Opskummet PVC til nyt møbel
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Opskummet PVC til nyt møbel
Mit nuværende møbel har desværre suget en del vand pga. klovnfiskenes natlige aktiviteter, hvilket har resulteret i, at akvariet har hævet sig ~1mm i den ene side.
Jeg skal derfor have bygget et nyt møbel, hvor jeg forestiller mig, at rammen bliver af porsa og beklædningen af noget opskummet PVC.
Jeg er meget interesseret i at høre fra andre, som har arbejdet med det materiale.
Hvor er det købt og ikke mindst, hvordan er jeres møbel bygget? Hvordan er siderne fastgjort til stellet? Hvordan er lågerne lavet?
Hvis der skulle være nogen der har billeder af møbler lavet af opskummet PVC, så vil jeg meget gerne se billeder heraf.
Jeg skal derfor have bygget et nyt møbel, hvor jeg forestiller mig, at rammen bliver af porsa og beklædningen af noget opskummet PVC.
Jeg er meget interesseret i at høre fra andre, som har arbejdet med det materiale.
Hvor er det købt og ikke mindst, hvordan er jeres møbel bygget? Hvordan er siderne fastgjort til stellet? Hvordan er lågerne lavet?
Hvis der skulle være nogen der har billeder af møbler lavet af opskummet PVC, så vil jeg meget gerne se billeder heraf.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Opskummet PVC til nyt møbel
Jeg har ikke nogen direkte erfaring med dt som beklædning på et bord, men har savet og boret en del i det.
Det er meget nemt og let både at bore og save i. en almindelig håndsav klarer fint jobbet.
Saven må godt være lidt fin tandet.
Det opskummede pvc kan limes, hvis nødvendigt både med silicone, og med tagrendelim.
Du kan nemt montere det på porsa stellet med magneter.
Jeg havde noget som blev brugt som låger i et porsa bord. Det var ikke nogen ubetinget succes. De skinner til skydelåger som porsa sælger, er beregnet til en tyk trælåge, med det resultat at der blev 1 cm mellem rum mellem lågerne. Hvilke andre muligheder der er ved jeg ikke
Det er meget nemt og let både at bore og save i. en almindelig håndsav klarer fint jobbet.
Saven må godt være lidt fin tandet.
Det opskummede pvc kan limes, hvis nødvendigt både med silicone, og med tagrendelim.
Du kan nemt montere det på porsa stellet med magneter.
Jeg havde noget som blev brugt som låger i et porsa bord. Det var ikke nogen ubetinget succes. De skinner til skydelåger som porsa sælger, er beregnet til en tyk trælåge, med det resultat at der blev 1 cm mellem rum mellem lågerne. Hvilke andre muligheder der er ved jeg ikke
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Jeg har samme erfaringer med, at save i det... Jeg købte mit i Bauhaus, hvor jeg også købte sådan noget magnettape til vinduer. Det klistrede jeg på rammen og på pvc'en og vupti den kan tages af og på som det passer en...
På mit nuværende fra Tropeakvarier, er det limet på porsaen. Lågerne er også lavet af det, men sat i nogle E-skinner, som kan købes i alle velassorterede dyreforretninger... Bl.a. Avifauna...

På mit nuværende fra Tropeakvarier, er det limet på porsaen. Lågerne er også lavet af det, men sat i nogle E-skinner, som kan købes i alle velassorterede dyreforretninger... Bl.a. Avifauna...
Mvh.
Trine

Trine

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tak for input!
Det lyder jo umiddelbart som om, at det er til at arbejde med.
Havde ikke selv overvejet magneter, men det kan da godt være den løsning, jeg vælger til fronten. Resten (sider og bag) kan måske limes fast på porsaen, da det også skal bære akvariecomputer, strømskinner osv.
Lehd -> Kan du huske prisen i Bauhaus (bare sådan cirkus)? Har du et link til de skinner? Har forgæves forsøgt at finde dem hos Avifauna.
Det lyder jo umiddelbart som om, at det er til at arbejde med.
Havde ikke selv overvejet magneter, men det kan da godt være den løsning, jeg vælger til fronten. Resten (sider og bag) kan måske limes fast på porsaen, da det også skal bære akvariecomputer, strømskinner osv.
Lehd -> Kan du huske prisen i Bauhaus (bare sådan cirkus)? Har du et link til de skinner? Har forgæves forsøgt at finde dem hos Avifauna.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4682 Tureby
- Saltvand siden?: 2006
Underdel:
http://minizoo.dk/Terrarie/Tilbeh%C3%B8 ... 00-cm-4-mm
Overdel:
Overdel:
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Takker. Det vil da også komme med i overvejelserne. 

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Er der nogen i Københavnsområdet, der har et møbel bygget i opskummet PVC, som jeg må komme forbi og se? 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Det er da øv med det plaskeri fra klovnfiskeStefan skrev:Er der nogen i Københavnsområdet, der har et møbel bygget i opskummet PVC, som jeg må komme forbi og se?

Prøv at spørg Nicki herinde fra - Mener ikke, at hans "gamle" akvarie er solgt endnu, og det er også lavet ved Tropeakvarier

Mit eget akvarie og lyskassen er selv fra Tropeakvarier, og det ser rigtig godt ud, synes jeg

Glæder mig til at se, hvad du får lavet og

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tak Marco!
Den ene klovnfisk tog desværre livet af sig selv for to dage siden. Den lavede et krumspring op i overløbet og blev suget ned i hovedrøret på trods af både overløbskam og tagrendenet. Så nu er der næsten ikke noget plasken længere. Tror de to fisk fik gejlet hinanden lidt op i løbet af natten.
Der skal dog alligevel laves nyt møbel.
Kan du evt. måle hvor tykke pladerne der er benyttet er? Jeg har lidt svært ved at bestemme mig for en tykkelse. Hælder mest til en 5-6mm, da jeg ellers er bange for, at det bliver for tyndt.
Den ene klovnfisk tog desværre livet af sig selv for to dage siden. Den lavede et krumspring op i overløbet og blev suget ned i hovedrøret på trods af både overløbskam og tagrendenet. Så nu er der næsten ikke noget plasken længere. Tror de to fisk fik gejlet hinanden lidt op i løbet af natten.

Kan du evt. måle hvor tykke pladerne der er benyttet er? Jeg har lidt svært ved at bestemme mig for en tykkelse. Hælder mest til en 5-6mm, da jeg ellers er bange for, at det bliver for tyndt.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Jeg har stadig møblet stående i måløv, hvis du vil se hvordan det er lavet. 

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det vil jeg MEGET gerne... Og endnu bedre, at det næsten er i min baghave. Smider lige en PB, så vi kan aftale nærmere vedr. tidspunkt.Nicki Henriksen skrev:Jeg har stadig møblet stående i måløv, hvis du vil se hvordan det er lavet.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Så lidtStefan skrev:Tak Marco!

Ja så vil man jo heller ikke lave mere, når man laver det stunt

Jeg skulle meget gerne have samme tykkelse som Nicki, da det er købt samme sted, men vil gerne måle, hvis du vil have dette?

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg tager forbi og ser Nicki's, så du behøver ikke finde målebåndet frem.Marco R skrev:Så lidtStefan skrev:Tak Marco!
Kan du evt. måle hvor tykke pladerne der er benyttet er? Jeg har lidt svært ved at bestemme mig for en tykkelse. Hælder mest til en 5-6mm, da jeg ellers er bange for, at det bliver for tyndt.![]()
Ja så vil man jo heller ikke lave mere, når man laver det stunt![]()
Jeg skulle meget gerne have samme tykkelse som Nicki, da det er købt samme sted, men vil gerne måle, hvis du vil have dette?

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tak til Nicki for kigget! De plader der var brugt var ikke mere end 3mm, så det er også hvad jeg går efter.
Jeg kigger p.t. efter noget magnetbånd, men er i tvivl om hvor meget det kan bære.
Bordet vil blive noget ala nedenstående: Jeg har tænkt mig at have én stor plade i 3mm på 81,5cm x 130cm til fronten.
Er der nogen der ved, om magnetbånd vil være tilstrækkeligt, hvis jeg sætter det på hele den forreste del af porsaen?
Kan du huske hvilke magneter du har brugt?Carsten skrev:Du kan nemt montere det på porsa stellet med magneter.
Jeg kigger p.t. efter noget magnetbånd, men er i tvivl om hvor meget det kan bære.
Bordet vil blive noget ala nedenstående: Jeg har tænkt mig at have én stor plade i 3mm på 81,5cm x 130cm til fronten.
Er der nogen der ved, om magnetbånd vil være tilstrækkeligt, hvis jeg sætter det på hele den forreste del af porsaen?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nu er jeg ikke nået så langt endnu med inddækningen af akvariet, men de magneter jeg vilbruge, er nogle helt almindelige køkkenskabs magneter. De fåes i forskellige udgaver, Mener at dem jeg har liggende kan bære 6 kilo pr. stk
Jeg har brugt magnet tape til nogle Porsareoler da jeg havde frøer. De holder også fint. Men om der er kraft nok i det til at holde en plade på plads ved jeg ikke. De plader jeg holdt på plads med tapen stod i hullerne
Jeg har brugt magnet tape til nogle Porsareoler da jeg havde frøer. De holder også fint. Men om der er kraft nok i det til at holde en plade på plads ved jeg ikke. De plader jeg holdt på plads med tapen stod i hullerne
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Har bestilt 20m magnetbånd nu. Det skulle kunne bære 1kg per 40cm bånd. Så mon ikke det rækker fint til sådan en 3mm plade? Så tung er den trods alt heller ikke, tænker jeg. Hvis det ikke holder, så må jeg nok gå samme vej med de køkkenskabsmagneter.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hej,Stefan skrev:Har bestilt 20m magnetbånd nu. Det skulle kunne bære 1kg per 40cm bånd. Så mon ikke det rækker fint til sådan en 3mm plade? Så tung er den trods alt heller ikke, tænker jeg. Hvis det ikke holder, så må jeg nok gå samme vej med de køkkenskabsmagneter.
Jeg vil nu bestemt mene, at de magnetbånd burde holde, da de PVC-plader (mine er også 3 mm) stort set vejer intet

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Det var så lidt, glæder mig til af se det færdige resultat 
kan jo være jeg selv skal ud i så noget en dag

kan jo være jeg selv skal ud i så noget en dag

Nicki
- 9000 l+5000l sump
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3600 Frederikssund
3 mm opskummet PVC er ganske slattent. De fleste af de TIL SALG skilte man ser ude ved vejen er lavet at 5 mm opskummet som lige giver lidt ekstra styrke. Fås også i 10 mm for det perfekte resultat. Det kan godt være svært at få fat i da bl.a. RIAS i Roskilde kun handler med reklamebureauer og industri & håndværkere. Det er som flere herinde fortæller om let at bearbejde. Har selv lavet rigtigt mange skilte med selvklæbende folie. Tilskæringen foregår med en metallineal og en god hobbykniv hvorefter man blot knækker og får et helt rent snit. Vær opmærksom på at materialet er meget temperaturfølsomt(udvider sig). Så tilskær under samme temperatur hvor det skal anvendes. Husk også at det stort set ingen tryk-styrke har, man kan fx ikke hænge ting op på det uden det hænger igennem eller buler ud. Måske du skulle høre et skiltefirma om du kunne købe der.
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Beklædningen med PVC er udelukkende for synets skyld og har ingen praktisk funktion. De få ting der skal hænges op, vil blive sat på nogle træplader indvendigt i møblet eller skruet direkte i porsaen.9000 l+5000l sump skrev:3 mm opskummet PVC er ganske slattent. De fleste af de TIL SALG skilte man ser ude ved vejen er lavet at 5 mm opskummet som lige giver lidt ekstra styrke. Fås også i 10 mm for det perfekte resultat. Det kan godt være svært at få fat i da bl.a. RIAS i Roskilde kun handler med reklamebureauer og industri & håndværkere. Det er som flere herinde fortæller om let at bearbejde. Har selv lavet rigtigt mange skilte med selvklæbende folie. Tilskæringen foregår med en metallineal og en god hobbykniv hvorefter man blot knækker og får et helt rent snit. Vær opmærksom på at materialet er meget temperaturfølsomt(udvider sig). Så tilskær under samme temperatur hvor det skal anvendes. Husk også at det stort set ingen tryk-styrke har, man kan fx ikke hænge ting op på det uden det hænger igennem eller buler ud. Måske du skulle høre et skiltefirma om du kunne købe der.
Tror du alligevel at 3mm bliver for tyndt så? Jeg synes umiddelbart, at Nicki's gamle akvarie, som jeg var forbi at se, virkede ganske ok, selvom pladerne var så tynde.
Har endnu ikke besluttet mig for en forhandler, men går som altid bare efter det bedste tilbud. Går ikke ud fra, at der er stor forskel på kvaliteten?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det opskummede PVC jeg har, er også 5 mm. Det er nu ret formfast, men kan godt forestille mig at det bliver noget slasket noget hvir det bliver tyndere.