Koralrev på Istedgade...
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Re: Koralrev på Istedgade - UPDATE: LED & stensætning (29 Okt)
Jamen det er da bare så sindsygt flot.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: KBH V
Tak skal du have Henningnesnej skrev:Jamen det er da bare så sindsygt flot.

Begynder også at blive mere glad for det som projektet skrider frem. Dejligt at se ens ideer og tanker langsomt bliver ført ud i livet. Carsten gør et super job med installationen og jeg er glad for ( som jeg kan forstå at du også gør) at man bare kan nyde udviklingen mens andre gør arbejdet.. haha.

KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Så blev der lavet en smule mere i går aftes. Carsten har nogle rigtig gode ideer til hvordan det skal gøres!
SØJLERNE
- Søjlerne er blevet limet med silicone i bunden, hvor de derefter er blevet sat på noget papir. Det river vi så af når siliconen er helt tør. På den måde kommer hver søjle til at stå på "gummifødder" og kan flyttes rundt i akvariet uden problemer.
CIRKULATION
- På bagsiden af overløbet sidder der limet 8 rør til Ocean motion. De 4 af dem går helt ned til bunden af akvariet ( 2 ud til hver side af overløbet ) 4 af dem slutter ca midt oppe på overløbet (også 2 ud til hver side)
- De 4 der sidder oppe midt på har fået en lille vinkel på, så de kan justeres i forskellige vinkler ud i akvariet.
- De 4 der sidder i bunden har fået limet PVC slange på, som skal bliver ført videre ud til forskellige steder i akvariet under sandet. Udmundingerne på slangerne kommer til til at sidde skjult bag nogle sten. De skal limes hele vejen i bunden af akvariet og kortes i længden så de passer til hvor søjlerne står.
Alt rørføringen op af bagsiden på overløbet bliver dækket af sten ( som på forsiden )
De 4 udmundinger der sidder oppe midt på vil blive dækket i silicone og rullet i småsten så de falder helt ind med stenene rundt om.
- Ocean motionen.. ja den kommer til at sidde OVER akvariet.
Vi har også fået wire til ophæng af RADION lamperne.
Har vedlagt et par billeder af arbejdet.

SØJLERNE
- Søjlerne er blevet limet med silicone i bunden, hvor de derefter er blevet sat på noget papir. Det river vi så af når siliconen er helt tør. På den måde kommer hver søjle til at stå på "gummifødder" og kan flyttes rundt i akvariet uden problemer.
CIRKULATION
- På bagsiden af overløbet sidder der limet 8 rør til Ocean motion. De 4 af dem går helt ned til bunden af akvariet ( 2 ud til hver side af overløbet ) 4 af dem slutter ca midt oppe på overløbet (også 2 ud til hver side)
- De 4 der sidder oppe midt på har fået en lille vinkel på, så de kan justeres i forskellige vinkler ud i akvariet.
- De 4 der sidder i bunden har fået limet PVC slange på, som skal bliver ført videre ud til forskellige steder i akvariet under sandet. Udmundingerne på slangerne kommer til til at sidde skjult bag nogle sten. De skal limes hele vejen i bunden af akvariet og kortes i længden så de passer til hvor søjlerne står.
Alt rørføringen op af bagsiden på overløbet bliver dækket af sten ( som på forsiden )
De 4 udmundinger der sidder oppe midt på vil blive dækket i silicone og rullet i småsten så de falder helt ind med stenene rundt om.
- Ocean motionen.. ja den kommer til at sidde OVER akvariet.

Vi har også fået wire til ophæng af RADION lamperne.
Har vedlagt et par billeder af arbejdet.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Geografisk sted: Strøby egede
Re: Koralrev på Istedgade - UPDATE: 3 Nov.
Det lyder godt nok rigtig smart med den der OM (og er sikker total retado siden jeg endnu ikke har fanget det) men vil det sige du har 8 udgang hvor der kommer vand ud af eller har du 4 udgange og 4 indgange hvor pumpen suger vandet ind?
Og ellers et rigtig rigtig flot setup!
Og ellers et rigtig rigtig flot setup!
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
Ocean motionen, skifter til at sende vandet ud af de forskillige udgange, altså alle 8 stk. så der kommer skiftene vandretninger via returpumpen.
Vores nye 720 liters indbygget.
viewtopic.php?f=94&t=69187
De gamle
viewtopic.php?f=93&t=52145
viewtopic.php?f=92&t=47241&p=460577#p460577
viewtopic.php?f=94&t=69187
De gamle
viewtopic.php?f=93&t=52145
viewtopic.php?f=92&t=47241&p=460577#p460577
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, Ocean Motion sender skiftevis vandet ud af 8 udgange (2 af gangen). Der findes også Ocean Motion med 4 udgange.
Selve Ocean motion trækker ikke selv vand, men skal tilsluttes en anden pumpe (mange tilfælde retur pumpen - hos os er det ikke retur pumpen der kommer til at føde Ocean motionen men en anden pumpe).
Ofte sidder Ocean motion under akvariet eller på bagsiden. I vores tilfælle kommer den til at sidde over selve akvariet.
Selve Ocean motion trækker ikke selv vand, men skal tilsluttes en anden pumpe (mange tilfælde retur pumpen - hos os er det ikke retur pumpen der kommer til at føde Ocean motionen men en anden pumpe).
Ofte sidder Ocean motion under akvariet eller på bagsiden. I vores tilfælle kommer den til at sidde over selve akvariet.

KORALREV PÅ ISTEDGADE
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
Det bliver bare så flot, Kenneth. Jeg glæder mig til er færdigt, for så kommer jeg på besøg;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
ser super fedt ud!!!! vis du har mere kermik så må du gerne komme og lave mit overløb...

En gang saltvand, altid saltvand ......
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Geografisk sted: Strøby egede
Ahh tak for svar, smart.
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Tak skal du have... du må hellere end gerne kigge forbiChrissy62 skrev:Det bliver bare så flot, Kenneth. Jeg glæder mig til er færdigt, for så kommer jeg på besøg;)

KORALREV PÅ ISTEDGADE
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hejsa..micogmaj skrev:ser super fedt ud!!!! vis du har mere kermik så må du gerne komme og lave mit overløb...
Tak skal du have... glæder mig SÅ meget til det bliver færdig!

Jeg bruger "døde" levnde sten til overløbet.. og kommer nok til at lave det helt færdig i ugens løb.. men har nok ikke ekstra sten... ved heller ikke hvor god jeg er til at lime under vand.. hehe. Men har Carsten ikke de der færdige rev keramik til bagvægge eller overløb.. så vil det jo være nemt at smide sådan en på jeres overløb

KORALREV PÅ ISTEDGADE
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Så har jeg fået limet lidt småsten på bagsiden af overløbet for at skjule rørene til Ocean Motionen.
Bagsiden kommer til at ligne forsiden med større sten limet på, men tænkte de vil nemmere sidde fast på PVC rørerne, hvis de var dækket af småsten.
Det gør også, når man ser akvariet fra siden og overløbet er dækket med større sten, så kan man ikke se rør ind mellem hullerne af stenen.
Ved ikke hvor meget man ville kunne se fra side ruderne af rørføringen på bagsiden af overløbet uden småstenen limet på, når den bliver dækket af de større sten, men synes det er rart at man ikke skal tænke over det nu.
Har også fået limet småsten på de 4 udgange fra Ocean Motion der sidder oppe midt bag på overløbet.. så kommer de også til at falde mere naturligt i med de andre sten som bliver bygget op rundt om.
Bagsiden kommer til at ligne forsiden med større sten limet på, men tænkte de vil nemmere sidde fast på PVC rørerne, hvis de var dækket af småsten.
Det gør også, når man ser akvariet fra siden og overløbet er dækket med større sten, så kan man ikke se rør ind mellem hullerne af stenen.
Ved ikke hvor meget man ville kunne se fra side ruderne af rørføringen på bagsiden af overløbet uden småstenen limet på, når den bliver dækket af de større sten, men synes det er rart at man ikke skal tænke over det nu.
Har også fået limet småsten på de 4 udgange fra Ocean Motion der sidder oppe midt bag på overløbet.. så kommer de også til at falde mere naturligt i med de andre sten som bliver bygget op rundt om.
- Vedhæftede filer
KORALREV PÅ ISTEDGADE
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Det ser altså super godt ud det der!
Bliver virkelig spændende at se når der bliver fyldt i!
Den OCM er en fed ide.. Men er der virkelig nok blæs på den? Ved godt at alle udgangene sørger for 0 døde steder, men bliver der nok "blæs på" generelt i akvariet? Tænker på dyr og koraller..? Eller skal der noget wavemaker-værk i?

Den OCM er en fed ide.. Men er der virkelig nok blæs på den? Ved godt at alle udgangene sørger for 0 døde steder, men bliver der nok "blæs på" generelt i akvariet? Tænker på dyr og koraller..? Eller skal der noget wavemaker-værk i?

Morten
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Tak skal du haveMoG skrev:Det ser altså super godt ud det der!Bliver virkelig spændende at se når der bliver fyldt i!
![]()

Selve Ocean Motionen skifter kun mellem de forskellige udgange (2 af gangen) 8 udgange ialt- så det kommer an på hvor kraftig en pumpe man føder den med der afgøre om der bliver blæs nok på.
OM bliver sat til de forskellige udgange på en sådan måde at der kommer turbulens i vandet, og ikke en ensrettet vandbevægelse.
Det vil sige at den feks. bliver koblet på 2 udgange af gangen:
1) 2 udgange - en i hver ende af akvariet, som så peger lidt mod hinanden og ind mod midten af akvariet.
2) 2 udgange - der peger fra venstre mod højre,lidt i samme retning.
3) 2 udgange - en der peger lidt opad og en der peger lidt nedad.
4) 2 Udgange - 2 der peger fra midten og ud til hver side af overløbet.
Så planen er at man SLET ikke kommer til at se cirkulationspumperne, når man kigger ind i akvariet. Sådan en wavemaker ved jeg ikke om man kan installere, hvor den ikke er synlig. Kender dem ikke så godt.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Det er så genialt! - og kan ikke forså den ikke er mere populær.kenneth olsen skrev:Tak skal du haveMoG skrev:Det ser altså super godt ud det der!Bliver virkelig spændende at se når der bliver fyldt i!
![]()
Den OCM er en fed ide.. Men er der virkelig nok blæs på den? Ved godt at alle udgangene sørger for 0 døde steder, men bliver der nok "blæs på" generelt i akvariet? Tænker på dyr og koraller..? Eller skal der noget wavemaker-værk i?![]()
Selve Ocean Motionen skifter kun mellem de forskellige udgange (2 af gangen) 8 udgange ialt- så det kommer an på hvor kraftig en pumpe man føder den med der afgøre om der bliver blæs nok på.
OM bliver sat til de forskellige udgange på en sådan måde at der kommer turbulens i vandet, og ikke en ensrettet vandbevægelse.
1) 2 udgange - en i hver ende af akvariet, som så peger lidt mod hinanden og ind mod midten af akvariet.
Så planen er at man SLET ikke kommer til at se cirkulationspumperne, når man kigger ind i akvariet. Sådan en wavemaker ved jeg ikke om man kan installere, hvor den ikke er synlig. Kender dem ikke så godt.
Glæder mig til at se en lille video af det, når i kommer så langt.
Hvilken pumpe skal i ha til og drive den?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Ok.. Jeg tænkte bare på, som du selv siger, turbulensen i akvariet! Om der ville være nok, men kan selvfølgelig godt se at der godt kan komme knald på, hvis man sætter en kraftig pumpe på! Men det er en fed ting, sådan en OCM!
gad jeg også godt selv have når der på et tidspunkt skal opgraderes!
kan rigtig godt lide på den måde i skjuler det.. Så der ingen grimme pumper er!
Anders--> grunden til at den nok ikke er så populær, er vel prisen..?
Mon ikke denne her i hvertfald koster 5-6000kr..? (skud i tågen!) 

Anders--> grunden til at den nok ikke er så populær, er vel prisen..?

Morten
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, synes sku også den OM er cool.. men det kræver lidt planlægning at få det til at gå op.. men det er der heldigvis andre der tager sig af....andersboerglum skrev:Det er så genialt! - og kan ikke forså den ikke er mere populær.kenneth olsen skrev:Tak skal du haveMoG skrev:Det ser altså super godt ud det der!Bliver virkelig spændende at se når der bliver fyldt i!
![]()
Den OCM er en fed ide.. Men er der virkelig nok blæs på den? Ved godt at alle udgangene sørger for 0 døde steder, men bliver der nok "blæs på" generelt i akvariet? Tænker på dyr og koraller..? Eller skal der noget wavemaker-værk i?![]()
Glæder mig til at se en lille video af det, når i kommer så langt.
Hvilken pumpe skal i ha til og drive den?
Jeg skal nok lige lave en video når det hele er sat op. Så en video.. kan ikke huske hvem der var her på forum - men gav OM lidt luft også.. så man tydelig ku se på videoen hvor den sendte vand ud henne... det vil jeg prøve at forsøge også når det er.

Pumpen til OM hedder SKIMZ - Det er fra samme firma som returpupmen og skummeren.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Den koster ca. en 3000 plus minus en 400kr for sådan en Ocean Motion med 8 udgange - kan ikke helt huske det.MoG skrev:Ok.. Jeg tænkte bare på, som du selv siger, turbulensen i akvariet! Om der ville være nok, men kan selvfølgelig godt se at der godt kan komme knald på, hvis man sætter en kraftig pumpe på! Men det er en fed ting, sådan en OCM!gad jeg også godt selv have når der på et tidspunkt skal opgraderes!
kan rigtig godt lide på den måde i skjuler det.. Så der ingen grimme pumper er!
![]()
Anders--> grunden til at den nok ikke er så populær, er vel prisen..?Mon ikke denne her i hvertfald koster 5-6000kr..? (skud i tågen!)

Der ud over kommer selvfølgelig prisen på pumpen der skal trække den.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det var ham der Enzo, som havde en video. ( Den ligger på YouTube)
Prisen er da ikke galt. Tunze eller Vortech koster heller ikke gratis
Prisen er da ikke galt. Tunze eller Vortech koster heller ikke gratis

Mvh:
- Smenge
- Søstjerne
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8450 Hammel
- Geografisk sted: Hammel
Hvor har du købt den (Ocean Motion) ?
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Her er et link hvor man kan se hvor meget flow den kan give!
Mvh:
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Alt udstyr er købt hos DecOceanSmenge skrev:Hvor har du købt den (Ocean Motion) ?

KORALREV PÅ ISTEDGADE
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Super.. tak for linket.. så har jeg lidt inspiration til mig kommende videoandersboerglum skrev:Enzo's ocean motion.

KORALREV PÅ ISTEDGADE
- manio
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9440 Aabybro
hvad er prisen på den ocean motion
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20

KORALREV PÅ ISTEDGADE
- manio
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9440 Aabybro
hvad med en på 4 udgange
viewtopic.php?f=95&t=70305
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Så var Carsten forbi her til aften og fik lavet følgende:
- Flamingo under selve akvariet.
- Lavet fittings øverest bag på overløbskassen til udgangs-slangerne til OM.
- Lavet indsugningsrør til den pumpe der skal føde OM. ( Indsugningen er lavet stor, så små fisk ikke sætter sig fast i rillerne. Plus den er nem at tage af for rensning.
- PVC slanger er limet i bunden af akvariet. For de 4 ender kommer der en 45 graders vinkel på som er justerbar, hvis vi ønsker det. De 45 grader fittings for enderne bliver "rullet" i småsten så de falder i med omgivelserne - og bliver på den måde helt skjult. ( På samme måde som dem oppe midt på bagsiden af overløbet.
NEXT STEP
Bagsiden af overløbet skal dækkes af lidt større sten (som på forsiden) - Indsugningen skal også dækkes- men selvfølgelig ikke for tæt på.
PVC slangerne i bunden af akvariet skal limes hele vejen i bunden på begge sider.
Lysophæng skal laves.
Etc etc etc etc etc etc etc etc....
- Flamingo under selve akvariet.
- Lavet fittings øverest bag på overløbskassen til udgangs-slangerne til OM.
- Lavet indsugningsrør til den pumpe der skal føde OM. ( Indsugningen er lavet stor, så små fisk ikke sætter sig fast i rillerne. Plus den er nem at tage af for rensning.
- PVC slanger er limet i bunden af akvariet. For de 4 ender kommer der en 45 graders vinkel på som er justerbar, hvis vi ønsker det. De 45 grader fittings for enderne bliver "rullet" i småsten så de falder i med omgivelserne - og bliver på den måde helt skjult. ( På samme måde som dem oppe midt på bagsiden af overløbet.
NEXT STEP
Bagsiden af overløbet skal dækkes af lidt større sten (som på forsiden) - Indsugningen skal også dækkes- men selvfølgelig ikke for tæt på.
PVC slangerne i bunden af akvariet skal limes hele vejen i bunden på begge sider.
Lysophæng skal laves.
Etc etc etc etc etc etc etc etc....

- Vedhæftede filer
KORALREV PÅ ISTEDGADE
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby