Hej Sumolounge,
Jeg ville bestemt anbefale dig en
skummer! Hele dit setup lægger ikke op til én af de helt store, men du kan nøjes med de lidt mindre modeller.. Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på Tunze skummere. Du kan godt have en
skummer i selve akvariet, men jeg vil anbefale dig at etablere en
sump, idet du ikke optager plads til teknikken i akvariet. Jeg kan ikke finde på særlig mange ulemper ved en
sump, udover at den kan risle lidt fra overløbet hvis den ikke er indstillet korrekt og det er der omvendt metoder hvor du kan undgå det på. Men omvendt har den mange fordele, foruden pladsen fra akvariet, så kan du også placere andre filtermaterialer dernede og varmelegeme, foruden at overløbet med kammen, vil rense din overflade, hvor du ellers skal kigge på en
skummer/overflade løsning som efter min research ikke virker ligeså optimalt. Hvis du mener at der er for mange sten i dit
akvarie, så kan du (hvis der er plads) sætte et par sten i sumpen også..
Samtidig kan du bevare det heldækkende armatur og behøver ikke være opmærksom på at der stikker en skummerkop op i det ene hjørne, hvis du sætter skummeren i akvariet. Hvis du skal have
koraller, så undersøg lige om de kan leve under dit nuværende
lys (t5 går jeg udfra) eller om du måske skal skifte til LED?.
Angående levende sten, så er det for mange en smagssans, men jeg ville sige min. 10% af dit
akvarie's liter svarende til sten. I dit tilfælde 12 kg. som minimum

De er gavnlige for dit
akvarie og hjælper samtidig også fiskene med gemmesteder, så de kan afstresse.

Alt med måde, hvis du forstår
Jeg ville smække 2 Tunze 6025 cirkulationspumper ned i akvariet, hvis jeg var dig. Det skal ikke være en storm dernede, men der skal være smæk på cirkulationen i forhold til ferskvand
Lad stenene og vandet være og forvent at der kommer et boom af algevækst i starten.. Derefter..
Anskaf dig, med tiden, et par eremitter, et par turbosnegle, evt. en
søstjerne som dit cleaning crew. Senere hen, kan jeg anbefale dig nogle
rejer også