HQI mm. til 133 liter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
MetteB-F
Reactions:

HQI mm. til 133 liter

Indlæg af MetteB-F »

Hej

Jeg skal i den nærmeste fremtid have et saltvandsakvarium sat op, og skal derfor have fat i noget udstyr - mit problem er, at jeg ikke ved, hvad der vil være bedst til mit akvarium. Målene er 95x35 i bunden og 40 dybt.

Jeg har valgt at starte med at finde ud af lyset, da jeg synes det er sværest at blive klog på. Jeg har mere eller mindre besluttet at få HQI over - kan jeg vel lige så godt, så jeg ikke skal lave en senere investering, hvis jeg finder ud af at der er en koral, jeg bare MÅ eje :wink: Men hvad vil passe?

Det skal også helst være noget, jeg kan sætte ind i en kasse eller sådan noget, da mit loft/mine vægge ikke kan holde til noget som helst! (gammlet l... med strå i)

Forslag til hvad jeg ellers skal putte i er også velkomne - har overvejet en midi flotor, samt 2 aquabee 1000 - men har absolut ikke meget forstand på det, selvom jeg har læst meget igennem, samt været i en butik, hvor jeg fik noget helt andet at vide - er stadig forvirret!

Jeg har akvarie, bord, varmelegeme og et t8 armatur (til 1 rør) med et Gro Lux og et "Sylvana Aquastar, Marine and fresh water, Tropical Light Spectrum, 10.000 Kelvin, 30W, T8, 90cm/26mm" (tidligere ferskvandsakvarium)

Hvad gør jeg her fra?

Mette
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

En 150 W. HQI vil give rigeligt med lys til langt de fleste koraller. Dog vil der være et par enkelte, du må gå uden om.

Der skal selvfølegeligt være et overløb med en returpumpe og en skummer (hvis ikke du ønsker sump). En MidiFloator vil sandsynligvis være glimrende til et akvarium i den størrelse. Dog ville jeg vælge lidt kraftigere cirkulation. En AquaBee 1000 i overløbet vil være passende, men derudover ville jeg nok i hvertfald vælge en AquaBee 2000, som du evt. kan lave en spraybar på, så cirkulationen bliver fordelt ordenligt.

Hvis ikke du kender nogen erfaren akvarist i forvejen, synes jeg du skal finde en i nærheden med et velfungerende akvarium, som du kan komme hjem at se. Det giver en masse god inspiration og viden at se det hele i praksis.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En 150w HQI, vil være en god løsning på lyset. Hvis du kan finde en Aqualight lampe, vil den mere eller mindre være perfekt, da den har en dejlig stor reflektor, som vil give lys over hele akvariet.
Der er ingen hqilamper der er lavet til at blive monteret i en kasse, men sådan en kan du vel selv lave eller få en til at lave for dig. husk at lade den være åben i toppen og sætte et par ventilatore i.
Med hensyn til cirkulation skal du langt højere op i liter antal.
Jeg har et akvarie stort set som dit til mine fragmenter, og der er monteret 2 stk Marea 2400 pumper, og det synes jeg ikke er godt nok.

Hvad var det du fik at vide i den butik og om hvad??
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

Tak for svarene

I den butik jeg var i (vil ikke nævne navnet offentligt), fik jeg at vide, at de 2x1000 var nok - jeg fik at vide, at jeg skal stille skummeren direkte i akvariet modsat overløbet, og have overløb med en pumpe, som sender overfladevandet ned i akvariet. - Det er i modstrid af, hvad jeg har læst. Jeg fik at vide, at jeg ikke kan bruge mit akvarium med alukant, da det bliver grimt bare der kommer en enkelt dråbe på - så ruster det (også direkte modstridigt med, hvad jeg har læst mig til).

I det hele taget var servicen enormt skidt. Der gik ½-1 time førend der var en sælger, der så meget som så på mig! Ellers virkede det bare som om jeg var i vejen. (Jeg synes det er rarere, at der bliver taget kontakt til mig som køber, når jeg ikke aner hvad jeg har med at gøre, end at jeg tager fat i en - der var heller ikke nogen, der sagde farvel, da jeg gik - det er bare noget man gør, når man har en forretning!!!)

Jeg har fået en kontakt med en inde fra akvariesiden, som jeg skal hjem til for at se på akvarie. Det glæder jeg mig til, men skal lige se, hvordan mit skema for oktober ser ud (har ikke fået det endnu - sløv skole).

Jeg har skrevet på en Aquastar hqi-lampe 2 x 150 w - er det overkill?

Mette
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det kunne lyde som akvarieudstyr!
Det er direkte vrøvl det med aluminuims akvariet!!
Og det som du har fået fortalt er også noget vrøvl.
Jeg vil mene at 2x150 w er overkill! Lampen er jo 25 cm længere end dit akvarie!!

Var du så tung i det, at du i en alder af 29 år stadig går i skole :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

MetteB-F skrev:Tak for svarene

I den butik jeg var i (vil ikke nævne navnet offentligt), fik jeg at vide, at de 2x1000 var nok - jeg fik at vide, at jeg skal stille skummeren direkte i akvariet modsat overløbet, og have overløb med en pumpe, som sender overfladevandet ned i akvariet. - Det er i modstrid af, hvad jeg har læst. Jeg fik at vide, at jeg ikke kan bruge mit akvarium med alukant, da det bliver grimt bare der kommer en enkelt dråbe på - så ruster det (også direkte modstridigt med, hvad jeg har læst mig til).

I det hele taget var servicen enormt skidt. Der gik ½-1 time førend der var en sælger, der så meget som så på mig! Ellers virkede det bare som om jeg var i vejen. (Jeg synes det er rarere, at der bliver taget kontakt til mig som køber, når jeg ikke aner hvad jeg har med at gøre, end at jeg tager fat i en - der var heller ikke nogen, der sagde farvel, da jeg gik - det er bare noget man gør, når man har en forretning!!!)

Jeg har fået en kontakt med en inde fra akvariesiden, som jeg skal hjem til for at se på akvarie. Det glæder jeg mig til, men skal lige se, hvordan mit skema for oktober ser ud (har ikke fået det endnu - sløv skole).

Jeg har skrevet på en Aquastar hqi-lampe 2 x 150 w - er det overkill?

Mette
Jamen 2 x 1000 l/t. kan skam også være nok, men det vil være en fordel med mere cirkulation. Jeg kan ikke fange idéen med at smide en pumpe i overløbet for at sprede proteinerne i akvariet, når man ligeså godt fra start af kan have skummeren i overløbet, så denne får leveret overfladevandet med alle proteinerne.

Problemet med en dobbelt 150 W. er, at den er på 120 cm. og du vil nok ikke kunne få begge lamper til at være over akvariet. Så skal du hellere vælge to enkelte HQI-lamper på 30 cm. hver. Det kan f.eks. være Giesemann novo II. Disse vil være at fortrække.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

Ingen kommentarer til butiksnavn!

Jeg går på handelsskole - hgs (18 uger) - da min HTX-eksamen ikke er nok til at få uddannelse inden for det jeg ellers har arbejdet med hele mit liv (handel og kontor - vil gerne have papir på det) og fordi den uddannelse, jeg var i gang med ikke lige var det jeg havde lyst til alligevel! ;-)

Det med længden at hqi'en er lige noget af det, jeg gerne ville vide - for det skal jo ikke se alt for dumt ud :-)
Jeg skal bare have fundet noget, gerne brugt, som ikke koster en bondegård eller 2! Men har som sagt ikke forstand på det, og derfor jeg spørger løs :-)

Ferskvandshobbyen tog for alvor fart i sommeren, og ja - hvorfor så ikke kaste sig ud i de smukke saltvandsakvarier?

Mette
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kender du E-bay??
Der fandt jeg lige en 150w med 2 blå rør. Den var kun 65 cm lang
prisen er forløbig kun 51 Euro og auktionen løber 2 dage endnu.
Det var måske en mulighed?
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

jeps - men har du et link?

Mette
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

mads-fisk skrev:En 150 W. HQI vil give rigeligt med lys til langt de fleste koraller. Dog vil der være et par enkelte, du må gå uden om.
På den anden side vil der nok være endnu flere koraller i handlen at gå uden om, hvis der blev valgt et kraftigere lys til den størrelse akvarie. På den anden side kan jeg heller ikke få øje på, hvad du egentlig ønsker at holde, men vi antager nok, at det er en blanding af fisk og koraller mv.

Mht. cirkulation kan 2x1000 liter være nok - alt efter, hvordan du lige får arangeret pumper mv. Det ville dog efter min mening og erfaring give en større bonus i at kigge efter noget, der kan danne en varieret strøm/bølgeeffekt e.l. Det er i høj grad med til at sikre, at strømforholdende kører i faste baner i akvariet med halvdøde zoner som følge deraf.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten skrev:Kender du E-bay??
Der fandt jeg lige en 150w med 2 blå rør. Den var kun 65 cm lang
prisen er forløbig kun 51 Euro og auktionen løber 2 dage endnu.
Det var måske en mulighed?
En enkelt hqi på 65 cm?
Det er da ret langt i forhold til de fleste andre mærker :roll:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

Planen er fisk, koraller, anemoner og krebsdyr - ikke 100% specifikt endnu ud over at der skal være en eller anden type klovne.

Jeg vil helst ikke have for lidt af noget - og jeg regner med, at når jeg om nogle år flytter i hus, at jeg så skal have nogle større akvarier :-D gulvet hvor jeg bor nu kan desværre ikke holde til så meget. Samtidig må det heller ikke være overkill mht. hvad jeg får i 133'eren...

Synes det er lidt svært

Mette
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ja, ca. 5 cm! En almindelig 150W er da 60cm lang.
Der skal jo også lige være plads til de blå rør.
her er linket:
http://cgi.ebay.de/Real-light-HQI-Lampe ... dZViewItem
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

mads-fisk skrev: En enkelt hqi på 65 cm?
Hvis det er en af de lamper jeg tror det er, så er det fordi der også er to blå T8 rør i.

Linket til den er her:
http://cgi.ebay.de/Real-light-HQI-Lampe-1x150W-2x24W-T5-blau-65cm_W0QQitemZ120035477773QQihZ002QQcategoryZ100327QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Mht. Midiflotor'en, så skal du lige sikre dig, at 40cm giver højde nok til den. Jeg checker gerne, når jeg kommer hjem - kører med samme skummer på mit.

/Kim
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mette, hvis du vil have et jævnt lys over hele akvariets længde, skal der 2 hqi lamper til.

Ellers ser det ud til at være en fin lampe Carsten har fundet, hvis bare prisen holder sig under 150 Euro.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

tak - ser nærmere på det hjemme...

Er i skole nu, hvor vi har it - "lær at bruge word, lær at bruge excel, lær at bruge power point, lær at surfe på internettet" ARGH!!!!! Men der er desværre mødepligt - æv!

Mette
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nolan skrev:
mads-fisk skrev: En enkelt hqi på 65 cm?
Hvis det er en af de lamper jeg tror det er, så er det fordi der også er to blå T8 rør i.

Linket til den er her:
http://cgi.ebay.de/Real-light-HQI-Lampe-1x150W-2x24W-T5-blau-65cm_W0QQitemZ120035477773QQihZ002QQcategoryZ100327QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Mht. Midiflotor'en, så skal du lige sikre dig, at 40cm giver højde nok til den. Jeg checker gerne, når jeg kommer hjem - kører med samme skummer på mit.

/Kim
35 cm. vandstand plejer at være godt til MidiFloator.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

tak tak :-)

dejligt med nogle svar, der ikke er så modstridende som hvad jeg ellers har været ude for... - Gør forvirringen bare en anelse mindre :-)

Mette
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MetteB-F skrev: Er i skole nu, hvor vi har it - "lær at bruge word, lær at bruge excel, lær at bruge power point, lær at surfe på internettet" ARGH!!!!! Men der er desværre mødepligt - æv!
Mette
Kort sagt PC for dummies :D
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

Jeps - Carsten - og jeg som har brugt computere i over 20 år, samt har en High School eksamen i Computer Science og en HTX i elektronik og computer/programmering... - R*v syge timer... Men jeg er nødt til at være der pga su'en - ellers kunne jeg slippe for 2 af 3 fag, jeg har!

Mette
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Er i skole nu, hvor vi har it - "lær at bruge word, lær at bruge excel, lær at bruge power point, lær at surfe på internettet" ARGH!!!!! Men der er desværre mødepligt - æv!

Mette
ja det har jeg også lige været igennem og f*ck hvor er det sygt !!!!! det er godt nok pc for idioter :(
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

mads-fisk skrev:
35 cm. vandstand plejer at være godt til MidiFloator.
Jeg har lige målt indvendigt - der er 38 cm fra bund til top - vil de 3 cm betyde at en midi er ok, eller skal jeg finde en anden?

Mette
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Har du overvejet en Deltec?? De laver en lille skummer mener at den hedder MCE500. Nok noget dyrere end en midifloater. Men nok også noget bedre.
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

auch - har lige kigget priser - den er ikke helt su-venlig :|

ellers må jeg bare kigge brugtmarkedet godt igennem de næste par måneder...

Men på den anden side - har lige fået brev fra kommunen, at de vil give mig et tilskud på 740 kr om måneden på transport - dvs jeg kun betaler 300 for mit alle-zoners månedskort - jubiii - flere penge til akvarie-drømmen :-D
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Midiflotor skummeren er fin til din balje.
Der er imho ingen grund til at kamme over og købe den Deltec.

Og de 35cm er ok - du skal bare sørge for at vandstanden er nogenlunde konstant og holde et par cm "luft" under skummeren.

Mht. luftpumpe til sådan én, så vil jeg godt have lov til at anbefale en AM-TOP CR40. Jeg har selv været igennem et par forskellige pumpe men ingen af dem kunne levere den ydelse som AM-TOP'en giver selvom de er rated højere.

/Kim
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

ok - jeg vil jo helst spare så meget som muligt på det kedelige, så der er råd til lidt mere af det sjove til at putte i akvariet :-)

- Jeg kan jo altid gå amok i et hi-tech, når jeg engang har et fuldtidsjob - lige nu er det mest fordi jeg har et akvarum i overskud og fordi jeg synes det kunne være fedt med noget lidt anderledes og flottere end alm. ferskvand.

Det er min plan, at jeg køber så meget brugt som muligt. - Kan jeg jo lige så godt, når nu jeg ikke har noget hastværk for at få det op at køre - planlægger at de første fisk skal i næste sommer, selvom jeg nok bliver en anelse utålmodig den dag det hele står og venter med vand og sten ;-) men i den tid har jeg jo stadig mine maller og guppyer at kigge på...

Mette
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

mads-fisk skrev:
Problemet med en dobbelt 150 W. er, at den er på 120 cm. og du vil nok ikke kunne få begge lamper til at være over akvariet. Så skal du hellere vælge to enkelte HQI-lamper på 30 cm. hver. Det kan f.eks. være Giesemann novo II. Disse vil være at fortrække.
Giesemann novo II kan jeg ikke finde nogen steder på www (google) - hvad kan jeg ellers søge på (andre mærker) synes denne del er den største jungle, at finde rundt i, især fordi det ikke er alle steder jeg kan finde størrelser på lamperne - kun watt - og så er jeg jo lige vidt!

Mette
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

jeg har fundet en brugt deltec mc 500, som står til 1000 - ville det være et ok køb? eller skal jeg prøve at få den længere ned i pris - den har været brugt i 2 mdr.

Mette
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

MetteB-F skrev:
mads-fisk skrev:
Giesemann novo II kan jeg ikke finde nogen steder på www (google) - hvad kan jeg ellers søge på (andre mærker) synes denne del er den største jungle, at finde rundt i, især fordi det ikke er alle steder jeg kan finde størrelser på lamperne - kun watt - og så er jeg jo lige vidt!

Mette
Ups! Den hedder "Giesemann Nova II" - søg på det, så skal du nok finde. De fleste akvariebutikker vil kunne skaffe den hjem.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
MetteB-F
Reactions:

Indlæg af MetteB-F »

ikke meget held på den heller (på dansk - mit tyske er så godt som ikke-eksisterende) - men hvad er prislejet sådan ca? - jeg har heller ikke planer om at tage noget hjem fra ikke-eu-lande - gider ikke betale ekstra for at posten skal åbne og lægge ekstra skatter på...

Mette
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"