Vandskifte

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Vandskifte

Indlæg af Robcus »

Jeg har tænkt lidt over hvor tit man skal lave vandskifte, og hvor meget vand man så skal skifte.
Hvad er jeres egen fremgangsmåde på det område??

Skal man under opstarten lave mange vandskift, eller vil det bare øge algevæksten??
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

I et velfungerende akvarium, bør det ikke være nødvendigt at skifte vand. Jeg skifter ikke vand på mit akvarium.

Der er ingen grund til at skifte vand i opstarten. Næringsstofferne skal nok blive fjernet af skummer og alger, og det gælder bare om at få en god biokultur igang, hvilket et vandskift kan forsinke.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Ok, så er det jo bare kanon.
Jeg tænkte også det måske var åndsvagt at begynde at tilføre nye næringsstoffer til de fæle alger.
Men nu får vi jo at se hvordan det kommer til at gå, fylder vand i baljen imorgen, og begynder så småt at bygge op derfra.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Robcus skrev:Ok, så er det jo bare kanon.
Jeg tænkte også det måske var åndsvagt at begynde at tilføre nye næringsstoffer til de fæle alger.
Men nu får vi jo at se hvordan det kommer til at gå, fylder vand i baljen imorgen, og begynder så småt at bygge op derfra.
Du bør jo sådan set ikke tilføre ekstra næring ved vandskift, da du forhåbenligt benytter osmoseanlæg, eller har så rent vand, at det ikke er nødvendigt. Desuden er algerne jo faktisk en god ting, da det er disse, der fjerner al næringen (også den som skummeren ikke kan tage), så vandet til sidst er modnet, rent og klar til en forsigtig belastning.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Er det kke rigtigt, at man istedet for tilsætning af sporstoffer fx kan skifte en smule vand regelmæssigt - jeg tror bogen reef secrets taler om små hyppige vandskift - så fjerner man vel også forskellige næringsstoffer?

Jeg skifter da ca 10 liter hver 14 dag (har et akvarium på 200 l )

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

der er flere forskellige vinkler med hensyn til vandskifte selv er jeg tilhænger af vandskifte for at undgå ophobningerer af forskellige stoffer som vi ikke kan måle og som kan være skadelige på lidt længere sigt.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jerslev skrev:Er det kke rigtigt, at man istedet for tilsætning af sporstoffer fx kan skifte en smule vand regelmæssigt - jeg tror bogen reef secrets taler om små hyppige vandskift - så fjerner man vel også forskellige næringsstoffer?

Jeg skifter da ca 10 liter hver 14 dag (har et akvarium på 200 l )

Jerslev

Det kommer da an på hvor mange koraller man har. Jeg tror bestemt ikke det ville være nok for mine koraller, hvis jeg skiftede en smule vand hyppigt.

Næringsstofferne burde din skummer fjerne.

Det var Svein Fosså (forfatteren til Reef Secrets) selv, der sagde at vandskift ikke bør være nødvendige. Han fortalte, at han heller ikke selv skifter vand på sine akvarier.
seier skrev:der er flere forskellige vinkler med hensyn til vandskifte selv er jeg tilhænger af vandskifte for at undgå ophobningerer af forskellige stoffer som vi ikke kan måle og som kan være skadelige på lidt længere sigt.

Hvilke stoffer skulle det være? Tungmetaller kan jo ikke fjernes ved vandskift, da disse bindes til kalk og ophobes derfor i de levende sten, så hvis ikke man bruger osmoseanlæg risikerer man blot en ophobning af tungmetaller ved for mange vandskift.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Et korrekt udført vandskifte vil til enhver tid være en god ting IMHO. Bevares, man kan minimere behovet ved at investere i nitratfilter, phosphatfilter, superskummer, sporstoffer, kulfilter osv., men jeg ville ikke have nerver til helt at undlade.
Jeg skifter selv 75 liter om ugen (det sker selvfølgelig at jeg "glemmer" det), har aldrig brugt sporstoffer og måler stort set aldrig mine værdier.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

mikkel skrev:Et korrekt udført vandskifte vil til enhver tid være en god ting IMHO. Bevares, man kan minimere behovet ved at investere i nitratfilter, phosphatfilter, superskummer, sporstoffer, kulfilter osv., men jeg ville ikke have nerver til helt at undlade.
Jeg skifter selv 75 liter om ugen (det sker selvfølgelig at jeg "glemmer" det), har aldrig brugt sporstoffer og måler stort set aldrig mine værdier.
Man kan da muligvis minimere behovet for div. tekniske filtre. I det hele taget er meget af det teknik, vi har tisluttet vores akvarier bare en hjælp til noget, vi også selv kunne klare manuelt. Så er spørgsmålet bare, om man helst vil bruge en større sum penge eller en større sum tid på akvariet. Men som sagt, er vandskift ikke nødvendigt for et velfungerende akvarium med en ordenlig skummer.

Hvad du sparer på sporstoffer, bruger du sandsynligvis på salt istedet :wink:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"