Opstart af nitratfilter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Opstart af nitratfilter

Indlæg af gunni »

Først vil jeg lige sige undskyld for hvis dette har været oppe før, det mener jeg nemlig selv at det har. men jeg kan sku ikke finde det :(

Så her kommer det så igen :D
en kammerat og mig har bygget et nitrat filter til hans balje. og startet det til at dryppe ca 1-2 dråber i sek. ned i en spand.

Juhuuuu det er tæt og alt køre 8) så langt så godt.

Det har så dryppet der ud af i ca 2 uger nu, med faste nitrat målinger ca hver 2 dag. uden nogle endringer. lige ind til i går hvor nitraten var højere efter fileret end i baljen.

Og så er det så at jeg gerne vil vide om det er nomalt at man vil se en forhøjelse af nitrat før at det kommer til at virke rigtigt ?

er det normalt at det tager 2+ uger før at det kommer til at køre ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Næææ.. efter 2 uger burde det være fuldt oppe og køre, hvordan har i bygget det, har du nogle billeder?
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Er bare lavet i pvc rør. indgang i bunden og udgang i toppen via luftslange med en hane på, 2/3 svovlkugler og 1/3 koralgrus i toppen. det fungere på samme måde som det mange har fra aqua medic.

Glæmte desvære mit kamera den dag vi lavede det så jeg har ikke lige nogle billeder...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har sat mit svovlbaseret nitratfilter til at opstarte over en måned.
Jeg startede med at køre ca 7-9 dage med så lidt vand der kunne komme ud af slangen (man skal være opmærksom på at det kan gå i stå, det skal det ikke)

så har jeg gradvist skruet op for vand gennemstrømningen for her til sidst i næste uge at skrue op så gennemstrømningen er lige før det går over i en stråle... men stadig enkelte dråber...

min nitrat har kørt stille og roligt ned af i akvariet, men har ikke målt fra filteret (som man skal).
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

kan du ikke linke til det aquamedic filter du har lavet det efter?
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=8745

Men jeg har nu ikke rigtigt lavet det "lige" efter det men mere bare generalt efter den type bypas filtre. har "Bare" taget noget 63mm rør og lavet det så langt at det passer med 1 kg svovlkugler og ca 1/3 L koralgrus adskilt af et filter. og selvføelig filter foran ind og udgang.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Anders månsson skrev:jeg har sat mit svovlbaseret nitratfilter til at opstarte over en måned.
Jeg startede med at køre ca 7-9 dage med så lidt vand der kunne komme ud af slangen (man skal være opmærksom på at det kan gå i stå, det skal det ikke)

så har jeg gradvist skruet op for vand gennemstrømningen for her til sidst i næste uge at skrue op så gennemstrømningen er lige før det går over i en stråle... men stadig enkelte dråber...

min nitrat har kørt stille og roligt ned af i akvariet, men har ikke målt fra filteret (som man skal).
Har du bare ladet vandet løbe tilbage i akvariet igen lige fra start ?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

ja det har jeg faktisk... ved godt man siger at det ska løbe ud i en spand først... men det "glemte" jeg :D

Det løb så langsom ud at jeg flere gange måte justere på studsen for at vandet skulle passere igen, vi taler 1 dråber pr. 2. sekund. så stod det nogle dage, lidt over en uge... og så begyndte jeg at skrue op med 4 dage imelllem!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg lader også altid vandet ryge tilbage i akvariet fra start af.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"