Mvh Dennis.
Det er korrekt. Den skal så køre med en højere ph i reaktoren.Dennis skrev:Ok, så er der jo mere flow end, de ca 60 dråber/min, men så skal jeg vel bare skrue mere ned for min co2, er det ik rigtigt?
Jeg skal ikke kunne sige om det var lige 7,5 eller 7,3 ph'en var på. For at sige det lige ud, så selvom jeg havde en probe siddende i reaktoren, var den ikke tilsluttet. Da reaktoren alligevel kørte konstant.crazy seahorse skrev: Jeg skulle altså længere ned end det Carsten skriver, med Arm mediet. Jeg blandede det med koralgrus og så kørte det.
Det virkede som om den ikke kunne få "hul" på mediet, så jeg kørte med en ph på 6,49.
Pludselig gik der hul på det, så jeg nu kører på 6,69
Desuden har jeg svært ved at se at man kan opløse nævneværdigt af mediet med en ph på over syv.
Hvis det er sådan, så burde det blive opløst i almindeligt hanevand som gerne er neutralt (ph7) og det må være begrænset hvad der opløses her.
Jeg ved godt de skriver det, men jeg kan ikke få det til at stemme.
Erik
Der var boret en lille studs i røret der føder mit uv filter som så ledte vandet ind i reaktoren.Carsten skrev:Jeg skal ikke kunne sige om det var lige 7,5 eller 7,3 ph'en var på. For at sige det lige ud, så selvom jeg havde en probe siddende i reaktoren, var den ikke tilsluttet. Da reaktoren alligevel kørte konstant.crazy seahorse skrev: Jeg skulle altså længere ned end det Carsten skriver, med Arm mediet. Jeg blandede det med koralgrus og så kørte det.
Det virkede som om den ikke kunne få "hul" på mediet, så jeg kørte med en ph på 6,49.
Pludselig gik der hul på det, så jeg nu kører på 6,69
Desuden har jeg svært ved at se at man kan opløse nævneværdigt af mediet med en ph på over syv.
Hvis det er sådan, så burde det blive opløst i almindeligt hanevand som gerne er neutralt (ph7) og det må være begrænset hvad der opløses her.
Jeg ved godt de skriver det, men jeg kan ikke få det til at stemme.
Erik
Hvordan havde du lavet det bypass??
Jeg kan ikke udelukke det, men det er en forholdsvis stor pumpe der sidder på.Carsten skrev:Kan det tænkes at der ikke er tryk nok på det?
Jeg lavede bypasset på retur pumpen.
Mht at styre gennemstrømningen, kan man ik bare gøre det på dos.pumpen, den kan jo reguleres fra 0,4 til 4 liter i timen? det er mere fordi jeg er bange for at ødelægge noget igen, som sagt igår da dos.pumpen kun stod til lige knap 1liter i timen og jeg havde sat ventilen til 60 dråber/min. gav det stadig alt for højt tryk, så rotordæksel blev skudt ud og ødelagt, så venter lige på reservedele pt. Men ellers er det måske fordi at 60 dråber er alt for lidt og det skal løbe i en tynd stråle, som du os skrev længere oppe. Må prøve mig lidt frem og så ellers måle, når jeg får stumper hjem.crazy seahorse skrev:Jo, du skal have ventil på for hvordan skal du ellers styre gennemstrømningen?
Den kan selvsagt ikke få pumpen til at give mere, men du kan få behov for at få den til at give mindre og det skal du bruge ventilen til.
Du vil blive glad for at få en Ph-styring på. Det gør det meget nemmere at få reaktoren til at virke ordentligt.
Hvis jeg må give dig et tip, så vil du få rigtig meget mere ud af at købe en, feks Ghl computer end en Ph controller.
Den sidste kan ikke andet (dog kan nogle af dem også styre Redox, men ikke samtidig).
Med en Ghl kan du bruge den til alt muligt andet. Osmolator, styring af pumper, lys, varme, ja næsten alt.
Jeg mener at Gunde her fra Sf har en Profilux 3 til salg. Det er en glimrende computer og der er sikkert nogle prober med.
Forstår godt det med hele tiden at skulle blande.
Samtidig vil du kunne opleve, at dine koraller vil få meget bedre og mere naturlige farver. Men det kræver at du får den til at køre stabilt.
Hos mig har kombinationen af kalkreaktor og ugentlige vandskift (6 - 7%), givet en markant forskel på både vækst og sundhed.
Det koster lidt at starte op, men til gengæld behøver du ikke at tilsætte ret meget yderligere.
Erik
En ventil på udgangen??Dennis skrev:Det er en korallin c1501 og kører med grov arm medie. Synes ellers jeg har læst flere som skriver, at det med at føde den med en varioblue II, sgu være et hit, men må prøve mig lidt frem. Hvis det blir alt for bøvlet, må jeg købe en ph-styring. Er bare blevet træt af at blande balling hele tiden, så derfor skifter jeg til kalkreaktor. Men for lige at være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg ikke køre med ventil på udgangen, når jeg bruger dos.pumpe?
En ventil på udgangen??Carsten skrev:Dennis skrev:Det er en korallin c1501 og kører med grov arm medie. Synes ellers jeg har læst flere som skriver, at det med at føde den med en varioblue II, sgu være et hit, men må prøve mig lidt frem. Hvis det blir alt for bøvlet, må jeg købe en ph-styring. Er bare blevet træt af at blande balling hele tiden, så derfor skifter jeg til kalkreaktor. Men for lige at være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg ikke køre med ventil på udgangen, når jeg bruger dos.pumpe?
Ja okay, min er godt nok en hanecrazy seahorse skrev:Ja, Carsten og jeg havde en snak om ventil/hane problematikken i en tidligere tråd![]()
Det var fordi jeg på min kalkreaktor rent faktisk kører med en nåleventil på udgangen for at styre gennemstrømningen.
Den er nemmere at finjustere frem for haner.
Men Carsten har ret i, at vi normalt kun hører ventiler benævnt i forbindelse med magnetventiler.
Og de er gerne af messing og må ikke komme i forbindelse med vand. Den jeg bruger er beregnet til vand.
Sorry for det med dosseringsmaskinen, men jeg troede at de alle kører ens. Men selvfølgelig må der være nogen der kan reguleres![]()
Jeg brugte denne her og den kører med fuldt skrald hele tiden.
http://www.aqua-medic.com/product/sp3000-dosing-pump/
Et lille tip:
Din udgangsslange skal løbe opad til der hvor hanen/ventilen sidder.
Luft/Co2 vil jo bevæge sig opad og på den måde ryger det ud.
Går slangen nedad, for feks at minimere plask/sprøjt når vandet ryger ned i sumpen, så kan man risikere at der danner sig en luftboble i slangen.
Hvis man kører med et for langsomt flow, så kan sådan en boble godt få maskineriet til at gå i stå eller til at klokke til.
Der skal et vist tryk på vandstrømmen for at få skubbet luften videre. Også derfor er en fast stråle at foretrække fremfor dryp.
Erik
Super, tak for detCarsten skrev:Ja, klemskruer køber du i akvarie butikkerne, det er lidt som en skruetvinge blot meget mindre og i plast