_Didde »

Hej forum.

har en lille historie/problem med mit akvarie.

inden for de sidste 6 mdr er det gået helt galt i min tank.
vandværdier
ph 8.0
mg 1290
ca 500
po4 0,1
no3 7,5
no2 0,1

jeg har skiftet vand 4 gange inden for 2 mdr og stadig samme værdier ?
nogle af mine blødkoraller står fint mens andre hænger lidt, alle fisk er der stadig og trives godt.

fodring af fisk sker ca 2 gange om ugen med flagfoder og frost som er tøet op inden det kommer i vandet og alm dosering

dog har jeg set der er små dyr i akvariet " tror det er fladorm" som sætter sig på korallerne, de er kridhvide og ca 2-3 mm store og de svømmer bølgende men er de af den farlige eller ufarlige ved jeg ikke, ved ikke om det er dem der gør at mine værdier er så stigende, og tør ikke rigtig bruge flatworm exit nu hvor værdierne er så højt oppe.
jeg suger med lille slange dem ud ca 1 gang om ugen men der blir ved med og dukke flere og flere op :-( de sidder specielt på skiver og mine polypper..

nogen der kan hjælpe med gode råd

billede af fladormen her ..
http://dk.reeflex.net/tiere/2516_Waminoa_sp.%2001.htm
nystartet med saltvand d 18/11-09 :-)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Re: Vandværdier helt i vejret :-(

Indlæg af Jerslev »

Ph er da ok
Mg er lidt for lav -den bør ligge på ca. 1450 - det kan godt kræve store mængder Mg pulve rat få den hævet - gør det over flere dage
Ca er ok lidt høj men hvad med kH?
No3 er alt alt for høj. Du må enten fodre for meget eller have et ellelr andet, der bidrager med nitrat. Døde fisk, rådnende foder, andet?
Bruger du Osmoseanlæg?

No3 ophobes i alger og i sten og bundlag samt optages af alger - når algerne dør frigives den optagne No3, så det kan tage lidt tid at få værdien ned
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Omkring fladormene - det mest effektive middel er en scooterblenny - dem har jeg altid brugt. Flatwoem exit har jeg prøvet en gang, og det tog samtlige pods, slangesøstjerner også, så det er slut med det.
Scooterblennyen er bedre end den seksstribede gylte, synes jeg. Du skal blot være opmærksom på, at når planarierne er væk, skal der enten være pods nok til blennien (ligesom mandarinen, eller også skal du sælge den. Ellers risikerer du, at den dør af sult
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Ronni_Didde
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Ronni_Didde »

kh ligger på 6.8. jeg har alle mine fisk og rejer så intet er dødt. og fodre ik så tit at det får lov og ligge.
bruger ikke osmose anlæg da jeg aldrig har haft problemer før nu :-(
no3 kan den stige hvis fladorm dør ?

en anden ting jeg også har undret mig over er mine kalkalger er gået fuldstændig istå. hele bagvægen er nærmest ren..
nystartet med saltvand d 18/11-09 :-)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Det ved jeg ikke, men når fladorm dør, frigiver de en gift, der kan være farlig for livet i tanken, især hvis der er mange - det er bl.a. også derfor, Flatworm exit kan være uheldig at bruge, fordi fladormenen i store mængder dør - der er mange mange gange flere fladorm i dit akvarium, end du kan se.

har du målt dit ledningsvand for No3 og silikat??

kH er noget lav, men den er afhængig af Ca og Mg indholdet, så du skal have justeret disse værdier, så får du en lidt mre stabil kH
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Det vel bare ned i brugsen og hente en vodka :-) i også fortsætte med vandskifte
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg ville også bare hente den billigste vodka fra det nærmeste supermarked og starte med det. Og samtidig tilsætte Kh og Mg.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

vodka, eddike og sukker kan måske afhjælpe men ikke løse problemet, for det er jo symptombehandling - det væsentligste er vel at finde ud af, hvorfra og hvorfor N03 er så høj.

VSV metoden er vel også meget omdiskuteret - det kan give uønskede sideeffekter og man kan risikere at få en monokulturel bakterievækst - er i det hele taget ikke selv meget for mange af de additiver, vi hælder i ud over det der skal til for at styre Ca og kH, men det er jo et spørgsmål af religiøse dimensioner og hører ikke hjemme i denne tråd
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jerslev skrev:vodka, eddike og sukker kan måske afhjælpe men ikke løse problemet, for det er jo symptombehandling - det væsentligste er vel at finde ud af, hvorfra og hvorfor N03 er så høj.

VSV metoden er vel også meget omdiskuteret - det kan give uønskede sideeffekter og man kan risikere at få en monokulturel bakterievækst - er i det hele taget ikke selv meget for mange af de additiver, vi hælder i ud over det der skal til for at styre Ca og kH, men det er jo et spørgsmål af religiøse dimensioner og hører ikke hjemme i denne tråd
Jeg er helt enig med Jerslev.
Jeg er heller ikke tilhænger af at hælde alle disse forskellige ting og sager i.
Dybest set bunder det i, at man kompenserer for et eller andet, det være sig ulyst/tid til de faste vandskift, overfodring, mangelfuld cirkulation eller andet.
Det er et spørgsmål om balance i mine øjne.
Er dit system ikke i balance kan du ikke dossere dig ud af det, hvad enten det er vsv eller andet.

Jeg er ret sikker på at dine manglende kalkalger har med din Kh at gøre, for det har jeg selv prøvet.
Mine blev helt hvide og det ændrede sig først da jeg fik styr på Kh. Og selvfølgelig Ca og Mag det siger sig selv, men lav Kh stopper megen vækst.
Og husk at reguleringen skal ske gradvist. Regulerer du for hurtigt, feks ved at booste for meget, kan det i sig selv skade.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø

Indlæg af JaizEdelmann »

Alternativt er alger i refugie men hvis der ikke er plads til det kan jeg ikke se noget problem i at dosere vodka, det er der så mange som gør og med stor success
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hvis du kun holder blødkoraller kan jeg ikke se at dine værdier er helt i skoven. Men fladormene ville jeg dog gøre noget ved. Mange gylter har ry for at være gode til at tage dem. Og kamelrejer (den med puklen) kunne også være en mulighed.

Mvh kenneth
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Synes dine værdier er super til bløbkoraller. Dog skal du hæve og stabilisere din kh. Ingen grund til vodka så længe din no3 er så lav. Har haft Lps samt bløbkoraller med succes, med højere nitrat end din. Men hvis du har planarier skal du behandle. Du kan tage de ramte koraller op og behandle med flatworm exit, i en bøtte. Derved belaster du ikke akvariet.
Men scooteren samt seksstribet gylte æder dem.
Ps: læg gerne billede op af dine planarier.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Hov der var jo billede :)
Mvh:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

andersboerglum skrev:Hov der var jo billede :)
Men hvilke testsæt bruger du?
Mvh:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"