For høj Nitrat - hvad gør man ved det?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
For høj Nitrat - hvad gør man ved det?
Hej - Jeg måler Nitrat til ca. 50 mg/l.
Jeg bruger omvendt osmosevand - så det kan ikke være derfra det kommer.
Hvad kan jeg gøre?
Jeg bruger omvendt osmosevand - så det kan ikke være derfra det kommer.
Hvad kan jeg gøre?
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Re: For høj Nitrat - hvad gør man ved det?
fiskebesætning, fodring, opstart? Sig lidt mere om akvariet 

210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
hvor stort er akvariet og hvor gammelt er det?
vandskifte, det er den hurtigste måde at komme ned med nitraten, bagefter kan du prøve at læse om biopellets ellers vsv metoden
vandskifte, det er den hurtigste måde at komme ned med nitraten, bagefter kan du prøve at læse om biopellets ellers vsv metoden

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Akvariet er 250 liter uden sump.
Jeg laver 10 liters vandskift hver uge med omvendt osmosevand.
Akvariet har kørt i ca. 8 mdr. nu med ca. 40 kg. levende sten og ca. 2 cm. koralgrus, som er meget levende.
Der er efterhånden godt med koraller og jeg har en Gul Kirurg, en Paletkirurg, 2 Juvelfanebarser, en Seksstribet Gylte, 2 Pterapogon Kaudermi, 2 Eremitter og en Dannebrogsreje.
Jeg fodrer 2 gange dagligt med flagefoder, samt lidt tang. Hver anden dag giver jeg dem 2 stk. frostfoder.
Fiskene spiser alt foderet ved hver fodring.
Det lyder måske som om jeg skulle reducere foderet og øge vandskift til 20 liter pr. uge - lyder det fornuftigt?
Jeg har svært ved at forstå hvad Vodka og Eddike skulle hjælpe.
Min målinger af Ammoniak og Nitrit er iøvrigt tæt på 0.
Jeg laver 10 liters vandskift hver uge med omvendt osmosevand.
Akvariet har kørt i ca. 8 mdr. nu med ca. 40 kg. levende sten og ca. 2 cm. koralgrus, som er meget levende.
Der er efterhånden godt med koraller og jeg har en Gul Kirurg, en Paletkirurg, 2 Juvelfanebarser, en Seksstribet Gylte, 2 Pterapogon Kaudermi, 2 Eremitter og en Dannebrogsreje.
Jeg fodrer 2 gange dagligt med flagefoder, samt lidt tang. Hver anden dag giver jeg dem 2 stk. frostfoder.
Fiskene spiser alt foderet ved hver fodring.
Det lyder måske som om jeg skulle reducere foderet og øge vandskift til 20 liter pr. uge - lyder det fornuftigt?
Jeg har svært ved at forstå hvad Vodka og Eddike skulle hjælpe.
Min målinger af Ammoniak og Nitrit er iøvrigt tæt på 0.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Du skal helt sikkert cutte godt ned på fodringen. Der bliver frigivet en masse til vandet, især frost og tang er slemme.
Igang med et par store vandskifte. Det vil hjælpe. Dine ammoniak og nitrit målinger skal være 0...
Lidt om vodka dosering http://reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php
Igang med et par store vandskifte. Det vil hjælpe. Dine ammoniak og nitrit målinger skal være 0...
Lidt om vodka dosering http://reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
- JaizEdelmann
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4171 Glumsø
Som Trolle også siger, så det ned for fodring til hveranden dag eller lign. men jeg ville passe lidt på med store vandskifte din tank skal helst ikke have chok, du kan godt måske godt skifte 20 liter vand istedet for 10 et par gange men så ville jeg egentlig bare lige se hvor meget fodringen gør også eventuelt begynde og tilføje vodka eller biopellets hvad du nu engang synes vil virke bedst for dig ellers findes der også NO3PO4 fjernere hvis man hellere vil det.
Fælles for alle muligheder er det skaber en baktiebestand som fjerner nitrat og fosfat
Fælles for alle muligheder er det skaber en baktiebestand som fjerner nitrat og fosfat
Reef Room - 430l Display / 250l. Sump
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=45888
Skimz IBox 20 Nano
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=55727
Skimz IBox 20 Nano
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Først tak for de gode råd.
Jeg vil skære ned på fodringen, skifte 20 liter vand næste uge og prøve at tilsætte nogle flere biopellets til filtrat (har 500 g. nye liggende - men troede at de levende sten og grus havde samme effekt).
Hvis det ikke hjælper vil jeg reducere antal fisk og forsøge mig med Vodka.
Jeg følger op i løbet af de næste par uger med forhåbentlig gode resultater.
Jeg vil skære ned på fodringen, skifte 20 liter vand næste uge og prøve at tilsætte nogle flere biopellets til filtrat (har 500 g. nye liggende - men troede at de levende sten og grus havde samme effekt).
- JaizEdelmann
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
filtrat? Du har dine pellets i en reaktor ikke? biopellets må ikke ligge stille de skal tumbleomt skrev:Først tak for de gode råd.
Skimz IBox 20 Nano
Skimz IBox 20 Nano
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Puhaomt skrev:Først tak for de gode råd.

Du skal passe meget på med pludselig at starte op med biopellets i en etableret tank, det er der en del som har haft dårlige erfaringer med. Der skal startes meget forsigtigt ud, og de skal være i en reaktor, hvori pillerne skal "danse". De må ikke ligge stille. Inden du gør det vil jeg kraftigt anbefale dig at læse om det. Der ligger en del tråde herinde om emnet. Ved forkert brug/overdossering kan du lægge hele dit akvarie ned.
Som JaizEdelmann nævner så kan du også prøve No3Po4-X fra Red Sea (også en form for VSV). Det er jeg selv startet på, og det har virket her stille og roligt sammne med macro-alger, vandskift og nedsat fodring. Mit udgangspunkt var dog langtfra så højt som dit.
Vandskift er en god og sikker metode til lige at tage toppen, og efter min opfattelse kan du roligt skifte 20 liter hver gang.
Hvad siger din Po4 ?
Held og lykke

Senest rettet af permadsen12 søn 4. nov 2012 21:56, rettet i alt 1 gang.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Enig med Per...Stille og roligt igang med en af metoderne.
Du skriver at du ikke har sump, men et filter af en slags? spandfilter eller?
Du skriver at du ikke har sump, men et filter af en slags? spandfilter eller?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Der er invendigt filter (Juwel-akvarium) og indvendig skummer også Juwel.
Jeg starter stille og roligt med vandskift og reduktion af foder og ser hvordan målingerne udvikler sig de kommende uger.
Som alternativ til biopellets og vodka, ville det så ikke have samme effekt hvis man øger mængden af koralgrus. Bakterierne i gruset gør vel det samme som biopellets i en reaktor eller hvad?
Det er korrekt at jeg ikke har "nørdet" så meget med at sætte mig ind i alle detaljerne i kemien indtil nu. Jeg har startet op med saltvand for at se om det var noget for mig - det er det, det er utroligt fascinerende.
Mine fisk ser ud til at trives, de vokser og Juvelfanebarserne yngler jævnligt og korallerne vokser, så helt tosset er det vel ikke.
Jeg starter stille og roligt med vandskift og reduktion af foder og ser hvordan målingerne udvikler sig de kommende uger.
Som alternativ til biopellets og vodka, ville det så ikke have samme effekt hvis man øger mængden af koralgrus. Bakterierne i gruset gør vel det samme som biopellets i en reaktor eller hvad?
Det er korrekt at jeg ikke har "nørdet" så meget med at sætte mig ind i alle detaljerne i kemien indtil nu. Jeg har startet op med saltvand for at se om det var noget for mig - det er det, det er utroligt fascinerende.
Mine fisk ser ud til at trives, de vokser og Juvelfanebarserne yngler jævnligt og korallerne vokser, så helt tosset er det vel ikke.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Mit fosfat ligger også lidt højt - mellem 0,2 og 0,4. For at holde det i skak tilfører jeg Deltec Phosphatabsorber. Jeg er klar over den helst skal ned under 0,2.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Når du skriver Biopellets, kan det så i stedet være bioballs du tænker på?
Bioballs virker i princippet som levende sten ved at have så stor en overflade som muligt, hvor bakterierne kan gro.
Biopellets er små piller der er består af kulstof, ligesom vodka, eddike og sukker. De denitrificerende bakterier lever bl.a. af kulstof (carbon). Ved tilføre kulstof, øges antallet af bakterier som optager nitrat og på den måde kan det hjælpe med at sænke NO3. Det er den hurtige forklaring. Inden du evt begynder med det er det vigtigt at sætte dig godt ind i teorien, så du forstår hvad der sker og hvorfor en overdosering kan være fatal.
Håber det hjalp lidt
Mvh Kenneth
Bioballs virker i princippet som levende sten ved at have så stor en overflade som muligt, hvor bakterierne kan gro.
Biopellets er små piller der er består af kulstof, ligesom vodka, eddike og sukker. De denitrificerende bakterier lever bl.a. af kulstof (carbon). Ved tilføre kulstof, øges antallet af bakterier som optager nitrat og på den måde kan det hjælpe med at sænke NO3. Det er den hurtige forklaring. Inden du evt begynder med det er det vigtigt at sætte dig godt ind i teorien, så du forstår hvad der sker og hvorfor en overdosering kan være fatal.
Håber det hjalp lidt
Mvh Kenneth
- JaizEdelmann
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
omt skrev:Mit fosfat ligger også lidt højt - mellem 0,2 og 0,4. For at holde det i skak tilfører jeg Deltec Phosphatabsorber. Jeg er klar over den helst skal ned under 0,2.
Du må godt have fosfat på 0,3 det helt fint som det ligger der
Skimz IBox 20 Nano
Skimz IBox 20 Nano
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Kommer lidt an på hvilke koraller man gerne vil holde. Men fiskene er ligeglade med fosfat.JaizEdelmann skrev:omt skrev:Mit fosfat ligger også lidt højt - mellem 0,2 og 0,4. For at holde det i skak tilfører jeg Deltec Phosphatabsorber. Jeg er klar over den helst skal ned under 0,2.
Du må godt have fosfat på 0,3 det helt fint som det ligger der
Mvh kenneth